Bemutatták a ČD legújabb kirakatszerelvényét, a Comfortjetet

Korcsmáros Gábor   ·   2024.04.14. 13:05
CJ

Az új építésű railjethez hasonló konfigurációjú szerelvények hamarosan Prága és Bohumín között kezdenek el utasokat szállítani, jövőre remélhetőleg már a Metropolitanokon is feltűnnek.  

Új vonatnemmel és egy újabb korszerű szerelvénycsaláddal büszkélkedhet a Cseh Vasutak (ČD). A kirakatvonatok családja a húszéves Pendolinók, a tízéves Railjetek és a kétéves InterJetek után most a ComfortJettel bővül. A napokban bemutatott ComfortJetekből lesz a legtöbb, hiszen összesen száznyolcvan korszerű vasúti kocsit vesz a ČD a Siemens Mobility–Škoda Group konzorciumtól. A kontraktus értéke körülbelül 194 milliárd forint (12,5 milliárd korona). A szerződés húsz kilenckocsis, tartósan összekapcsolt szerelvény beszerzéséről szól, amelyek lényegében a railjet szerelvények hasonmásai lesznek, összeállításukat tekintve nagyon hasonlítanak majd a belföldi forgalomban használt InterJetekre, viszont ezekben lesz étkező/bisztrórész is. 

A másodosztályú szakasz (fotók: ČD)

A Prágában most bemutatott szerelvény egyelőre még étkező-, illetve vezérlőkocsi nélkül állt a főpályaudvar első peronjához, mert ezeket a kocsikat később kezdték el gyártani. A Cseh Vasutak terve szerint április végén, de legkésőbb május elején már menetrend szerinti vonatokon is forgalomba állhat az első szerelvény. A Prága−Ostrava−Bohumín vonalon szeretnék kipróbálni a szerelvényt, ami a legforgalmasabb vonalnak tekinthető Csehországban. Később, miután átveszi a vasúttársaság a második és harmadik szerelvényt is, egészen a cseh-német határon fekvő, nyugat-csehországi Františkovy Lázně állomásig járnak majd egészen Bohumíntól, ami azt jelenti, hogy hat és fél óra alatt 584 kilométert tennének meg egy irányban egy nap alatt. 

Az 1. osztályú szakasz

Ha gyorsan megszerzi a ComfortJet az engedélyeket a szlovák közlekedési hatóságtól, akkor hamarosan Zsolnán is látható lesz a szerelvény. Augusztusban pedig már azzal számolnak, hogy a Prága és az észak-németországi célállomások közötti Berliner EuroCity járatokra is elkezdik bevetni az új szerelvényeket. A tervek szerint fokozatosan a Graz/Bécs és Prága közötti járatokon is feltűnnek a ComfortJetek. Maximális sebességüket, ami 230 kilométer/óra, csak Csehországon kívül, német és osztrák pályákon tudják majd kihasználni. 

A teljes, kilenckocsis szerelvény első bevetését végleges formájában a ČD 2025 tavaszára tervezi. 2026 folyamán megérkezik mind a húsz megrendelt szerelvény. A húszból tizenhét szerelvény pendlizik majd forda szerint, három tartalék szerelvény lesz. A szerelvény 555 ülőhelyet kínál, korszerű, átjárható utastér, első osztályú szakasz, bisztrókocsi, többcélú térrel ellátott másodosztályú szakasz, kerékpárszállítás, konnektorok, USB csatlakozók, de már vezeték nélküli telefontöltésre is képesek lesznek. A jövő nemzedéke számára gyermekmozi is lesz. Elektromos kerékárok töltésére alkalmas csatlakozók is helyet kapnak. A bisztrókocsiban minőségi szolgáltatások lesznek, a frissítőkön kívül főtt ételeket is felszolgálnak majd. A wifi és akadálymentesség már szinte természetes. A vonaton az új technológiával szerelt ablakoknak köszönhetően erősebb lesz a mobiltelefon térerő. Nem lesz viszont a railjetekben jöl ismert business-class. 

A ComfortJetek megjelenésével Csehországban újabb minőségi javulás lesz a vasúti közlekedésben, s nem csak ott, hol ezek a szerelvények közlekednek, hiszen több, még aránylag jó minőségű személykocsi is felszabadul, amiket máshova tudnak átcsoportosítani. Ezáltal javul a minőség azokon a vonalakon is, ahol eddig még esetleg élemedett korú vasúti kocsik is keverednek a napi forgalomba.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek