Budapesti Közlekedésbiztonsági Stratégia: ne haljon meg senki a főváros útjain!
Éjjel-nappal működő traffipaxok elhelyezése legalább száz helyszínen, a 30-as zónával vagy lakó-pihenő övezetekkel védett lakóterületek kiterjedésének megduplázása, alacsonyabb sebességhatárok a belvárosban, zebramegújítási program, intézményi együttműködés és lakossági szemléletformálás. Ezek a Közlekedésbiztonsági Stratégia rövid távú javaslatai a budapesti halálos közúti balesetek visszaszorítása érdekében.
Nyilvánosságra hozta a Közlekedésbiztonsági Stratégia társadalmi egyeztetési változatát a Budapesti Közlekedési Központ. A stratégia célja az Európai Unió vonatkozó irányelveivel összhangban, hogy 2030-ig megfelezze, 2050-ig pedig nullára csökkentse a halálos közúti balesetek számát Budapesten. A stratégia nemcsak a főváros következő évekre való feladatait határozza meg, hanem javaslatot tesz országos jogszabályok módosítására és más intézményekkel, így a rendőrséggel való együttműködésére is. A Fővárosi Önkormányzatnak számos kérdésben nincs saját jogköre intézkedni, így a közlekedésbiztonság kérdésében intézményeken átívelő együttműködésre van szükség.
Budapesten 2011 és 2021 között 471 ember veszítette az életét közlekedési balesetben, ez 2013 és 2019 között évente átlagosan 49 halálos áldozatot jelent. 2020-ban és 2021-ben a koronavírus-járvány miatti korlátozások következtében a csökkenő forgalommal párhuzamosan jelentősen csökkent a halálos áldozatok száma is, de idén már az év első hat hetében tízen veszítették életüket közlekedési balesetben. Ez azt jelenti, hogy évtizedes távlatban átlagosan hetente meghal valaki a budapesti utakon. A kitűzött célok elérésével azonban 2050-ig közel ezer ember életét lehetne megmenteni.
Ahhoz, hogy a halálos balesetek száma csökkenjen, 24 órában működő traffipaxokra van szükség. A Budapesti Rendőr-főkapitányság a héten újabb mérőkészülékek telepítését jelentette be, a Közlekedésbiztonsági Stratégia szerint Budapesten legalább száz helyszínen kell sebességmérő kamerákat kihelyezni, ezek telepítéséhez a rendőség partnerségére van szükség.
Ahol szükséges, csökkenteni kell a sebességhatárokat Budapesten. Ezért kétszeresére növelik a védett lakóterületek – 30-as és lakó-pihenő övezetek – kiterjedését, és alacsonyabb sebességhatárokat vezetünk be a belvárosban: a Hungária gyűrűn belül maximum 50, a Nagykörúton és azon belül maximum 40 kilométer/órás sebességhatárt javasol a BKK.
Budapesten 5240 gyalogátkelőhely található. A Budapest Közút Zrt. az elmúlt három évben a gyalogátkelőhelyek több mint felét felújította. Szükséges ezt a programot is folytatni, amivel néhány éven belül elérhető, hogy Budapesten minden gyalogátkelőhely kifogástalan állapotban legyen.
Fővárosi egyeztető fórumot is kezdeményez a BKK a rendőrség és a releváns szakmai és civil szervezetek részvételével. Így szakmai szinten kidolgozott javaslatokkal lehet segíteni a közlekedésbiztonság helyzetén önkormányzati és kormányzati eszközökkel egyaránt.
A legfontosabb azonban a közlekedők tudatossága, közlekedési módtól függetlenül. Ezért tájékoztató kampányt indítanak a fővárosi felületeken, hogy ezzel ösztönözzé a budapestieket a biztonságosabb és egymásra odafigyelő közlekedésre.
Társadalmi egyeztetés
A BKK a Közlekedésbiztonsági Stratégia szövegét a kerületi önkormányzatokkal történt egyeztetés és szakmai fórumok alapján készítette el. Az elmúlt hetekben megkezdődött már a stratégia megvitatása releváns civil és szakmai szervezetekkel is. A következő lépés a stratégia nyilvános vitája, amit követően a végleges javaslatról a Fővárosi Közgyűlés dönthet.
A Közlekedésbiztonsági Stratégia szövegét itt olvashatja el, sőt véleményezheti is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!