Alitalia/ITA: mindenből kevesebb! Az új kormány új tervei

iho/repülés   ·   2021.03.03. 12:05
a321---s.-cignoni--10-_a

A tervek között ismét felbukkant a Lufthansa belépése. Indulás csak nyáron. A szakszervezetek továbbra is elutasítják a karcsúsítást.

Durván két és fél hónapja úgy látszott, minden sínen van, életre kelt az új állami olasz légicég, összeült az igazgatótanácsa, és április elejére tervezték az ITA névre átkeresztelt társaság repüléseinek beindítását. Azonban közben Olaszországban új kormány vette át a hatalmat, amely a friss lapinformációk szerint megint mindent módosított a dolgokon. Összefoglalva: minden kisebb és kevesebb, a flotta, az alkalmazotti létszám, az állami tőke.

Egyébként az adatok állandóan változtak eddig is. Az előző kormány utolsó, nyilvánosságra került vázlata több gépről – 70 - és több alkalmazottról szólt (6000), mint amit decemberben az első igazgatótanácsi ülés után közöltek.

A mostani tervek szerint:

a flotta a jelenlegi 100 körüli helyett 43–45 gépből áll majd, a létszám 4500 – más értesülések szerint csak 2500-3000 lesz, az indulás valószínű dátuma pedig április helyett június 1.

Ami pedig a csökkentett számok mögött a lényeg, a tervezett hárommilliárd eurónyi állami alapot az új Draghi-kormány egymilliárdra csökkentette.

(fotók: Alitalia)

További bizonytalanságok: a folyamatot és az állami pénzeket még az Európai Bizottság is jóvá kell, hogy hagyja, ezügyben pénteken kezdődnek a tárgyalások. Az uniós feltételek között szerepel, és talán ez is érthetővé teszi az egymásnak most is ellentmondó alkalmazotti létszámokat, hogy a légitársaságról le kell választani az olyan cégeket, mint a jelenleg is az Alitalia körébe tartozó földi kiszolgáló vagy karbantartó-javító vállalkozás.

Február végén ugyanakkor felrémlett egy régi-új szereplő is. A visszaállamosítás előtt a légitársaságnak volt jelentős külföldi résztulajdonosa, az Etihad, a válság épp akkor változott csődhelyzetté, amikor az Öböl-mentiek kivonultak, és közben több más lehetséges partner került szóba, például a Delta és a Lufthansa.

A CH-Aviation néhány napja olyan forgatókönyvet ismertetett, megint csak olasz lapértesülések alapján, amelyben ismét felbukkan a német légitársaság neve. Eszerint

az Alitalia első lépésben a saját diszkont leányvállalata, az Alitalia CityLiner részévé válik, majd ezután kerül a cég az olasz gazdasági minisztérium tulajdonába, ezután pedig következne a Lufthansa belépése.

Talán onnan jönne az a bizonyos 1,8–2 milliárd euró, amivel kevesebbet képes az olasz állam a cégbe invesztálni.  

A Lufthansa-féle korábbi tranzakciós tervek, még a visszaállamosítás előtt, akkori hírek szerint épp azért hiúsultak meg, mert a németek a túlélést és a maguk tőkerészesedését olyan mértékű karcsúsításhoz kötötték, mint amit most a Draghi-kormány valóban végre is hajtana.

Gyanítható, hogy ezzel a lépéssel az Alitalia nem olvadna be, hanem a Lufthansa-csoport tagjaként folytatná a tevékenységét, de az biztos, mondja a svájci portál, hogy ezesetben átlépne a Skyteam szövetségből a Star Alliance kötelékébe, amelynek a Lufthansa az egyik vezető társasága.

A mostani forgatókönyvnek azonban ezen túl is megvannak a maga bizonytalan tényezői. A Lufthansa részvétele a cégben már a korábbi kísérlet idején is súlyos politikai kérdéssé vált, mondhatni a nemzeti büszkeség kérdésévé. Ami pedig a karcsúsítást illeti, az illetékes olasz szakszervezetek eddig is keményen ellenálltak, sőt, tulajdonképp az Etihad kiválásának is az volt az egyik fő oka, hogy az akkori racionalizálási tervek megbuktak az érdekvédelem ellenállásán.

A Reuters még januárban megszerezte annak a parlamenti meghallgatásnak a jegyzőkönyvét, amelyen

a négy nagy olasz közlekedési szakszervezet kifejtette: ragaszkodik a százgépes és 11 ezres létszámú társasághoz.

Az alkalmazotti leépítés „elfogadhatatlan”, mondták, a százgépes flotta pedig szerintük minimális követelmény ahhoz, hogy a cég megtartsa piaci pozícióját, máskülönben a cég feladja a szerepét és kiszolgáltatja magát mind a hagyományos, mind a low cost konkurenciának.

Az Alitalia pilótáinak és kabin személyzeteinek állásfoglalása ennél valamivel megengedőbb, ők egy erős cargo-ágazat felállítását javasolják, az új cég flottáját pedig 86 gépre tartják – ami még mindig majdnem a duplája annak, mint amit a kormány tervez.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Autóbuszközlekedés

MÁV-csoport-integráció: megszületett a megállapodás a kollektív szerződésről

iho/vasút   ·   2024.11.27. 15:00

Minden érintett szakszervezet aláírta az Integrált Kollektív Szerződést, mely garantálja a MÁV-Start, a Volánbusz és a MÁV-HÉV összeolvadásával létrejövő új, egységes személyszállító cégben az egyesülő társaságok valamennyi munkavállalójának biztonságos továbbfoglalkoztatását 2025. január elsejét követően is.