Egyre több a konkrétum a nagysebességű vasutakkal kapcsolatban Csehországban
Úgy tűnik, egyre többen és mindinkább konkrétabban kezdenek Csehországban beszélni a nagysebességű vasutak megépítéséről. Martin Švehlík, a Vasúti Infrastruktúra-kezelőség (Správa železniční dopravní cesty – SŽDC) képviselője egy szakmai konferencián jelentette be, hogy az első nagysebességű vasúti pálya építése legkorábban 2023-ban kezdődhet.
Eddig úgy néz ki, hogy a Přerov és Ostrava közötti „Ferdinandka” egyes részein indulhatna meg legkorábban az építés, majd elkezdhetik a Prágából keleti irányba kivezető szakaszt is. Újabb konkrétum, hogy a keleti nyomvonalnál a tervek inkább a Poříčany-i iránnyal számolnak, minthogy a másik lehetséges nyomvonalat részesítenék előnyben Benešov érintésével. A keleti irányú vonalvezetés azért előnyösebb, mert ezt két útvonalat is ki tud majd szolgálni, mégpedig a Prágát Brnóval, valamint Wroclawval összekötő nagysebességű vasutat is. A cseh fővárosban építendő szakaszokkal még sok feladat lesz, gondot okozhat majd az is, hogy a klánovicei erdőség természetvédelmi szempontból nagyon fontos terület, Natura 2000-védettséget élvez. A harmadik szakasz, ahol már akár néhány éven belül megkezdődhet az építkezés, a Brno–Vranovice pályaszakasz lenne. Ezzel tehermentesítenék a Brno környéki pályákat is, ahol a regionális és távolsági járatoknak köszönhetően nagyon nagy a vonalak terhelése. Az új pálya ugyanis elkerülné a szűk belvárosi szakaszokat. Vranovice után pedig visszatérne a már meglévő pályára, amelyet viszont 200 kilométer per órás sebességre építenének át.
A Přerov és Ostrava közötti vasútvonal jelenleg meglehetősen le van terhelve, hiszen fontos észak-déli ütőere az országnak. A teherforgalom lassú, mert nagyon sok személyvonattal kell a pályát megosztani. A tervek szerint az új nagysebességű pálya 350 kilométer per órás sebességgel épülhetne meg. A megvalósíthatósági tanulmány 2020-ra készülhet el, ezt követően jöhetnek a projekt konkrét előkészületei. Martin Švehlík, a Vasúti Infrastruktúra-kezelőség képviselője arról is beszélt, hogy feltétlenül gyorsítani és egyszerűsíteni kell a stratégiai infrastruktúraépítéseket az országban, anélkül éveken át tartó huzavona és várakozás lesz csak az építések helyett. Egységes nemzeti közlekedésfejlesztési stratégia kell, s rendezni kell a tulajdonjogi feltételeket az állam számára stratégiailag fontos földterületeken.
Ami a nagysebességű vasútvonalak építésének pénzügyi vonzatát illeti, a Csehországban jelenleg tervezett hálózat körülbelül 650 milliárd koronába kerülne. Sok pénzre lenne szükség továbbá a nagy vasúti csomópontok átalakítására is. A Prága–Brno–Ostrava nagysebességű vasútvonalon kívül tervezik még a Drezda–Prága nagysebességű vasutat is, valamint egy összekötőt Břeclavtól délre, Bécs irányába. Készülnek a tervek a Prága–Beroun–Plzeň–München, valamint a Prága–Wroclaw pálya megvalósítására is.
Ha majd egyszer mindez megvalósul, akkor a Prága és Brno között a mai két és fél óra helyett egy óra lesz a menetidő, akárcsak Prága és Drezda közötti. A Prága–Drezda nagysebességű vasútvonal érdekessége az Érchegység gyomrában húzódó huszonhat kilométer hosszú alagút lenne, amelyet a tervek szerint teljes hosszában német technológiával és a németországi előírásoknak megfelelően építenének meg, annak ellenére, hogy egy része cseh területen húzódna.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!