Elektromos mini és összkerekes midik a K-Bustól

Kiss Bertalan   ·   2021.01.05. 15:00
E-Solar-Shuttle5370

A koronavírus-járvány miatt megszokott járműbemutatókat, kiállításokat sorra törölték, a termelés sem volt folyamatos a járműgyártóknál, azonban a fejlesztések nem álltak le. Újabb modellek is születtek, készülve a járvány utáni időkre, az élet és a piacok normalizálódására. A K-Bus ezeket alkotta.

City Bus Electro

Nagy valószínűséggel az első gyártó a világon, amely a közismert Nissan eNV200, tisztán elektromos meghajtású furgon felhasználásával épített alacsonypadlós városi minibuszt 2017-ben, amelyet a kortrijki Busworld kiállításon mutattak be. A prototípusból azóta szériajármű lett és hatótávnövelés céljából, az üzem közbeni (időjárásfüggő) folyamatos rátöltést napelemekkel oldották meg. A jelenlegi kínálat már a harmadik generáció az évek során.

City Bus Electro minibusz, Nissan eNV200 alapokkal

  • Az egyik változat 3,5 tonnás össztömegű, B kategóriával is vezethető, maximum nyolc utas szállítására alkalmas – főleg mozgássérülteknek fejlesztették ki – akik közvetlenül a járdáról szállhatnak be és ki.
  • A másikhoz két típushoz már D kategória kell, önsúlyuk 2,5-3 tonna, kiviteltől függően.
  • Az M2 besorolású legfeljebb 26 személyt szállíthat, 4,5 tonna össztömegű.
  • Az M3 besorolású maximum 32 személyes lehet, 5,5 tonnás össztömeggel és hátul már ikerabroncsozással és légrugózással.

Variációk utastérre

A minibuszban megmaradt az eredeti fronthajtásos rendszer, a 80 kilowattos (109 LE), 254 newtonméteres motorral együtt, az ABS és ESP rendszert is megtartva. Az akkumulátor-gység ellenben 48 kilowattórás, amely 110–150 kilométerre elegendő. A kábeles CHAdeMO gyorstöltővel 60 perc alatt, további 110–130 kilométerre feltölthető. Így a napi 200-300 kilométeres futásteljesítmény sem probléma.

A gépkocsivezető munkahelye

A busz teljes tetőfelületén és körülbelül a hátfal felét lefedő napelemtáblák összesen 4 kilowattórányi teljesítményt adnak. Ezek vagy menet közben rátöltenek az akkumulátor-egységre, vagy nyáron szinte teljesen mértékben átvehetik a légkondicionáló áramellátását vagy téli napsütésben az elektromos fűtésre segítenek rá.

A legnagyobb változat, maximum 32 utasnak

A járművet főleg belvárosiba, illetve kis településeknek, egészségügyi intézmények, idősotthonok utasforgalmának kiszolgálására kínálják. Ausztriában a járművet a Nissan-kereskedésekkel közösen forgalmazzák és szervizelik.

Összkerekes midibusz, helyközi és turista kivitelben

Mindkét kivitel a jelenlegi Mercedes-Benz Sprinter 4×4-es alapjaira készül. Úgynevezett fosztott kivitelben érkeznek a K-Bus-hoz, csak az első sárvédők, a motorház eredeti. A szélvédőoszlopok és üvegezés már egyedi kivitelezés.

Intercity 719

A helyközi buszok karosszált hosszúság maximum 7949 milliméter lehet, 4325 milliméter tengelytávnál és 2625 milliméter hátsó túlnyúlással. Erőforrásként a 3 literes, V6-os, 190 lóerős motor szolgál, hatfokozatú manuális, vagy hétfokozatú, automata váltóval. A megengedett össztömeg 7,5 tonna. Az utastér 2+1 üléselrendezésű, de az utolsó sor 2+2-es. Mögöttük süllyesztett peronrészt alakítottak ki, négy lehajtható üléssel és kerekesszék hellyel. Elöl egytagos, 840 milliméteres, hátul kéttagos 1290 milliméter széles ajtó van, utóbbinál lenyitható rámpával. A maximális utasszám negyvenhárom fő, M3 besorolásnál.

A turista változatból a legkisebb 7051 milliméter hosszú, 4750 milliméteres tengelytávval és 1280 milliméteres hátsó túlnyúlással. A 2,4 méteres szélesség már 2+2-es üléselrendezést tesz lehetővé, leghátul öt üléssel, összesen huszonegy utasnak. A hátsó dobogó alatt poggyásztér van, az ülések fölött kézpoggyász-tartó polc fut végig. A jobbhátsó ajtó vészkijárat. A gépkocsivezető mögötti két ülés felhajtható, a szabad peronrészen egy kerekesszékes utas utazhat. Az 1290 milliméter széles, kéttagos ajtónál szintén kihajtható rámpa van beépítve, az előre dönthető kísérőülés opciós lehetőség.

Tourist 719

A busz hajtáslánca szintén a 190 lovas, V6-os blokkból, manuális vagy automata váltóból áll. A megengedett össztömeg 7,5 tonna.

Az ilyen összkerék-meghajtású midiket nem extrém túrákra és körülményekre tervezik és gyártják, de Ausztria, Svájc, Észak-Olaszoszág vagy Norvégia hegyi útjain télen, vagy Izland nem szilárd burkolatú mellékútjain egész évben jó szolgálatot tesznek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek