Budapesti Közlekedésbiztonsági Stratégia: ne haljon meg senki a főváros útjain!

iho   ·   2023.02.27. 09:00
03_bkk_bks

Éjjel-nappal működő traffipaxok elhelyezése legalább száz helyszínen, a 30-as zónával vagy lakó-pihenő övezetekkel védett lakóterületek kiterjedésének megduplázása, alacsonyabb sebességhatárok a belvárosban, zebramegújítási program, intézményi együttműködés és lakossági szemléletformálás. Ezek a Közlekedésbiztonsági Stratégia rövid távú javaslatai a budapesti halálos közúti balesetek visszaszorítása érdekében.

Nyilvánosságra hozta a Közlekedésbiztonsági Stratégia társadalmi egyeztetési változatát a Budapesti Közlekedési Központ. A stratégia célja az Európai Unió vonatkozó irányelveivel összhangban, hogy 2030-ig megfelezze, 2050-ig pedig nullára csökkentse a halálos közúti balesetek számát Budapesten. A stratégia nemcsak a főváros következő évekre való feladatait határozza meg, hanem javaslatot tesz országos jogszabályok módosítására és más intézményekkel, így a rendőrséggel való együttműködésére is. A Fővárosi Önkormányzatnak számos kérdésben nincs saját jogköre intézkedni, így a közlekedésbiztonság kérdésében intézményeken átívelő együttműködésre van szükség.

(illusztrációk: Vörös Attila)

Minden héten meghal valaki a budapesti utakon

Budapesten 2011 és 2021 között 471 ember veszítette az életét közlekedési balesetben, ez 2013 és 2019 között évente átlagosan 49 halálos áldozatot jelent. 2020-ban és 2021-ben a koronavírus-járvány miatti korlátozások következtében a csökkenő forgalommal párhuzamosan jelentősen csökkent a halálos áldozatok száma is, de idén már az év első hat hetében tízen veszítették életüket közlekedési balesetben. Ez azt jelenti, hogy évtizedes távlatban átlagosan hetente meghal valaki a budapesti utakon. A kitűzött célok elérésével azonban 2050-ig közel ezer ember életét lehetne megmenteni.

Rövid távú intézkedések

Ahhoz, hogy a halálos balesetek száma csökkenjen, 24 órában működő traffipaxokra van szükség. A Budapesti Rendőr-főkapitányság a héten újabb mérőkészülékek telepítését jelentette be, a Közlekedésbiztonsági Stratégia szerint Budapesten legalább száz helyszínen kell sebességmérő kamerákat kihelyezni, ezek telepítéséhez a rendőség partnerségére van szükség.

Ahol szükséges, csökkenteni kell a sebességhatárokat Budapesten. Ezért kétszeresére növelik a védett lakóterületek – 30-as és lakó-pihenő övezetek – kiterjedését, és alacsonyabb sebességhatárokat vezetünk be a belvárosban: a Hungária gyűrűn belül maximum 50, a Nagykörúton és azon belül maximum 40 kilométer/órás sebességhatárt javasol a BKK.

Budapesten 5240 gyalogátkelőhely található. A Budapest Közút Zrt. az elmúlt három évben a gyalogátkelőhelyek több mint felét felújította. Szükséges ezt a programot is folytatni, amivel néhány éven belül elérhető, hogy Budapesten minden gyalogátkelőhely kifogástalan állapotban legyen.

Fővárosi egyeztető fórumot is kezdeményez a BKK a rendőrség és a releváns szakmai és civil szervezetek részvételével. Így szakmai szinten kidolgozott javaslatokkal lehet segíteni a közlekedésbiztonság helyzetén önkormányzati és kormányzati eszközökkel egyaránt.

A legfontosabb azonban a közlekedők tudatossága, közlekedési módtól függetlenül. Ezért tájékoztató kampányt indítanak a fővárosi felületeken, hogy ezzel ösztönözzé a budapestieket a biztonságosabb és egymásra odafigyelő közlekedésre.

Társadalmi egyeztetés

A BKK a Közlekedésbiztonsági Stratégia szövegét a kerületi önkormányzatokkal történt egyeztetés és szakmai fórumok alapján készítette el. Az elmúlt hetekben megkezdődött már a stratégia megvitatása releváns civil és szakmai szervezetekkel is. A következő lépés a stratégia nyilvános vitája, amit követően a végleges javaslatról a Fővárosi Közgyűlés dönthet.

A Közlekedésbiztonsági Stratégia szövegét itt olvashatja el, sőt véleményezheti is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek