Bemutatta az első teljesen török gyártású villamosmozdonyt a Türasaş

iho/vasút   ·   2023.05.10. 09:00
turasas_e5000

A fővonali felhasználásra szánt E5000-es ötezer kilowatt teljesítményre és száznegyven kilométer per órás tempóra képes.

A török állami vasúti gyártó Türasaş a napokban mutatta be Eskişehirben új mozdonysorozatának prototípusát. A Tübitak által tervezett, négytengelyes, 25 kilovolt 50 hertzes váltakozó árammal hajtott jármű a következő hónapok során átfogó tesztprogramon megy majd keresztül a típusengedély megszerzése érdekében.

A bemutatóünnepségen Recep Tayyip Erdoğan török elnök elmondta, a következő tíz év során Törökország ötszáz új mozdonyt szeretne beszerezni, a gépeket a Türasaş építheti meg eskişehiri üzemében. A politikus azt is bejelentette, hogy hamarosan megkezdődik a Bursától északra található Gemlik kikötőjébe vezető vasútvonal építése, ez meg fogja könnyíteni a mozdonyok szállítását Eskişehirből. A Railway Pro arról ír, hogy a mozdonytípus részegységei, például a vontatási rendszer, a transzformátor, a segédhajtás, az áramátalakító, a mozdonyszekrény, a forgóváz vagy a vonatbefolyásoló rendszer, helyi beszállítóktól érkeznek.

Az E5000-esbe a vasúti járművekhez Törökországban valaha előállított legerősebb vontatómotort építik be.

A Türasaşt három állami vállalat, a vasúti személykocsikat gyártó Tüvasaş, a mozdonyokat építő Tülomsaş, valamint a teherkocsikat előállító Tüdemsaş összeolvasztása által hozta létre 2020-ban a török állam – számol be a Railway Gazette.

A török nemzeti vasút TCDD eddig jórészt külföldön vagy külföldi licenc alapján Törökországban gyártott villamosmozdonyokat üzemeltetett. Az első típusból, a négytengelyes E4000-esből mindössze három példányt épített 1955-ben a francia Alsthom–Jeumont. A négytengelyes E40000-es típusból 1969-ben tizenötöt szereztek be a magyar V43-asok első példányait is gyártó Groupement 50Hz („50 Hz-es Munkaközösség”) nemzetközi vállalkozástól. A török villamosmozdony-állomány egyik jelentős típusa a hattengelyes, Bo’Bo’Bo’ tengelyelrendezésű E43000-es, amiből negyvenötöt vásároltak a Toshibától – a gépeket a Tülomsaş 1987-ben építette meg Eskişehirben. A jugoszláv Končar által 1967-ben ASEA-licenc alapján gyártott E52500-asokból huszonkettőt bérelt 1998 és 2011 között a TCDD. A legfiatalabb és egyben legnagyobb példányszámú típus pedig a koreai Hyundai Rotemtől beszerzett, négytengelyes E68000-es széria, melynek első nyolc példánya még Dél-Koreában készült 2013-ban, a fennmaradó hetvenkettőt viszont már szintén Eskişehirben rakták össze 2015-tel bezárólag.

(Nyitóképünkön az első teljes mértékben török gyártású villamosmozdony, az E5000-as prototípusa. Kép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Nem tudja, mennyiért veheti igénybe a közösségi közlekedést március 1-jétől? Akkor irány az ujtarifa.hu!

iho/vasút   ·   2024.02.21. 13:00

Tájékoztató weboldalt indított a MÁV–Volán csoport a március 1-jével induló új tarifarendszerről, melyen többek között az új bérletekről és kedvezményekről, a 24 órás napijegyekről, valamint a fővárosi agglomerációt érintő közlekedési változásokról lehet informálódni.