Fegyverszünet a szén-dioxid-háborúban, de csak néhány évre

iho   ·   2014.04.07. 10:00
icao3_cim

Az Európai Parlament úgymond a „realista megközelítés” mellett döntött, és megszavazta, hogy a szén-dioxid-adót 2016-ig csak az Európai Gazdasági Térségen belüli kereskedelmi repülésekre róják ki majd, és csak akkor születik további döntés az ICAO (International Civil Aviation Organization) közgyűlésén az emissziókereskedelmi rendszer, az ETS globális bevezetéséről. A döntés gyakorlatilag érvényes, az Európai Tanács megerősítése már csak formalitás lesz, hangzik az Európai Légitársaságok Szervezetének közleménye.

Az AEA (Association of European Airlines) ugyanakkor jobbnak tartotta volna, ha már 2020-ig terjedően eldőlt volna az ETS sorsa, hogy a légitársaságok ennek tudatában tervezhessék tevékenységüket, költségeiket, piaci esélyeiket. A szervezet elnöke elismeri, a döntés pluszterhet ró az európai légitársaságokra, de remélhető, hogy ez egyben megnyitja az utat az ICAO számára „egy globális probléma globális megoldása felé”.

Mint arról akkor beszámoltunk, az Európai Unió 2012. január elsejével egyoldalúan terjesztette ki az emissziókereskedelem rendszerét a légi közlekedésre, és ezt az Európai Bíróság ítélete is megerősítette. A lépés azonban gyakorlatilag az összes, Európán kívüli, de Európába repülő légitársaság, illetve az érintett országok kormányai körében heves ellenállásba ütközött. Az európai légitársaságok is igen rosszul fogadták az intézkedést, általában jegyáremeléssel reagáltak a pluszkiadásra, az amerikai törvényhozás pedig egyenesen megtiltotta az Egyesült Államok légitársaságainak, hogy az ETS részesei legyenek.

Különösen kemény volt az ellenállás Kína felől, India és Oroszország globális kereskedelmi háborúval fenyegette meg az uniót, Peking pedig letiltotta az európai gyártmányú széles törzsű utasszállítók behozatalát, ami súlyosan érintette az Airbust – keskenytörzsűekre nyilván azért sem terjedt ki a tilalom, mert ezeket az Airbusokat Kínában is gyártják.

Az unió a reakciókat látva felfüggesztette a szén-dioxid-adó bevezetését, mostani döntésével pedig végképp megnyugtatta a kedélyeket, és a labdát egyszersmind az ENSZ szakosított szervezetének térfelére passzolta. Az a néhány napja hozott döntés, amelynek értelmében Kína újabb Airbusokat, köztük széles törzsű A330-asokat vásárol, ennek az egyezségnek egyfajta megpecsételéseként fogható fel.

Ugyanakkor nem lesz épp könnyű olyan, az egész földgolyóra kiterjedő megoldást találni, ami nem fenyeget újabb kereskedelmi háborúval. A fejlődő országok élharcosai, Oroszország, Kína és India ugyanis általában nem tartják elfogadhatónak magukra nézve a kibocsátásnak megfelelő díjfizetéseket, mondván, hogy a légköri szén-dioxid mértékének megemelkedése és ezzel az üvegházhatás felerősödése elsősorban Nyugat-Európa és az Egyesült Államok felelőssége, ahol már az ipari forradalom kezdeteitől terhelik a légkört szén-dioxiddal.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

ITA helyett megint Alitalia?

iho/repülés   ·   2022.01.24. 09:00

Az arculatot a cég tavaly megvette, de az Unió az állami beavatkozást ahhoz kötötte, hogy az új cég ne legyen a régi... Tárgyalások a Lufthansa csoporttal a légitársaság negyven százalékáról.