Egy Kötöttpályás Járműgyártási Cselekvési Terv nyomában
Néha jó szó szerint idézni a Magyar Közlönyt. Mint például most.
„A Kormány egyetért a nemzeti kötöttpályás járműgyártás hagyományaira, jelenlegi fejlesztéseire és eredményeire tekintettel az ágazat kiemelt fejlesztésének szükségességével. A kormány ennek érdekében elfogadja a Kötöttpályás Járműgyártási Cselekvési Tervet.”
Mi van ebben?
Ezek:
- még az idén egymilliárd forint a Kisföldalatti járműparkjának megújítása érdekében két prototípus tervezésére és gyártásra.
- Jövőre négymilliárd ugyanerre, plusz 1 milliárd 500 millió a Fogaskerekű-prototípus gyártására és tervezésére, fordított sorrendben, persze... Bár...
- A nemzetgazdasági és a nemzeti fejlesztési miniszter együtt vakarhatja a fejét amiatt, hogyan lehetne a munkaerőhiányt enyhíteni az alábbi szakmákban:
- hegesztő,
- járműszerelő,
- járművillamossági szerelő,
- elektromos szakember,
- forgácsoló szakember,
- villamos- és gépészmérnök,
- technológus,
- gépi forgácsoló/CNC gépkezelő,
- ipari fényező.
- A Nemzeti Kereskedőház tartson külföldön terepszemlét, hova, hogyan lehetne elpasszolni az itthon gyártott kötött pályás járműveket.
- A kormány (mélyen) egyetért azzal, hogy a MÁV-Start
- idén 3 milliárd 200 millió ért vegyen IC+-kocsit,
- 2018-ban ugyanerre 12 milliárd 800 millió,
- 2019-ben 16 milliárd,
- 2020-ban 13 milliárd 400 millió forintot költsön.
- Föl kell mérni a HÉV-en és a mellékvonalakon a „használt két járműtípus jövőbeni járműszükségletét”.
- A föntieknek lehet, hogy kéne egy „a hazai gyártók K+F+I tevékenységét támogató, és a gyártmányok tesztelését, megfelelő értékelését szolgáló vizsgálati központ.”
- Valamint nézzék át hogy adott esetben a Magyar Fejlesztési Bankon kívül honnan és hogyan lehet elővenni erre a manit.
A föntiekhez magunkat, illetve rajtunk keresztül az MTI-t tennénk hozzá, ekképpen: 2016 nyarán írtuk, hogy „még ebben az évben megkezdődik az IC+ vasúti kocsik sorozatgyártása – közölte a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója, Csépke András pénteken a beszállítói tájékoztatón, Szolnokon. Húsz, nemzetközi közlekedésre alkalmas kocsi gyártását tervezik, amelynek előkészületei, közbeszerzési eljárásai már megkezdődtek. 2018-tól elindulhat a száz, belföldi közlekedésre szánt IC+-személykocsi sorozatgyártása, amit a magyar kormány harmincmilliárd forinttal támogat. A MÁV-Start belső forrásaiból is jelentős számban tudja folytatni 2020-tól a járműgyártást, de mindent megtesznek, hogy további támogatásokat, forrásokat vonjanak be, és számítanak külső megrendelésekre is, amelyekre jó esélyek mutatkoznak. Bár húsz plusz száz kocsiról van szó, a közbeszerzési eljárásokat még plusz kétszáz kocsira fogják indítani.
Csépke András hangsúlyozta: a vasúttársaság az egyetlen olyan személyszállító Európában, amelyik saját járműgyártási képességgel rendelkezik, ráadásul az IC+ lesz az első olyan ülőhelyes kocsitípus Európában, amely megfelel az új európai szabványrendszer összes követelményét. A MÁV-Start szakemberei által kifejlesztett, Szolnokon gyártott IC+ két prototípusa 2014 októberétől próbaengedéllyel szállított utasokat, majd 2015 júniusában megkapta a típusengedélyt a magyar és nemzetközi közlekedésre.”
Mindezek alapján föladnánk egy számolós feladatot önöknek, a helyes válaszokat a kommentekben várjuk. Kérdésünk:
Mennyibe kerülnek (valójában) az IC+-kocsik a Csépke-nyilatkozat és a közlönyös összefoglaló alapján?
Itt egy „oktatóvideó” is, számolás előtt, alatt és után is ér megnézni (akár többször is)!
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!