És igen, lehet közszolgáltató magánvasút is!

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2016.08.03. 08:45
kiskep_3

Itt az újabb bezzegtörténet Csehországból: a közlekedési minisztérium az EU törvényeinek korlátai között, meghívásos közbeszerzési eljárás alapján választotta ki a nyugat-csehországi Plzeň és Most városokat összekötő vasútvonal vasúti szolgáltatóját 2016 decemberétől. A nyertes nem más, mint egy magánvasút, a GW Train Regio.

Erről a vonalról van szó (térkép: Google)

Ez lesz az első olyan vonal, amelyen gyorsvonatokat közlekedtet egy magánvasút a köz szolgálatában, ami azt jelenti, hogy a közlekedési minisztérium téríti majd a közlekedtetéssel járó költségek egy részét. A jelenleg kiválasztott GW Train Regio már ismert játékosnak számít a vasúti piacon, hiszen öt vonalon közlekedtet személyvonatokat (Sokolov–Kraslice–Zwotental, Karlovy Vary dolní nádraží–Mariánské Lázně, Trutnov hl. n.–Svoboda nad Úpou, Milotice nad Opavou–Vrbno pod Pradědem, Trutnov– Královec–Lubawka–Jelenia Góra). A magánvasút története 1992-re nyúlik vissza, ekkor alapították meg a társaságot Viamont, s.r.o. néven. 2011 óta GW Train Regióra változott a cégnév, jogi formája is megváltozott – részvénytársaság lett.

A GW Train Regio motorvonata az észak-csehországi Trutnov vasútállomáson (fotó: GW Train Regio)

A nyertes magánvasút hetvenöt koronás (825 forint) árat ajánlott kilométerenként, a Cseh Vasutak tizenhárom koronával többért vállalta volna aszemélyszállítást. A ČD azonban még nem adta fel teljesen, a társaság szóvivője szerint továbbra is kérnek pályakapacitást, ami arra enged következtetni, hogy akár ők is maradhatnak a pályán saját üzleti kockázatra közlekedtetett járataikkal – bár ennek a valószínűsége elég kicsi (a Plzeň–Most vasútvonal nem egy Ostrava–Prága viszonylat, ahol több vasúti szolgáltató is megél). A jelenlegi menetrendben a 157 kilométeres vonalszakaszt 2 óra 45 perc alatt teszi meg egy gyorsvonat, tizenegy megállót kiszolgálva. A vonatok kétóránként közlekednek oda-vissza, s a szerelvény kétkocsis motorvonatból tevődik össze.

Mariánské Lázně (Marienbad) állomás váróterme (fotó: a szerző)

A cseh közlekedésügyi minisztérium eltökélt szándéka, hogy mielőbb teljesen nyílt versenyben tendereztessék az egyes vasútvonalak kiszolgálását, a tárcavezető szerint jó úton haladnak afelé, hogy hamarosan kiírják a pályázatokat más távolsági vonalak kiszolgálására is. Ilyen lehet például a Liberec–Pardubice, a Liberec–Ústí nad Labem, Prága–Ústí nad Labem–Cheb, Prága–Ústí nad Labem–Děčín vonal. A jelenlegi győztes tíz évre kaphatja meg a közszolgálatról szóló szerződést a Plzeň–Most vasútvonalon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Blog Svédacéllovag

Felügyelet alatti vezetés a svéd Keletiben - 1.

Bartus Robi   ·   2013.09.03. 19:00
Augusztus 13-án múlt egy éve, hogy elkezdtem a svédországi mozdonyvezetői tanfolyamot. A hosszú nyári vakáció után egy váratlan fordulat következtében megkezdtem felügyelet alatti vezetésemet a svéd főváros központi pályaudvarán. A történéseket naplószerűen lejegyeztem.
Vasút Városi vasút

Nem járt a négyeshatos

iho/vasút   ·   2012.04.21. 08:03
A 4-es és 6-os villamosok helyett autóbuszok közlekedtek Budapesten a Corvin-negyed és a Blaha Lujza tér között reggel fél nyolctól nyolc óráig.