Alstom–Siemens helyett Alstom–Bombardier?

iho/vasút   ·   2020.02.13. 12:00
twindexx-400

Az Alstom SA korábban a Siemens AG ipari óriásvállalat vasúti ágazatával tervezte az összeolvadást annak érdekében, hogy a felek versenyképesek maradjanak az egyre erősödő kínai konkurenciával szemben: miután a két nagy kínai gyártó, a CNR és a CSR 2015 nyarán egyesült, a kínai állam tulajdonában álló China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) formájában létrejött a világ legnagyobb vasúti gyártója, ami átalakította a világpiacot. A francia–német fúziót azonban tavaly február elején elutasította az Európai Bizottság, azzal indokolva a döntést, hogy az összeolvadás ellentétes lenne az Európai Unió belső piaci versenyszabályaival. A német és a francia kormány által is támogatott egyesülés célja az lett volna, hogy az Airbus mintájára létrejöjjön egy, a globális piacon Kínával versenyezni képes nagy páneurópai vasúti társulás.

Az SBB Twindexx-motorvonatait a Bombardier építi, de könnyen lehet, hogy a jövőben már az Alstom égisze alatt fognak készülni a Bombardier-vonatok és -mozdonyok (kép forrása: YouTube)

A versenyhelyzet javítása érdekében a franciák most a Bombardier legnagyobb bevételt generáló, németországi, berlini központú vasúti gyártóágazatát olvasztanák be. A montreali központú vállalat az Alstom első ajánlatát vonzónak találta. A részleg eladásával pénzügyi alapjait tenné rendbe a Bombardier; a vasúti üzemág kiadásai a tervezettnél magasabbra rúgnak, miközben 9,7 milliárd dollár (körülbelül 2700 milliárd forint) az adósságállomány. Habár a Bombardier vasúti járműállománya az Alstom számára kevésbé vonzó alacsonyabb árrésű járművek terén jelentős, a megállapodás továbbra is kínál szinergiákat a kínaiakkal szemben.

Az Alstom nemrégiben egy hétmilliár dollárt (2000 milliárd forintot) érő, nem kötelező érvényű ajánlattal lépett elő. A végleges ajánlatra akkor kerülhet sor, ha a Bombardier jövedelmet szabadít fel. A franciák a Bombardier vasúti részvényeinek hetven százalékáért fizetnének a kanadaiaknak, a fennmaradó harminc százalékért – melyet a kanadai nyugdíjalap-kezelő Caisse de dépôt et placement du Québec másfélmilliárd dollárért szerzett meg 2016-ban – pedig Alstom-részvényeket adnának cserébe. A vasúti üzletág iránt a Siemens és a japán Hitachi is érdeklődött, ezek visszalépését követően azonban csak a franciák adtak be érvényes ajánlatot.

Iparági források alapján több forgatókönyv is megvalósulhat, többek között az is, hogy az Alstom tőkét emel, a nyugdíjalap-kezelő pedig a franciák egyik legnagyobb részvényesévé válik a francia Boygues konglomerátummal együtt, ami tizenöt százalékban birtokolja az Alstom-részvényeket – számol be a Reuters alapján a CNBC.

A Bombardier az elmúlt évek során jelentősen megkavarta a kártyákat a világ járműiparában: 2017 őszén a keskenytörzsű CSeries repülőgépeket gyártó egységet az Airbusnak adták el, a légcsavaros-gázturbinás Q400-asok egy másik kanadai céghez kerültek át, a regionális gépeket előállító üzletágat pedig tavaly nyáron a japán Mitshubishi vásárolta fel 550 millió dollárért (bő 150 milliárd forint).

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Vasút Logisztika Szállítmányozás Nagyvasút

Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt: a kombinált fuvarozás növelte részesedését a szállításban idehaza, uniós szinten visszaesett

MLSZKSZ/iho   ·   2024.03.18. 17:05

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének összesítése szerint kevésbé érintette a válság az intermodális forgalmat, így a több szállítási módot kombináló fuvarozás növelte részesedését az összforgalomban.