Brit gyártású Bombardier-vonatokkal futhat a londoni Crossrail

iho   ·   2014.02.13. 07:45
400px_crossrail_bombardier_aventra

A Bombardier angliai üzeme lett a befutó a londoni Crossrail-szolgáltatáshoz kiírt motorvonattenderen, felülmúlva a szintén induló spanyol Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) és a Hitachi Rail Europe pályázatait. A szerződés egymilliárd font értékű. A harminckét évre szóló szolgáltatást a Crossrail Limited (CRL), a Transport for London (TfL) teljes tulajdonú leányvállalata végzi majd.

A Transport for London és a Bombardier által aláírt kontraktus magába foglalja a hatvanöt vonat megépítését, leszállítását és karbantartását, egy új karbantartóbázis létrehozását London nyugati részén, az Old Oak Commonnál, valamint egy további tizennyolc szerelvényre szóló opciót is tartalmaz. A szerződés odaítélését az európai előírások szerint egy tíznapos várakozási időszak előzi meg. A tender elnyerésével a Derbyben található, Bombardier-tulajdonú Litchurch Lane Works műhely jövője is biztosítottnak tűnik.

A tenderre jelentkező pályázatokat a Crossrail Limited bírálta el egy előre meghatározott eljárást követve. A pályázati dokumentáció pontosan előírta a nyertes ajánlat kiválasztásához szükséges kritériumokat, valamint ajánlást tett a Crossrail támogatóinak, azaz az Egyesült Királyság közlekedési minisztériumának és a Transport for Londonnak, akik közösen felelnek a Crossrail finanszírozásáért.

A Crossrail korábban azt nyilatkozta, nincs szükség forradalmi újításokat felvonultató tervekre. Amint az a szigetországban már megszokott, olyan járművek kellenek, amelyek a már világszerte számos vasúttársaság által használt, jól kiforrott technológiákra épülnek.

Az Európai Unió hivatalos lapja, az Official Journal of European Union (OJEU) 2010 decemberében észrevételt tett a közbeszerzéssel kapcsolatban. Később, 2013 augusztusában a Bombardier, a CAF és a Hitachi Rail is módosította pályázatát.

A pályázatok elbírálásánál alapvetően az volt a cél, hogy a Crossrail-szolgáltatáshoz illő szerelvényt a lehető legjobb áron szerezzék be, ennek pedig a Bombardier felelt meg leginkább. Minden jelentkezőt titoktartási megállapodás köt a pályázatokkal kapcsolatos információk kiadásával kapcsolatban.

A Bombardier hatvanöt, brit gyártású Aventra-szerelvényt hoz a londoni Crossrailhez<br>(látványterv: Bombardier Transportation)

A Bombardier kilenc kocsiból álló, nagy befogadóképességű Aventra szerelvényei akár ezerötszáz utas szállítását is lehetővé teszik. A körülbelül kétszáz méter hosszú Crossrail-vonatok legfontosabb tulajdonságai közé tartozik majd a légkondicionált utastér és a széles átjárófolyosók. A fedélzeti utastájékoztató rendszer valós idejű információkkal látja el az utasokat, akik így akár menet közben is megtervezhetik további útjukat. A közlekedési minisztérium szerint a Bombardier az energiahatékonyság jegyében tervezte meg a huszonöt kilovolt ötven hertzes váltóáramról üzemelő szerelvényeket, ezt tükrözi a könnyűszerkezetes konstrukció és az intelligens energiagazdálkodási rendszerek felhasználása is.

A szerelvények pályaszámozása már jó előre eldőlt: a Notthinghamben székelő nemzeti gördülőállományi hivatal a 345-ös sorozatszámot még 2011-ben kijelölte a Crossrail-vonatoknak.

A Crossrail-hálózat a nyugat-londoni Maidenhead és Heathrow állomásokat köti majd össze a keleti városrészben található Shenfielddel és Abbey Wooddal egy, a belváros alatt huszonegy kilométer hosszan megbúvó, kétjáratú alagúton keresztül. A vonatokkal London kötöttpályás utasszállítási kapacitása tíz százalékkal növekszik. A rendszernek köszönhetően újabb másfél millió ember juthat majd el az eddiginél rövidebb idő, legfeljebb háromnegyed óra alatt a metropolis külvárosaiból a legfontosabb üzleti negyedekbe. A Crossrail London-szerte segíteni fogja a megújulást, valamint hozzájárul ahhoz, hogy London továbbra is a világ egyik vezető pénzügyi központja maradhasson.

A közlekedési minisztérium nyilatkozata szerint a Bombardier és minden beszállítója elkötelezett az iránt, hogy a brit fővárosban élő dolgozóiknak biztosítsák a londoni minimálbért, ami elengedhetetlen a Transport for Londonnal és a Crossraillel megkötendő szerződésekhez. A Railway Gazette arról ír, hogy a szerelvények legyártása hétszázhatvan állást, valamint nyolcvan szakmai gyakorlati helyet biztosít. Az Old Oak Common-i telephely létrehozása újabb 244 munkahelyet és tizenhat gyakorlati helyet kínál, megépülése után pedig további nyolcvan állást hoz létre a szerelvények karbantartásával. A motorvonatok megépítése a beszállítókat is számítva körülbelül ötvenötezer teljes munkaidős állást biztosít szerte az Egyesült Királyságban.

Becslések szerint a szerződés összegének körülbelül hetvennégy százaléka foroghat vissza a brit gazdaságba. A Bombardier célja az, hogy a befektetés értékének legalább huszonöt százaléka kis- és középvállalkozásokhoz jusson. A helyi munkaerő lehető legjobb kiaknázása érdekében a Bombardier minden új álláslehetőséget meg fog hirdetni a Crossrail munkaközvetítőjénél, ami összeköttetésben áll a JobCentre Plusszal is.

A TfL várhatóan az év végén megköti a Crossrail-szolgáltatások működtetéséhez szükséges szerződést a Bombardier-vel. Az első vonatok 2017 májusában indulhatnak el Liverpool Street fővonali peronjai és Shenfield között, átvéve a stafétát a jelenlegi szolgáltató Greater Angliától.

Az újabb szerelvények szállításával összhangban a hálózat többi részére is fokozatosan eljutnak majd az új Bombardier-vonatok. A tervek szerint a Heathrow Nemzetközi Repülőtér és a belvárosi Paddington közötti viszonylatot 2018 májusában veszi át a Crossrail, amikor is a Heathrow Connect szolgáltatás a Crossrailhez kerül. A hálózat 2018 decemberében kibővül: a Crossrail központi pályaudvarának átadásával Paddington és Abbey Wood között indulnak meg a Crossrail-vonatok, a város alatti alagút elkészültével, várhatóan 2019 májusában pedig Paddington és Shenfield között is. A Crossrail-hálózat végül 2019 decemberében a maidenheadi viszonylattal válik teljessé – számol be az International Railway Journal.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.