Felfrissült a hamburgi S-Bahn-flotta

iho/vasút   ·   2021.03.03. 18:00
db_490

A német nagyvárosban a napokban állt forgalomba a Bombardier-től újonnan vásárolt, nyolcvankét tagú 490-es motorvonatflotta utolsó tagja.

A villamos szerelvényekkel a hetvenes évek második felében és a nyolcvanas évek első felében gyártott, így mára már korossá váló, összesen hatvankét példányt számláló, 472/473-as sorozatú villamos motorvonatokat nyugdíjazza az S-Bahn Hamburg GmbH. A DB Regio-leányvállalat az első, 2013-as rendeléssel hatvan, míg később további huszonkét vonatot rendelt a Bombardier Transportationtől. A felek közötti megállapodás értelmében a közlekedési vállalat opcionálisan további hatvannégy szerelvény megrendelésével is élhet, mely egyelőre még nem történt meg.

Az új, 490-es sorozatba sorolt szerelvények első példányát 2017 februárjában vehette át a hamburgi cég, az első példányok utasforgalmi próbái pedig egy bő évvel később, 2018 májusában kezdődhettek meg. A járművek 1200 voltos egyenáramú betáplálásról üzemelnek, melyet a hamburgi (valamint a berlini) S-Bahn-hálózaton alkalmazott rendszer szerint harmadik sínről vehetnek magukhoz. A 490.100-as alsorozatú vonatokat azonban áramszedővel is ellátták, így a Németországban általános, 15 kilovolt 16,7 hertzes váltakozó árammal betáplált nagyvasúti felsővezetéket használva is tudnak közlekedni.

A hatvanhat méter hosszú, háromrészes, egyterű, légkondicionált vonatok 172 fix és 18 lehajtható ülőhelyet, valamint 279 állóhelyet kínálnak, az utastérben többcélú tér áll a kerekesszékkel közlekedők, valamint a kerékpárral vagy nagyobb csomagokkal utazók részére. A 490-esek összesen tizenkét tengelye közül nyolc hajtott, melyeken egy-egy kétszáz kilowatt teljesítményű vontatómotor dolgozik; az összteljesítmény 1360 kilowatt. A vonatok harmadik sínt használva maximum száz kilométer per órás tempóval mehetnek, felsővezetékről pedig száznegyven kilométer per óra a felső határ.

A 490-esek a német nagyváros S3-as jelű, 75,3 kilométer hosszú Pinneberg–Stade elővárosi viszonylatán szállítják az utasokat, a menetidő száz perc. A viszonylat 2007 decembere óta ér el a közel ötvenezres Stade városáig, ahová Neugrabentől 32 kilométeren keresztül a nagyvasúti pálya felsővezetékét használhatják a szerelvények. Hasonló rendszerrel oldanák meg a jelenleg Poppenbüttel végállomásig érő S1/S11-es viszonylat északkeleti, S4 jelű kibővítését a 25 ezer lakosú Bad Oldesloe városáig.

A hat viszonylatból álló hamburgi S-Bahn-hálózat jelenleg 147 kilométernyi pályát, valamint összesen 69 megállót és állomást fűz fel. A hálózat a pandémia kitörése előtt évente körülbelül 250 millió utast szállított.

A közlekedési társaság az 1996 és 2001 között gyártott, 112 szerelvényből álló 474-es motorvonatszéria korszerűsítésén is dolgozik, mely többek között az utastájékoztatási rendszer fejlesztését, valamint a kocsik közötti játjárók létrehozását tartalmazza – jelenti a Railway Gazette.

(Nyitóképünkön egy 490-es sorozatú, kétegységes szerelvény csattog át Hamburg Harburg állomáson az oldalsó, harmadik sínt használva. Kép forrása: Wikipedia)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek