Egy kocsiszín agóniája

Kemsei Zoltán   ·   2016.03.27. 16:15
00kicsi

A BKV – csúf szóval élve – racionalizálásra kényszerült a kilencvenes években, a cég és a főváros nehéz anyagi helyzetére hivatkozva az akkor fölöslegesnek ítélt, 1907-ben épült Óbuda kocsiszínt is bezárták.

Már zárva vannak a kapuk az óbudai kocsiszínben (forrás: VEKE-archívum)

A kocsiszín bezárásának előkészületei a 17-es villamos háromnapos vágányzárával csúcsosodtak ki. Eldöntött tény volt 1996. március 29-én ugyanis, hogy a kocsiszín bezárását követően a 17-esen típuscsere is lesz, búcsúznak a pár éve elkészült MUV- (módosított UV) kocsik, és ismét a Ganz csuklósok veszik át a vonalat, ehhez viszont át kellett alakítani a Margit híd budai hídfőjében levé hurokvégállomást. Felmerülhet a kérdés, vajon miért, amikor a típus a valamikori 11-es vonalon már közlekedett, így a pálya alkalmas volt rá? Egyrészt, a bezárás előtt két évvel, 1994-ben egy kisebb rekonstrukciót végeztek a hurkon, másrészt pedig az újabb előírásoknak megfelelő, széles visszapillantó tükrökkel felszerelt kocsik csak a tükrök behajtásával fértek volna el a híd támfala mellett.

Margit híd végállomás utolsó állapota: a növényzet a vágány környékét is benőtte 2013-ra (a szerző felvételei)

A döntés tehát megszületett, a munkákat 1996. március 29-én kezdték. A Margit híd budai hídfőjében a hurok helyén fejvégállomást alakítottak ki a vágány lezárásával, és megváltozott a Vidra utca vágányainak rendje is. Ez utóbbi magyaráza, hogy miért is kellett teljes vágányzárral, a 17-es villamos szüneteltetésével megoldani az átépítést, habár ha ma történne, például a Lukács fürdőnél (ahol jelenleg a Budai fonódó villamosainak visszafogási lehetősége van) egy kúszóváltót beépítenének.

A Vidra utca a budai fonódó építésének kezdetén. Jól látszik, hogy a hajdani két vágány helyett (egyik a hurokba behaladást, a másik a kijárást tette lehetővé) egy ráhajlítást építettek 1996-ban az egyetlen, csonkává átminősült végállomási vágányra

Az óbudai remiz kiürítése március 26-án kezdődött, minden nap helyeztek át Baross vagy Angyalföld kocsiszínekbe Tatra szerelvényeket, az 1-es vonalra március 31-én utoljára a 4060+4084+4090-es pályaszámú hármas állt ki. Ezután, 31-én költözött át Száva kocsiszínbe tizenkét MUV villamos, két tartalék Tatra szerelvényt pedig (4088+4090+4092 és 4083+4091+4095) a bezárás napján, április 1-jén helyeztek át Barossba.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.