ÉNYGÖ gyakorlatilag készre jelenthető
Elkezdődtek a debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet kialakításával összefüggő infrastrukturális fejlesztések: 2021 végére a vasúti összeköttetés a kiszolgáló létesítményekkel együtt megépül.
Átépítik a 108-as vasútvonal Debrecen–Macs közötti vonalszakaszt 80–100 kilométer/órás pályasebességre. A 100-as Szolnok–Debrecen vonal érintett szakaszán 160 kilométer/óra pályasebességre és 225 Kilonewton tengelyterhelésre, az állomási vágányokon 40 kilométer/óra pályasebességre és 225 Kilonewton tengelyterhelésre fejlesztik a vasúti infrastruktúrát. A kivitelezés során a meglévő, közel tizenkét kilométernyi nyomvonal felújítása mellett elvégzik a szükséges korrekciókat, ez körülbelül 3600 méternyi munkát jelent. Debrecen és Tócóvölgy állomások között a meglévő mellé egy második vágányt is építenek.
Debrecen állomáson felsővezetéki és központi forgalomirányító rendszereket telepítenek, megújítják a jelenlegi biztosítóberendezést és az üzemi épületet. Tócóvölgy állomáson a jelenlegi felvételi épületet alakítják át, Macs állomáson a jelenlegi helyén egy új felvételi épületet építenek. Az Észak-Nyugati Gazdasági Övezet (ÉNYGÖ) területéhez csatlakozóan rakodó pályaudvart létesítenek Macs Ipari Park állomás kiépítésével, ahol központi forgalomirányítási központot létesítenek.
A tavaly mintegy félmillió utas által igénybe vett 108-as Debrecen–Füzesabony vasútvonalon, 2019-től kezdődően időszakos vágányzár van érvényben az ÉNYGÖ ellátását segítő pályahálózat fejlesztése miatt. A teljes értékű forgalom várhatóan 2021 őszén vehető fel újra. A NIF Zrt.-vel együttműködve, a MÁV is tevékenyen vesz részt a térség közlekedési színvonalának javításán. Hosszabb távon a 106-os vasútvonalon várható beavatkozás, megvalósulhat a vasútvonal meghosszabbítása egészen Nagyváradig.
A beruházás amellett, hogy biztosítja az ÉNYGÖ korszerű vasúti összeköttetését, a vasútvonal átépítésével, a felépítmények megújításával hozzájárul a vasúti közlekedés minőségének és biztonságának növeléséhez: a teljes vonalszakaszon térvilágítást, kábelalépítményt és kábelhálózatot, integrált vasúti távközlő rendszert építenek ki vagy alakítanak át. Központi állítású, biztosítóberendezésbe kötött, váltófűtéssel ellátott kitérők, zajvédő fal, aszfalt burkolatú út, kerékpárút és járda, burkolt vágányok és rakterületek épülnek a csatlakozó útszakaszokkal. A megállóhelyeken pedig esőbeállókat telepítenek.
A beruházás a tervek szerint 2021 végére készül el. A kivitelezést az V-Híd Építő Zrt. végzi, a teljes projekt nettó kivitelezési költsége több mint 50 milliárd forint. A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt beruházásában valósult meg.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!