CityShuttle Berlinben?
A menetrendváltástól az ODEG (Ostdeutsche Eisenbahn GmbH) feladata lesz az RE 2-es (Wismar–Wittenberge–Berlin–Cottbus) és RE 4-es (Stendal–Rathenow–Berlin–Jüterborg) Regionalexpress-járatok üzemeltetése. Berlin, Brandenburg, Mecklenburg-Vorpommern és Sachsen-Anhalt tartományok 2009-ben ítélték oda tíz év szerződési futamidővel a Deutsche Bahn (DB) e két viszonylatát az ODEG-nek, amely eddig csak nem villamosított mellékvonalakon bonyolított le személyforgalmat.
Az új vonalakra ezért új járművek is kellenek. Ezeket a térség immáron vezető magánvasút-társasága a Stadlertől rendelte 2010 januárjában, mégpedig 16 darab négyrészes Kiss-motorvonatot, amelyeket a Stadler Pankow GmbH-nál gyártanak le. Ezek a duplaszintes szerelvények a Kiss járműcsalád többi tagjától némileg eltérnek: Egyrészt a 445-ös sorozatjelű, vezetőállásos motorkocsiknak csak az egyik forgóváza hajtott. Másrészt a német hatóság – ellentétben a rugalmasabb hozzáállású osztrákkal – nem engedélyezte az eredeti Kissnek a svájci EBV (Eisenbahnverordnung, azaz Vasúti rendelet) emeletes vonatokra vonatkozó űrszelvényének alapján tervezett járműszelvényét. Ezért a szigorúbb német előírásoknak megfelelő változat kocsiszekrénye az emeleti ablakok tartományában keskenyebb.
A motorvonatok leszállítását a Stadler pankow-i üzeme a 2012-es menetrendváltásig vállalta, különböző nehézségek miatt ez azonban hónapokat csúszik. November végén még csak két egység állt az ODEG rendelkezésére, de még ezeknek sem történt meg a hivatalos átvétele, mivel a német hatóság, az Eisenbahn-Bundesamt (EBA) még nem adta ki a 445-ös sorozat üzemeltetési engedélyét annak ellenére, hogy az engedélyeztetési eljárás már két éve folyamatban van. Az EBA szerint bizonyos dokumentumok még hiányoznak. Ha ezek utólagos benyújtása még időben megtörténik, akkor lehet reménykedni az engedély december 9-e előtt történő kiadására. De még ebben a szerencsésnek számító esetben is hónapokig pótolnia kell az ODEG-nek a kieső kapacitást.
A magasabb kihasználtságú RE 2-es vonal esetében a korábbi üzemeltető fog besegíteni tíz mozdonyvontatású, emeletes ingavonattal. Mivel ezek a szerelvények nem képesek a Kiss motorvonatok gyorsulását produkálni, ezért elvileg három és fél perccel hosszabb lesz a vonatok menetideje. Ezt azonban néhány megállás törlésével ki lehet küszöbölni. Hogy az ODEG ezek pótlására milyen megoldást kínál az utasoknak, azt a cég vezetője, Arnulf Schuchmann, nem említette meg a Berliner Zeitungnak tett nyilatkozatában.
Az ODEG-nek nyújtott segítség kihat a DB saját vonalain nyújtott szolgáltatására is: Az állami vasúttársaság ígéretet tett, hogy a menetrendváltástól csak felújított szerelvények közlekednek majd a térség nyugat–keleti gerincvonalán, Magdeburg és Frankfurt (Oder) illetve Cottbus között. De a DB is késik emeletes kocsijainak ráncfelvarrásával – eddig csak három ilyen szerelvény állt forgalomba – és az ODEG-motorvonatok pótlására szükséges járműtöbblet ezt a projektet tovább hátráltatja: Az RE 2-es vonalon besegítő DB-ingák felemésztik a tartalékot és ezért egyelőre nem lehet további kocsikat felújítás céljából a forgalomból kivonni.
A cikk végére marad a cím megfejtése. Az RE 4-es vonal üzemeltetése öt szerelvényt igényel. Ennyit a Stadler Pankow minden bizonnyal még akkor sem tud biztosítani december 9-ig, ha az EBA addig kiadná a még hiányzó engedélyt, tartalékjárművekről nem is beszélve. Ezért itt is egy átmeneti megoldás szükséges, amit az ODEG nemrégiben több hónapos keresgélés után talált is, mégpedig Ausztriában: Bécsben munka nélkül áll az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) tizenkét CityShuttle kocsija. Ezek a hazánkban a GYSEV és a MÁV-nosztalgia színeiben közlekedő Schlierenek nagytestvérei. Minden jel arra mutat, hogy a menetrendváltástól egy ideig ilyen kocsikból kiállított szerelvényekkel utazhatnak a Berlinből Rathenow vagy Jüterborg irányába igyekvők. Egy négykocsis CityShuttle szerelvény ugyan száztízzel kevesebb ülőhellyel rendelkezik mint egy Kiss, de az ODEG felelősei most inkább örülnek az utolsó percben érkező osztrák segítségnek.