Diszkont ügyek: típusváltás a Jet2-nál, Ryanair beszerzések, British low-cost
Airbusok az eddigi Boeing-flottához a Jet2-nak, a leghosszabb 737-esekből venne O’Leary, Gatwick lesz a British diszkont központja.
Nem kevesebb, mint harminchat A321neo megvásárlására kötelezte el magát az eddig Boeing keskenytörzsűekkel repülő Jet2com. A Leeds központú új Airbus-üzemeltető a gyártó közleménye szerint elsősorban az üdülőhelyek felé terjeszkedik hálózatával és ezért döntött a légitársaság főnöke, Philip Meeson megfogalmazása szerint a kategóriájában leghatékonyabb és leginkább környezetbarát típus mellett.
A gépeket 232 utasra székezik, az új „Airspace” kabinelrendezés szerint, aminek egyik nagy előnye az üdülőjáratok esetében is a megnövelt fejfeletti tárolók szerelése, és a gyártó kiemeli a fly-by-wire repülésvezérlő technológia előnyeit is, illetve a közreadott anyag ismét felsorolja az olyan vívmányokat, mint a kevesebbet fogyasztó hajtóművek – azok típusáról később döntenek – vagy a Sharklet fantázianevű szárnyvégkiképzés.
A Jet2.com jelenlegi flottája nyolcvankettő Boeing 737-esből és nyolc 757-esből áll, amelyek révén eddig hatvan európai és Európán túli desztinációra repült.
A Ryanair, minden korábbi feltételezés ellenére kitart a Boeing-géppark mellett, miután néhány hete megkezdődött a 737 MAX-ok régóta csúszó leszállítása. A friss hírek szerint ugyanakkor az ír diszkont arra készül, hogy bővítse eddigi rendelésállományát, sőt, mint ahogy arról maga a vezér beszélt, ezalkalommal a 737-esek leghosszabb törzsű verziójának, a júniusban először repült MAX 10-esnek a beszerzése is lehetséges, ha – tette hozzá szokásos mód Michael O’Leary – „az időzítés és az ár is megfelelő”.
A társaság jelenleg 460 géppel rendelkezik, ezekből csak huszonkilenc Airbus, a Lauda Motion gépei, amelyeket az akkor még nem a Ryanair-családhoz tartozó osztrák cég repült, és amelyek a csődbe ment AirBerlintől származnak (csakúgy, mint a Magyar Honvédség két A319-ese). Az újonnan átvett MAX 8200-esek a speciálisan a Ryanair igényei szerint elrendezett és hatóságilag jóváhagyott 200 személyes változatok, míg a MAX 10 a diszkontoknál szokásos egyosztályos kivitelben akár 230 személyt is szállíthat. A cég jól pörög a válság után, az őszi hónapokra tíz és fél millióra emelte a várható utasszámot, és ennyit feltehetően teljesít augusztusban is, állítja a vezér.
A nem is túl távoli jövőben az európai low-cost piacon várható a megjelenése egy vadonatúj diszkont-társaságnak, ami azonban nem más, mint a kontinens egyik legpatinásabb légicége – átalakítva. A napokban a British Airways vezérigazgatója, Sean Doyle küldött levelet az alkalmazottaknak, amelyben jelzi, a társaság Gatwick központtal „versenyképes üzemeltetési modellben”, alacsonyabb költséggel, külön alvállalatként működtetné rövidtávú flottáját 2022 nyarától.
A részletek egyelőre tisztázatlanok, pontosabban annak függvényeként alakulnak, hogyan sikerül az IAG legnagyobb vállalata vezetésének megállapodnia minderről az alkalmazottak érdekvédelmi szervezeteivel, merthogy a diszkont modellhez az eddiginél alacsonyabb bérek és juttatások társulnának. A fő konkurens Ryanair vezére ehhez azt tette hozzá, eleve elhibázottnak tartja, hogy a British Gatwicken indítaná a vállalkozását, amely a légitársaságok terhei szerint – Heathrow után – London második legdrágább légikikötője.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!