Az előcsalogatott Mk49-es a friss Indóházban

T. H. F.   ·   2024.06.02. 08:00
Gyermekvasút_Mk49,2006

Megjelent a június–júliusi Indóház, benne a Jugoszláviának szállított Mađarica Bobókkal, a korai biztber kosárjelzőkkel, Jeszenszky Géza interjúval, az 1-es számú, hegyeshalmi vasútvonal mindennapos feszültségeivel, a BuBe szerbiai szakaszának a küszöbön álló befejezésével, és persze a győri Wilhelm Pieck Magyar Vagon- és Gépgyár a Hűvösvölgyben régóta vajúdó, de egy menet erejéig magát megmutató Mk49-esével.

Még mielőtt a végére érnének az olvasásnak, íme két link:

  1. A Lapker is érzi, a bolthálózat zsugorodása miatt lassan értelmét veszti a lapterjesztés (és a fordítva, azaz sorra bedőlő újságok és a tempósan csökkenő példányszám miatt fenntarthatatlanná válik a bolthálózat), ezért felajánlja, hogy újságos helyett online lehessen sajtótermékhez jutni. Vásárlás itt!
  2. Ám aki szívesen idézi fel a régi korok hangulatát, és mindenféleképpen újságosnál szeretne Indóházhoz jutni, az itt kereshet rá arra, hogy a közelben hol van még úgynevezett „árushely”, és ezekben lehet-e kapni a keresett terméket.

Ám annál jobbat, minthogy előfizet nálunk, nem tudunk elképzelni!

Indóház, XX/3. 2024. június–július, a kivonatos tartalom

NAGYVASÚT

Húsz vontatójármű-típus szerepel a hírrovatban, talán már említettük az elmúlt közös húsz évünk során, hogy a magyar vasútnál ugyan van jobb, de színesebb nincs Európában.

Ismét Abbmot járt a dél-alföldi, dízelvontatási csomóponton. A szegedi Vasúttörténet Alapítvány keretében működő, Valkai Csaba nevéhez köthető Szentesi Gépészeti Gyűjtemény meglátogatása kivétel nélkül maradandó élményt nyújt. Május 11-én, szervezett keretek között az ottlét sokaknak jutott osztályrészéül.

A kultúra hírnöke, a felvirágzott, prüszkölő mozdony. Ötven éve, 1974. május 25-én szűnt meg a forgalom a Sárvár–Répcevis közötti vasútvonalon.

A JŽ Ganz-MÁVAG szállítású dízel-villamos mozdonyai, avagy Mađaricák Jugoszláviának. Mint ahogy az a szomszédos országok gyakorlatában szokásos volt, annak idején a Jugoszláv Vasutak is felfigyelt a MÁV M44 sorozatú, DVM2 gyári jellegű, 600 LE/441 kW névleges teljesítményű, négytengelyes tolatómozdonyainak beszerzésének lehetőségére.

Korai biztosítóberendezések a vasúton. Eleinte kezdetleges megoldásokat, berendezéseket alkalmaztak az egyes vasútállomások közötti értekezés kialakítása, illetve a forgalom biztonságának szavatolása érdekében. Az egyik korai megoldásnak a kosárjelző tekinthető.

Fénysorompóval villogunk. A fényjelzőkkel foglalkozó írásfolyamunk időszerű részében egy érdekes, modellméretű példánytól egy, a nem villogó kétfogalmúaknál tárgyalthoz hasonló, nagyvasúti méretű változaton keresztül jutunk el a „mesebeli kertben” működő, sokak előtt ismeretlen alkatrészek – termoblinker, MA-IFF – felhasználásával készült, rádió-távirányítású bemutató példányig.

Felvonó a valóságba. A Budapest–Győr–Hegyeshalom vonalon a tavaszi utómunkálatok második ütemében, április végétől május 9-ig Bicske és Szárliget között végzett a MÁV Zrt. karbantartást. Az ezt követő, május 10-től május 31-ig tartó fázisban pedig a Herceghalom és Bicske közötti pályára vonultak át a szakemberek és a munkagépek. Mindeközben a vonal menetrendszerűsége talán még soha nem volt annyira gyalázatos, mint azokban a napokban.

A jövő fékezése: az elektromechanikus „by-wire” fék. Bár még nem terjedt el a vasúti fővonali üzemben, az elektromechanikus fék forradalmasíthatja a vasúti járművek fékrendszerének működését. Az innovatív megoldás új mércét állít fel a hatékonyság, a megbízhatóság és a teljesítmény terén. Ehhez pedig magyar szakemberek járulnak hozzá: a Knorr-Bremse budapesti vasúti központjában dolgozó mérnökök fejlesztik a vezérlőfunkciókat és a diagnosztikai algoritmusokat.

Interjú. A Budapest–Belgrád vasút helyett a szomszédos országokba vezető vasútvonalak újranyitásával kellett volna foglalkozni! Nem szolgálják Magyarország érdekét a kínai hitelből megvalósuló vasúti fejlesztések. A régiós országok példája azt mutatja, hogy nem a Távol-Keletről kellene tőkét bevonni, hanem az elérhető uniós forrásokat indokolt hatékonyabban felhasználni Magyarországon – derül ki a Jeszenszky Gézával, az Antall-kormány külügyminiszterével készült interjúnkból.

Július végéig elkészül a vasút Újvidék és Szabadka között. Átadás az év végén, és akkor már nyolcvan perc leforgása alatt lehet eljutni vonattal Belgrádból Szabadkára. A Bu–Be magyarországi szakaszának készültségi fokáról nincsenek hiteles információink.

A Siemens Mobility vonatokat szállít, karbantart és biztbert is kiépít. Egyiptom a nulláról létesít egy új, 2000 kilométer hosszú, nagy sebességű, villamosított vasúthálózatot. Ez az ország hatvan városát köti össze, a hálózatra engedélyezett maximális sebessége 230 kilométer per óra. Az új vonalakat mind a személy-, mind a teherforgalom használja majd, így jelentős beruházásra van szükség a gördülőállomány terén is.

Katedrális a vasút aranykorából. Canfranc, a hegyek Titanicja talán a legszebb vasútállomás Spanyolországban. Sőt… Az Aragóniai Pireneusok ormaival körülölelt impozáns felvételi épületet az új, Spanyolország és Franciaország közötti vasúti összeköttetés hívta életre. Határvasúti funkcióját azonban csak rövid ideig töltötte be, de ez a néhány év is elég volt a történelem nagy pillanatainak konstatálásához: oldás és kötés, örömök és könnyes búcsúk, zsúfolt vonatok, kiüresedett állomás, majd látványos reinkarnáció.

KISVASÚT

Örökségi vasutak az örökkévalóságnak. A keskeny nyomtávú Ffestiniog Vasút, vagy walesiül Rheilffordd Ffestiniogt vonala az Ír és a Kelta-tengert összekötő Szent György-csatorna mentén fekvő Porthmadog kikötői állomásától tart Blaenau Ffestiniogig Észak-Walesben. Tulajdonosa és üzemeltetője a világ legrégebbi vasúttársasága, a Festiniog Vasúttársaság; a Rheilffordd Ffestiniogt 1836- ban nyílt meg, napjainkban népszerű turisztikai attrakció.

A kicsalt Mk49,2006-os. Német vasútbarátok csalták ki odújából a MÁV Zrt. Széchenyi-hegyi Gyermekvasút újjáéledt, Mk49 sorozatú dízelmozdonyát. A győri Wilhelm Pieck Magyar Vagon- és Gépgyárban 1962-ben épült mozdony honállomása ugyan egész pályafutása során Hűvösvölgy volt, ám csak viszonylag rövid ideig bízták rá a vonatokat.

VÁROSI VASÚT

Tizennyolc kilométeren a Madrid fölötti hegyekben: a Guadarrama villamos vasút. Negyvennyolc évnyi szolgálat után véget ért egy fejezet: május 5-én közlekedtek utoljára a régi villamos motorkocsik a madridi elővárosi vasúti rendszer egyetlen méteres nyomtávú, C9-es vonalán. Cercedillától Cotosig egy évig buszokkal pótolják a szerelvényeket, miközben a vonalat korszerűsítik.

A feltámadásra várva. Egy kőbányai fém- és papírhulladék-gyűjtő telepen tölti nyugdíjas éveit a régi Budapest két ikonikus járműtípusának egy-egy példánya. A két jármű a Dreher Sörgyár 3-as telepének már elbontott iparvágányán várja az esetleges feltámadást.

MODELLVASÚT

Fejőstehén lehet Bergheimben a P8/BR38 típusú gőzmozdony átdolgozott modellje, amelyből az első változatot vehettük alaposabban szemügyre.

A német témákban utazó modellezőknek és a modellgyártóknak az euro- és intercity expresszekben közlekedő DB személykocsik kötelező körnek számítanak.

Mit tegyünk, ha unalmas már a klasszik MÁV-kék V43-as? Vegyük meg a sonnebergiek legújabb Szilijét, az ötödik korszakos Papagájt!

Pályaszámok, árak, kivitel, különbségek, utódmodell. A közelmúltban újdonságként megjelent Piko tankerek és Roco zsebeskocsik közül válogattunk.

TT. Ki ne emlékezne a recsegősre hajtott DR-es alapkészlet 118-as dízelmozdonyára, a zöld „pullmanjaira”, a piros Mitropa kocsi mellé sorolt postavagonról nem is beszélve? Akkor még csak kizárólag zöldben ismertük, de mindenképpen különlegesnek tűnt, mert az ajtók nyithatók voltak, ami kifejezetten nagy szó TT-ben – ne feledjük, 1985-öt írtunk, amikor ugyanezek a postakocsik megjelentek vastag csíkos, MÁV-kék festésben.

Nincs megállás a Hűség Városában: új, jellegzetes épülettel bővült a Soproni Vasútmodellezők és Vasútbarátok Egyesületének klubterepasztala. Az egyesület elkötelezett modellezői a GYSEV soproni felvételi épületét építették meg 1:87 méretarányban.

KITÉRŐ

A MÁV 303 002 pályaszámú nehéz gyorsvonati gőzmozdonyának felújítása. A Magyar Vasúttörténeti Parkban, a nagymozdonysoron a 303 002 pályaszámú gépnek évek óta csak a szerkocsija látható. Sok látogató teszi fel a kérdést. Hol van a mozdony? Az eltüntetésében a legilletékesebbet, a Magyar Vasúttörténeti Park kertivasúti részlegének vezetőjét, Somogyi Sándort kérdeztük.

Retrónaptár 2024,

A szlovákiai vasúti járművek többkötetes enciklopédiája. Megrendelhető a kiadóban!

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek