Autók a tenger felé – meg már vonatok is bőséggel, ha a Balatonról van szó

iho/vasút   ·   2022.11.01. 15:00
00_balaton_vitezy_flirt

Idén először utolérte a Balatonra autózók számát a vonattal utazók száma. Egyértelmű, megéri fejleszteni, épp ezért szerveztek Vitézy Dávidék egyeztetést a Technológiai és Ipari Minisztériumban Latorcai Csabával, a területfejlesztési miniszter helyettesével, illetve a VPE, a MÁV és a NIF, illetve az ÉBM képviselőivel.

A TIM-államtitkár Facebook-oldalán erről ír:

„Az elmúlt években megtörtént a déli parti Budapest–Székesfehérvár–Nagykanizsa vonal szakaszos rekonstrukciója Budapest elővárosában és a Balaton mentén, egyes szakaszokon második vágány épült, csökkent a tó és a főváros közötti menetidő, a korábbinál sűrűbb vonatközlekedést szerveztünk. Az északi parti vonalon Szabadbattyán és Balatonfüred között kiépült a villamos felsővezeték, így Füredig gyorsabb, sűrűbb menetrend léphetett életbe.

Ezek a fejlesztések meghozták az eredményt, a szezonban az utasszám a világjárvány előtti szintet is bő egyharmaddal meghaladta, 25 ezer híján összesen 3 millió utazást regisztráltunk a Balatonra vagy a Balatonról. Ezt azt is jelenti, hogy egy-egy hétvégén a tóra vonattal utazók száma idén először utolérte az autóval oda közlekedők számát.

(illusztráció: Vörös Attila)

A fejlesztéseket tehát érdemes folytatni. Szeretnénk, ha a következő években a vonali fejlesztésekből kimaradt állomások megújítása elindulhatna:

  • Balatonfűzfő,
  • Balatonfenyves,
  • Balatonszéplak felső
  • Zamárdi,
  • Balatonszemes,
  • Balatonlelle állomásokon.

Ami ennél is nagyobb jelentőségű, el kell kezdeni a villamosítás megtervezését az északi parton, ennek a Tapolcára befutó mindhárom szakaszt érintenie kell:

  • Balatonfüredtől,
  • Keszthelytől,
  • Ukktól,

így nem maradna dízeles szigetüzem a térségben.

Viszont a villamosítás nem elég, a balatoni vonatok pontosabb közlekedése érdekében javítani kell a pályakapacitást, növelni a sebességet Székesfehérvár és a Balaton között, látva a fejlesztések sikerét. A célunk, hogy a fejlesztések illeszkedjenek az egész Dunántúl stratégiájába a szomszédos országokkal is egyeztetve – így van lehetőség uniós támogatásra is. Zágráb és az Adria felé például a személyszállítási fő irányként egyértelműen a déli parti (nagykanizsai) vonalat célszerű kijelölni és fejleszteni.

Jelenleg a Balaton térségében ezeket a fő hiányosságokat lehet azonosítani:

  • Nemcsak a budapesti irány fontos, erősíteni kell Szombathely, Sopron, Bécs, Szekszárd felé (ahogy Győr, Kaposvár, Pécs irányába már javult az összeköttetés az InterRégió vonatokkal).
  • Az északi és a déli part elkülönül, nem lehet körüljárni a tavat vonattal.
  • A vasút nem működik szervesen együtt a buszokkal, a part mögötti települések kiszolgálása nem elég jó.

A távlati fejlesztéseknek tehát ezeket a problémákat is meg kell oldaniuk, miközben a forgalom várható folyamatos növekedését is lehetővé kell tenni. A megoldásról megvalósíthatósági tanulmány készül.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Vasútmodell

Terepasztalcsodák Szolnokon

MTI/iho   ·   2024.02.25. 14:00

Csaknem kétezer négyzetméteren tíznél is több terepasztallal várják a látogatókat a 10. Szolnoki Országos Vasúttörténeti és Vasútmodell Kiállításon március 15. és 17. között az Aba-Novák Agóra Kulturális Központban.