Elindult Finnországból Indiába az első zárt tehervonat

iho/vasút   ·   2021.06.24. 09:00
instc

A szerelvényen utazó konténerek Helsinkiből tartanak a Mumbai közelében található Nhava Sheva konténerkikötőbe.

A finn vasúti árufuvarozás szempontjából fontos blokkvonat június 21-én startolt a finn fővárosból. A szerelvény harminckét, egyenként negyven láb (12,2 méter) hosszú konténert szállít, melyeket egy svéd vállalat papíripari termékeivel rakodtak meg. A szállítmány Oroszországon és Azerbajdzsánon átkelve vasúton éri el az iráni határmál fekvő Astarát, ahol a vasúti pálya folytatásának hiányában kamionokra rakják át a konténereket, így jutnak el az iráni Rastig. Az áru ott ismét tehervonatra kerül, majd az országon átkelve Bandar-Abbász kikötőjénél éri el az Arab-tengert, ahol a konténereket hajóra rakják, hogy az India legnagyobb konténerkikötőjébe, a Nhava Shevaként is ismert Jawaharlal Nehru kikötőbe (JNPT) vezető utolsó szakaszt is megtegyék. A szerelvénynek a Helsinki és Astara közötti úthoz nyolc napra van szüksége.

A finn Nurminen Logistics által, az orosz RZD Logistics partnerségével szervezett fuvar tranzit szállítási ideje rövidebb lesz még az eddig becsültnél is: az orosz partner szerint maximum huszonkét napot fog igénybe venni. A szolgáltatás azon felül is mérföldkő a Nurminen Logistics számára, hogy Finnországot és Indiát összeköti vasúton: a finn cég a legelső olyan logisztikai vállalat, mely Európa és India között egy zárt szerelvényt küld végig az úgynevezett Nemzetközi Észak–Déli Közlekedési Folyosó (INSTC) nyugati ágán – az INSTC egy olyan 7200 kilométer hosszú teherfuvarozási útvonal, mely Indiát, Iránt, Azerbajdzsánt és Oroszországot összeköti vízi úton, vasúton és közúton is.

A vasúti és tengeri szállítást kombináló intermodális útvonal Mumbai és Moszkva között igazán versenyképes: tizennégy napos tranzitidőt kínál, ami mindössze a bő harmada a kizárólag tengeren történő fuvarozásénál, melynek negyven napra van szüksége. A korridor elsődleges célja, hogy alternatívát kínáljon a Szuezi-csatornát, a Földközi-tengert és a Balti-tengert érintő hagyományos tengeri útvonalakkal szemben. Habár a szállítási útvonal már üzemel, a teljes kapacitást csak az Asztara és Rast közötti, iráni szakasz megépítésével lehet majd kiaknázni; a számítások szerint évente 15 millió tonna árut lehet majd szállítani – számol be a Rail Freight.

Az útvonal iráni részére eső vasútvonalakat az elmúlt időkben kezdték el létrehozni: 2018-ban épült meg az iráni Asztara és az azeri Astara városok közötti vasúti kapcsolat – mindkét országban van egy ilyen nevű város, ráadásul egymás mellett, a határon találhatók –, valamint a Rastot Kazvinnal összekötő, 164 kilométer hosszú szakasz is, melyet 2006-ban kezdtek építeni.

(Nyitóképünkön a Nemzetközi Észak–Déli Közlekedési Folyosó, valamint a hagyományos, ám jóval hosszabb útvonalat kínáló, kizárólag tengeren zajló szállítási útvonal. Kép forrása: Wikipedia)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Logisztika

Automatizált portáldaruk gumikeréken

Kiss Bertalan   ·   2021.07.28. 15:00

A gumibaroncsos portáldaruk körülbelül másfél éve jelentek meg a Kalmar kínálatában, egy új fejezetet nyitva a konténerterminálok világában. Valójában egy újabb, rugalmas és költséghatékony alternatívát jelentenek.