Életnagyságú terepasztal: gyönyörű a dorogi intermodális csomópont!

iho   ·   2021.01.15. 18:00
00_dorogi_intermodalis_csomopont

Új, hatállásos autóbusz-megállóhelyet kapott a felújított dorogi vasútállomás: január 16-ától élmény lesz itt átszállni.

A Budapest–Esztergom közötti vasútvonal villamosítási és kapcsolódó építési munkálatai 2016 nyarán kezdődtek meg. A beruházás keretében ötvenegy kilométer hosszan valósult meg a vasútvonal villamosítása, valamint befejeződtek a kapcsolódó építési munkálatok is. Dorogon ennek részeként felújították az állomásépületet, új előtér épült ki, az épület a városközpont felől könnyen, akadálymentesen elérhetővé vált. Az eddigieken kívül további P+R-, K+R-, taximegállóhelyeket és kerékpártárolókat építettek ki.

Lezlinilzen, hol vagy? (fotók: NIF Zrt.)

A projekt része volt az új dorogi autóbusz-megállóhely megépítése is, amely közvetlen kapcsolatot teremt a vasúttal és autóbusszal utazók között, biztosítva a kulturált és gyors átszállási, várakozási, megállási feltételeket is.

Dorogról és Esztergomból is egy óra alatt el lehet érni Nyugati pályaudvart, ezzel XXI. századi közlekedés jött létre a térségben. Esztergom felé 2018 tavaszától már csak Flirtök közlekednek a teljesen villamosított pályán, a 2019-ben bevezetett menetrend-fejlesztések óta pedig a vonatok harminc percenként közlekednek. Az utasforgalom a négyszeresére nőtt, 2019-ben már 5 millióan vették igénybe a vasutat ezen a vonalon, a felújított dorogi állomáson pedig csaknem 630 ezer utas fordult meg.

A vasúti és közúti közösségi közlekedési szolgáltatások összehangolása az utasoknak is tervezhető, kiszámíthatóbb utazást, átláthatóbb, egységesülő jegy- és bérletrendszert jelent. Az utazások időbeli összehangolása mellett a szolgáltatások térbeli integrációja is szükséges ahhoz, hogy minél magasabb színvonalú legyen a nyújtott szolgáltatás. A megújult dorogi hatállásos autóbusz-megállóhely évente 116 ezer járat 4 millió utasának biztosítja a gyors és zökkenőmentes vasúti átszállást a felújított állomáson.

A Dorogot érintő autóbuszvonalak elsősorban a regionális közlekedésben játszanak fontos szerepet – Piliscsév, Leányvár, Kesztölc, Pilisvörösvár, Piliscsaba, Pilisjászfalu, Úny, Tinnye, Máriahalom, Sárisáp, Annavölgy, Tokod, Tokodaltáró, Tát, Csolnok, Dág, Nagysáp, Epöl, Bajna, Nyergesújfalu, Mogyorósbánya, Bajót, Lábatlan, Süttő, Neszmély, Dunaalmás, Tata, Tardos, Szomor, Héreg, Tarján, Komárom, Tatabánya, Budapest (Óbuda) települések érintésével –, illetve naponta egy-egy országos buszjárat közlekedik Székesfehérvárra, Balatonfüredre, Veszprémbe, Ajkára, és Győrbe is.

Mostantól az autóbuszok közvetlenül a vasútállomásig vihetik az utasokat. A felújított vasútállomás előterében mindkét irányból három-három autóbusz-megállóhelyet létesítettek. A megállóhelyeknél padokkal felszerelt utasvárók teszik kényelmesebbé várakozást. A várótermet és mosdót az utasok az állomásépületben vehetik igénybe.

Dorog a beruházással gyakorlatilag egy új városrész jött létre. Az új vasúti átszállópontot tanítási napokon mintegy 360, hétvégeken 230 buszjárat érinti, a járatok Dorogon belüli vonalvezetése megváltozik, a vasútállomás érintésével közlekednek és csatlakozást biztosítanak az esztergomi vasútvonal vonataihoz Budapest irányába és visszafelé is. Az autóbuszok Dorog egyik nagyobb lakótelepéhez, a Zsigmondy Vilmos lakótelephez a korábbinál közelebb állnak meg az állomáson, kényelmesebb eljutást biztosítva az utasoknak. Dorog, Városháza megállóban az érintett járatok továbbra is megállnak.

Az esztergomi vasútvonal villamosítási és kapcsolódó építési munkálatai 2020 novemberében befejeződtek. Jelenleg már csak a projekthez kapcsolódó hibajavítási munkák vannak folyamatban. A teljes vonalon befejeződött a felsővezeték kiépítése és üzembe helyezték az új D55 típusú biztosítóberendezéseket Leányvár, Dorog, Esztergom-Kertváros és Esztergom állomásokon, valamint befejeződött az angyalföldi elektronikus biztosítóberendezés telepítése is. A kiegészítő biztosítóberendezési munkálatok külön projekt keretében, de a villamosítással összhangban valósultak meg. Ennek keretében telepítették az utastájékoztató berendezéseket is.

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában uniós és hazai forrásból valósult meg.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek