ARJ21: az első igazi kínai gép első igazi járata
Tavaly decemberben kicsit elsiettük a címadást, azt írtuk: „Forgalomba állt Kína első igazi saját utasszállítója” – valójában ekkor még csak átadták az első gépet az első felhasználó légitársaságnak. A Chengdu Airlines színeiben azonban csak most, helyi idő szerint kedden reggel fél tíz előtt öt perccel szállt fel Csengdu repülőteréről az ARJ21-700, hogy első menetrend szerinti útját teljesítse Sanghaj felé. Az utasok száma hetven volt, a kabin egyébként kilencven személyre van berendezve.
A kínai sajtóban megjelent közlemény úgy fogalmaz, az ARJ21-700 egyike azoknak a kezdeményezéseknek, amelyek révén „a Kínai Kommunista Párt az országot az alacsony költségű termelés országából profitábilis technológiai forrássá alakítja a repülésben, a tiszta energiák szférájában és más területeken”.
Ami persze érthető mód nem a Nagy Ugrás gyorsaságával megy végbe. Az első teljesen saját kínai konstrukció tizenkét éves fejlesztési programja ezzel tetőzött, az eredeti tervekhez képest a csúszás mintegy nyolc év. Ami pedig a technológiai forrás kérdését illeti, a gép, amiről első pillantásra mindenkinek a DC-9/MD-80-as sorozat ötlik az eszébe, amit Kínában licencben gyártottak, valójában valóban más konstrukció: a szárnyát ukrajnai Antonov-szakértők tervezték, a hajtóműve General Electric CF34-10A, az avionika és a fly-by-wire szintén amerikai.
Ezzel együtt a gépet a kínai tálalás szerint a Bombardier és az Embraer regionális versenytársának szánják (érdekes mód a Szuhoj Superjetjét nem említi a közlemény), azzal együtt, hogy a kanadaiak és a brazilok új típusai a már jóval előrehaladottabb GTF-technológiájú hajtóműveket használják, a CF-34-es helyett. Kétségtelen, néhány éven belül már saját, kínai hajtóművel tervezik a gép további gyártását. A gépre egyébként egyelőre 162 példányra van érvényes rendelés, az opciókkal együtt a lekötött példányok száma 300 fölött van, de ezeket egyelőre többnyire kínai légitársaságok és lízingcégek rendelték, kivéve a GECAS öt gépét, valamint egy afrikai és két ugyancsak kisebb ázsiai légitársaságot. A Chengdu 30 gépet vásárolt, a második példányt augusztusra várja, és még hármat az idén.
Egyébként, ami a versenyt illeti, érdekes volt az első menetrend szerinti járat időzítése: várhatóan ugyanis a napokban adják át a Bombardier új regionális utasszállító-családjának első sorozatgyártott példányát a Swissnek, amely egyébként valamivel gyorsabban, július közepén tervezi az első járatot vele.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!