Bioüzemanyaggal mehetnek a Plasser & Theurer pályafenntartó gépei
Az osztrák gyártó összes új járműve alkalmas a hidrogénezett növényi olajjal (HVO100) való közlekedésre, jelentősen elősegítve ezzel a karbonkibocsátás csökkentését.
A Plasser & Theurertől elmondták, a HVO100 hasonló tulajdonságokkal bír, mint a hagyományos gázolaj. Egyben viszont mindenképp sokkal jobb: használatával akár 70–90 százalékkal kevesebb a szén-dioxid-kibocsátás. Eközben a helyi kibocsátásokat – többek között a részecskék, szénhidrogének, szén-monoxid és dinitrogén-oxid emisszióját – is csökkenti. A HVO100 előállítása ráadásul gyakorlatilag klímasemleges, állati és növényi maradványokon, valamint megújuló nyersanyagokon alapul, vagyis nem kell versenyre kelnie az élelmiszer-előállítással.
A hidrogénezett növényi olaj a gázolajhoz nagyon hasonló üzemanyag. Legfőbb előnye, hogy megújuló hulladéklipidek, például növényi olaj, faggyú és használt étolaj feldolgozásával előállítható. A HVO használatával körülbelül kilencven százalékkal kevesebb üvegházhatású gáz kerül a légkörbe: ezer liter HVO elégetésével 195 kilogramm szén-dioxid termelődik, míg ugyanennyi gázolaj elfüstölésével körülbelül 2700 kilogramm. Ha a jelenleg gázolajjal üzemelő mozdonyokat ezzel a zöld üzemanyaggal hajtanák, felgyorsulna a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a vasúti szektorban.
A Plasser a korábbi német infrastruktúra-kezelő DB Networkkel (jelenlegi DB InfraGo) közösen, egy GAF 746.0 sorozatú pályafenntartási járművel végezte el a hidrogénezett növényi olaj üzemi tesztjeit. Az eredmények azt mutatják, hogy az alternatív üzemanyagnak nincs semmilyen negatív hatása a jármű alkatrészeire vagy egészére: az üzemanyag-fogyasztás, a motor viselkedése és a gép működése nagymértékben megfelelt a dízelüzem során tapasztaltaknak.
A járműgyártó az EN 15940 jelű eleget téve használhatja a HVO100-at, megfelelve uniós szabványoknak, többek között a tiszta járművekről szóló irányelvnek és a megújuló energiákról szóló direktívának (RED II/III), valamint a pálmaolaj használatát érintő tilalomnak. A beszállító reményei szerint az alternatív üzemanyag alkalmazása fenntartható alternatívát kínál ott, ahol nem lehetséges elektromos üzemű pályafenntartó járművek használata – jelenti az International Railway Journal.
(Nyitóképünkön a Plasser & Theurer egyik GAF 746 sorozatú pályafenntartó gépe. Kép forrása: IRJ)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!