Amerikától Amerikáig, a Nap erejével

iho   ·   2013.03.30. 14:00
cim

Május elsején indul a nagy kaland, Amerika átrepülése – jelentették be a Solar Impulse megalkotói, a projekt vezetői és a naprepülőgép pilótái: Bertrand Piccard és André Borschberg.

Mint arról az iho/repülés is beszámolt, a nagy fesztávolságú, napelemekkel nyert energiával és elektromotorokkal hajtott, egyszermélyes kompozitgépet március közepére szerelték szét a svájci bázisrepülőtéren, majd Payern és San Francisco  között a CargoluxBoeing 747-ese vitte át az üzemeltetéséhez szükséges felszereléssel és az összeszereléshez szükséges személyzettel együtt. A HB-SIA-t a Moffat repülőtéren kapott hangárban szerelték ismét össze, és az ezután szükséges próbarepüléseket akár már a napokban is megkezdhetik, hogy felkészítsék a Naprepülőt a kontinens átrepülésére.

A gép, amely tavaly egy szenzációs interkontinentális repülést hajtott végre Payerne-ből Franciaországon és Spanyolországon majd a Gibraltári szoroson át Marokkóba, ezalkalommal még nagyobb távra vállalkozik. A most nyilvánosságra hozott útvonal: indulás tehát SDan Franciscoban, majd következik az arizónai Phoienix, a texasi Dallas, a georgiai Atlanta vagy a Missouri állambeli St. Louis, majd Washington és a repülés végcélja: New York.

Kipakolás Moffatban, előtérben egy napelemek borította szárny

A nagy kísérlet egyik feltétele az volt, hogy a Szövetségi Légügyi Hivatal, az FAA megadta az engedélyt a gép üzemeltetésére az Egyesült Államok légterében. Az egyes szakaszok megrepülésére pontos dátumokat azonban a két pilóta és projektfőnök nem mondhatott, ugyanis a Naprepülő igen törékeny és lassú szerkezet, erősen kiszolgáltatottja az időjárási körülményeknek. A tavalyi átkelésnek is az volt a legfőbb tanulsága, hogy bőven kell időt hagyni, mert a turbulenciát nehezen viseli a gép, az ellenszélben pedig még a szokásoshoz képest is nagyon lelassul, tehát inkább ki kell várni, amíg két pont között a lehető legnyugodtabb időben repülhet.

Kétségtelen ugyanakkor, hogy a tavalyi repülések azt is bebizonyították: a Naprepülő nemcsak nappal repülhet, ami energiát ugyanis napközben sikerül összegyűjtenie, azt remekül tárolja és használja éjszaka is: volt olyan leszálása a gépnek, jelesül Madridban, amikor forgalmi okok miatt majdnem éjjel kettőig kellett várnia a földetéréssel.

Az amerikai repülés az eddigi leghosszabb lesz a Solar Impulse történetében

Az FAA együttműködése azért is létfontosságú, mert ellentétben az eddigi repülésekkel, az útvonal a világ néhány legnagyobb forgalmú légterén keresztül vezet, Atlanta Hartsfield tavaly is a legtöbb utast indította és fogadta. és New York is egyike a legforgalmasabb légiközlekedési csomópontnak a maga három nagy repterével. A kis sebességű Naprepülőt átvezetni a hozzá képest még a végső megközelítésen is nagy sebességgel mozgó rengeteg utasszállító pályáját nem lesz könnyű feladat.

A megállók, a közbülső leszállások persze nem csak azért szükségesek, hogy a gép feltöltődjön energiával, a pilóta pedig pihenhessen: minden helyszín újabb és újabb alkalom arra, hogy a projekt vezetői újabb híveket toborozzanak a környezetet kímélő technológiák számára. A repülés mellett ez maga az igazi kihívás, vallja Piccard és Borschberg, akiknek amerikai kalandja közben alkalom arra, hogy Payerne-ben tovább dolgozzanak a következő gépen, a HB-SIB feladata lesz majd – még nem teljesen világos, hogy 2014-ben vagy 2015-ben – a Föld körberepülése, kizárólag a nap energiája révén.

Kapcsolódó hírek