Kínai megrendelés a megkönnyebbülés jegyében

iho/repülés   ·   2012.12.05. 17:30
cim5

Megszületett az első olyan üzlet, amelynek az európai szén-dioxid-adó felfüggesztése nyitott utat: a China Southern Airlines 10 Airbus A330-as vásárlásáról állapodott meg az európai gyártóval.

Korábban a széles törzsű, nagy hatótávolságú gépek európai beszerzése amiatt volt kétséges, mert Kína a legkeményebben ellenezte az unió lépését az emissziókereskedelmi rendszer kiterjesztését minden olyan légitársaságra, amelyik az unión belüli célpontokra repül. Azonban, mint arról az iho/repülés is beszámolt, az Európai Bizottság néhány hete bejelentette az ETS életbe lépésének felfüggesztését az unión kívüli légitársaságok esetében, mivel időközben a nemzetközi fórumokon sikerült beindítani a globális megoldás előkészítését.

A szén-dioxid-adó bevezetése az Airbus számára azért volt különösen veszélyes fejlemény, mert a repülőgépek legnagyobb piaca, Kína, ellenintézkedésként leállt az európai gyártású széles törzsű repülőgépek rendelésével. Ezért érvelt az uniós szén-dioxid-adó egyoldalú bevezetése ellen az európai gyártó is, mondván, hogy ez a lépés munkahelyek tízezreit veszélyezteti a kontinensen, miközben – bár ezt az Airbus vezetői nem hangoztatták túl gyakran – előnyös helyzetbe hozza a konkurens amerikai gyártót ezen a rendkívül fontos eladási terepen.

Az ETS felfüggesztése hatalmas megkönnyebbülést okozott világszerte, és az így beállt „enyhülés” első jele és eredménye a China Southern megrendelése, amit az Airbus reményei szerint további légitársaságok további szélestörzsű-vásárlásai követnek majd.

A tíz 330-ast 2014 és 2016 között veheti át a China Southern, az üzlet értéke listaáron 1,9 milliárd dollár, de a kínai vásárló szerint szó van bizonyos engedményekről is. A vásárlást részben saját erőforrásból, részben bankhitelből finanszírozzák, a gépekhez használatos hajtóművek típusáról még nincs megegyezés.

A China Southern több száz gépes flottája rendkívül vegyes, a Boeing és az Airbus típusai is ott vannak mind a széles törzsű, mind az egyfolyosós gépparkban. Az adatbázisok szerint most 21 A330-ast és három A380-as óriást üzemeltet a cég, de még a szén-dioxid-háború kirobbanása előtt mindkét típusra volt plusz érvényes megrendelése is a légitársaságnak.

Kapcsolódó hírek