Ekhós szekér a Tisza fölött Tiszaugnál
Az ütemezésnek megfelelően halad a kivitelezés az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek–Tiszakürt közötti szakaszán. Folyamatos a töltésépítés a teljes szakaszon. A Tisza-híd támaszainak alapozása a hídfők kivételével elkészült, a pillérek építésén dolgozik a kivitelező. A szakaszon tíz kilométer hosszú, kétszer két forgalmi sávos leállósáv nélküli autóút épül, összesen hét híddal, amely csatlakozik a 2019-ben átadott M44-es autóút Tiszakürt–Kondoros szakaszához.
A szakaszon két különszintű csomópont épül Tiszakürtnél és Lakiteleknél. A lakiteleki csomópontnál új mérnökségi telep is épül. Az épületek alapozási munkái elkészültek, az irodaépület falazási munkái, valamint a sótároló, a műhelyépület és a hidegraktár szerkezetépítési munkái vannak folyamatban. Készülnek a telepen belüli közművezetékek, továbbá a térburkolatok töltésépítési munkái.
A tiszakürti különszintű csomópont építéséhez szükséges a 44-es főút összesen 3,2 kilométer hosszú korrekciós szakaszának megépítése is. A csomópont és a korrekciós szakasz építése miatt a forgalmat még május 19-étől a 44-es főútról az M44-as aszfalt kötőrétegig megépült jobb pályájára terelték át. A tereléssel érintett 2,3 kilométer hosszú szakaszon hatvan kilométer per órás sebesség korlátozás és előzési tilalom van érvényben.
A projekt része a szakasz elején a 4625-es Szolnok–Kiskunfélegyháza összekötő út M44-es és 44-es főút közötti, másfél kilométer hosszú szakaszának megerősítése, amelynek 44-es főúti csomópontja vasúti közlekedéssel összehangolt jelzőlámpás osztályozós csomóponttá épül át.
A beruházás leglátványosabb műtárgya kétségkívül a Tisza felett épülő új közúti híd. Az új tiszaugi Tisza-híd olyan egyedülálló szerkezet lesz, amelyből Európában egyetlen sincsen és a világon is csak pár hasonló van. A híd teljes hossza 556 méter, amelyből a 307 méter hosszú mederhíd szakasz biztosítja a folyó feletti közlekedést. A pilonok deformált ellipszis alakúak, ami nagyon egyedivé teszi a hidat. A szerkezetet ekhós szekérhez hasonlítják. A ferdekábeleken függesztett hídpálya pedig legyező formájú szabad kábel elrendezéssel lesz a pilonokhoz rögzítve. A hídpilonok végső magassága 41,6 méter lesz.
A két hídfő kivételével a többi támasz alapozása elkészült, a pillérek építése van folyamatban. Elkezdődött a mederhidat tartó pilonok építése. A mederhíd acélszerkezetének gyártása elemenként üzemben történik, majd a helyszínre szállítás után ideiglenes állványokon hegesztik össze őket, ezután a két partról szakaszosan tolják be őket a meder fölé. Húsz szerelési egység készül, amelyek 13,5–16 méter hosszúak. A bal parton három egység készült el, a negyedik összeszerelése folyik, a jobb parton két egység készült el és a harmadik összeszerelése folyamatban van. A szakaszon a Tisza hídon kívül hat kisebb műtárgy is épül.
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) megbízásából a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg. A kivitelezést a Duna Aszfalt Kft. végzi nettó 51 milliárd 308 millió 917 ezer 861 forintért.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!