Európai kölcsönökből újulhat meg a Belgrád–Niš vasútvonal

iho/vasút   ·   2023.03.02. 15:00
delvideki_teherautok01

Egy 2,2 milliárd euró értékű finanszírozási csomagból fejleszthetik a 230 kilométer hosszú fővonalat, hogy azon akár kétszáz kilométer per órás tempóval közlekedhessenek a vonatok.

Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD), az Európai Unió és az Európai Beruházási Bank (EIB) a napokban állapodott meg arról, hogy közösen nyújtanak hitelt a pálya korszerűsítéséhez. Ennek részeként az Európai Bizottság szomszédság- és bővítéspolitikáért felelős biztosa, Várhelyi Olivér, valamint Aleksandar Vučić szerb miniszterelnök pedig vonattal utazott el a belgrádi központi pályaudvartól (Beograd Centar) Ripanjba, ahol egy 82,8 millió eurós (vagyis körülbelül 31 milliárd forintos) kezdeti részletről írtak alá megállapodást.

Az elfogadott pénzügyi csomag 598 millió eurós (bő 220 milliárd forintos) uniós beruházási támogatást foglal magába, melyből 265 millió eurót (százmilliárd forintot) már jóvá is hagytak. Az EBRD szerint ez az eddigi legnagyobb uniós támogatás egy szerb projekthez. Az EBRD további 550 millió eurónyi (cirka 206 milliárd forintnyi) hiteleket is garantál, mely szintén az eddigi legnagyobb Szerbiának. A csomag harmadik eleme az Európai Beruházási Bank által nyújtott 1,1 milliárd eurós (körülbelül 410 milliárd forintos) kölcsön.

A transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) X-es folyosója részének számító vasútvonal korszerűsítése várhatóan magába fogja foglalni új hidak és alagutak építését is. A cél, hogy a szerb főváros és Niš közötti menetidő a jelenlegi hat óráról mindössze száz percre csökkenjen. A szerb infrastruktúra-kezelő Infrastruktura Zeleznice Srbije (IZS) szerint a Stalać és Đunis közötti szakaszt teljesen új nyomvonalra fogják áthelyezni, új alagutakkal: az egyik műtárgyról tavaly februárban írt alá szerződést az IZS egy kínai konzorciummal, amit a CRRC egyik leányvállalata, a China Railway 21st Bureau Group irányít. A X-es folyosó Belgrádtól északra, Szabadkáig és a magyar határig vezető szakaszát jelenleg kínai és orosz beruházók építik át.

A szerb elnök elmondta, a projekt elkészültével Ništ egy óra és negyven perc alatt el lehet majd érni Belgrádból, most még autóval is nagyjából két és fél óra. A vasútvonal 1884-es létrehozásakor nyolc órát vett igénybe az út, jelenleg hat és fél óra szükséges hozzá, azaz az elmúlt 130 évben alig történt előrelépés. Most viszont uniós segítséggel megváltoztatjuk a viszonyokat.

Az EBRD szerint a vasúti infrastruktúra korszerűsítése, valamint a vasúti közlekedés biztonságosabbá és hatékonyabbá tétele prioritás a Nyugat-Balkánon, továbbá kulcsfontosságú tényező a régió gazdasági fejlődésében. Az EBRD régóta elkötelezett a szerb vasúti szektor iránt, és örömöket fejezik ki, hogy az EU-val és az Európai Beruházási Bankkal közösen dolgozhatnak ezen a mérföldkőnek számító projekten – jelenti a Railway Gazette.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: iho archív)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Titkos bunker Veszprémben, 150 éves fűtőház Miskolcon, vasúti magángyűjtemény Kelebián, nosztalgiabuszok Hatvanban: ha Múzeumok Éjszakája, akkor MÁV–Volán-csoport is!

MÁV/iho   ·   2024.06.19. 16:10

Június 22-én az ország számos pontján várják érdekes programokkal a látogatókat: a MÁV–Volán-csoport idén is aktív résztvevője a rendezvénynek, tizenkilenc településen, összesen huszonegy helyszín tart nyitva az érdeklődők előtt jövő szombat éjszaka.