Épülhetnek a magyar-orosz vasúti kocsik Egyiptomnak

iho/vasút   ·   2019.08.05. 15:00
400px_transzmash_kocsi

Az ezerháromszáz vasúti kocsit az orosz Transzmasholding (TMH) orosz-magyar konzorciuma, a TMH Hungary építi meg. Az egymilliárd euró, vagyis több mint háromszázmilliárd forint értékű megállapodást tavaly szeptemberben írta alá az egyiptomi nemzeti vasút ENR és a konzorcium. Az új járművek igen fontosak a meglehetősen elavult, karbantartást és felújítást szinte teljesen nélkülöző egyiptomi vasút megújulásához, mely már jó néhány éve központi téma, főleg a sok baleset miatt. A fejlesztésektől a halálos balesetek számának csökkenését remélik, továbbá azt is, hogy az ország jobban részt tud venni a világgazdaságban, kiváltképp a kínai „Egy övezet, egy út” kezdeményezésében. Az üzlet értelmében megépül egy, a kocsikat karbantartó bázis is Egyiptomban – jelenti az Inside Over.

Az egyiptomi közlekedési miniszter, Kamel al-Wazir nemrégiben találkozott a Transzmasholding alelnökével, Szergo-Sakzada Kurbanovval az üzlet részleteinek megbeszélése érdekében. Az első két prototípus kocsi várhatóan szeptemberben érkezhet meg Egyiptomba, tesztelések céljából. Ha a próbák sikerrel zárulnak, megindulhat a sorozatgyártás. A járművek részegységeinek egy részét Egyiptomban gyártják le.

A magyar és orosz kooprodukcióban megépítendő ezerháromszáz vasúti kocsi jelentős korszerűsítést jelent majd az egyiptomi vasút számára (kép forrása: Railway Gazette)

Az északkelet-afrikai országban gyakran következik be halálos áldozatokkal is járó vasúti baleset a régi vonatok megbízhatatlansága, az elavult üzemeltetési rendszerek, valamint a vasúti dolgozók megfelelő szintű oktatásának hiánya miatt. Legutóbb idén februárban haltak meg huszonöten, további negyvenöten pedig megsérültek, amikor egy gyorsvonat a kairói főpályaudvaron a mozdonyvezetők verekedésbe torkolló vitája miatt fékezés nélkül csapódott bele egy ütközőbakba, amitől a mozdony felrobbant.

A Földközi-tengert a Vörös-tengerrel összekötő Szuezi-csatorna fontos szerepet játszik Egyiptom gazdaságában, és várhatóan jelentős szerepe lesz az „Egy övezet, egy út” kezdeményezésben is, mivel egyrészt Ázsiával, másrészt Európával is összeköti Afrikát. Idén áprilisban az egyiptomi elnök Abdel-Fattáh el-Sziszi az „Egy övezet, egy út” kínai csúcstalálkozóján elmondta: a kezdeményezés céljai egyeznek számos egyiptomi gigaberuházás céljával. A beruházások csúcsa a Szuezi-csatorna gazdasági övezete, mely nemzetközi ipari, kereskedelmi és logisztikai központtá fog felfejlődni. Az övezet ígéretes lehetőségeket kínál a kínai cégeknek, a kezdeményezés többi tagállamának, valamint világszerte más országoknak is. A Szuezi-csatorna térsége központ lehet az áruk előállítása és világméretű újraexportálása számára, különösen az olyan arab, afrikai és európai országok felé, melyeknek szabadkereskedelmi megállapodása van Egyiptommal. A vasút a fejlesztésekkel a szállítás mozgatórugója lehet.

Magyarország az „Egy övezet, egy út” első európai résztvevője. Földrajzi elhelyezkedésével pedig – lévén, hogy az Eurázsiai térség közepén található – szerves része lesz a kínai kezdeményezésnek. Fontos tényező az is, hogy hazánk Kínával is szoros kapcsolatokat ápol, ennek köszönhetően is választotta ki Peking fontos szerepre Magyarországot a kezdeményezésben.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek