Forgalomba helyezték Norvégia leghosszabb vasúti alagútját

iho/vasút   ·   2022.12.23. 12:00
blix_alagut

A Bane Nor Oslo és Ski közötti, huszonkét kilométeres nagysebességű vonalát egy nappal az idei európai menetrendváltást követően adta át V. Harald király.

A kétvágányú Follo-vonalat (Follobanen) a fővárostól délkeletre vezető Østfold-vonal (Østfoldbanen) kapacitásának növelése érdekében valósították meg. A munkálatok előkészítése 2014-ben, maga az építkezés pedig a következő éven kezdődött meg. A beruházás költségét eredetileg 26 milliárd norvég koronára (közel ezermilliárd forintra) taksálták, végül azonban 36,8 milliárd norvég koronánál – vagyis több mint 1400 milliárd forintnál – állt meg a számláló.

A normál nyomtávú, 15 kilovolt 16,7 hertzes váltakozó áramú rendszerrel villamosított pálya szinte végig föld alatt fut: a 20,6 kilométeres új Blix-alagút jelenti mostantól Norvégia leghosszabb vasúti alagútját. Az eredeti Østfoldbanen számos vasútállomását tervező építész, Peter Andreas Blixről elnevezett, kétcsöves, ballaszt nélküli, betonlemezes műtárgyat az Acciona és Ghella vállalatokból álló konzorcium építette.

A beruházás részeként az oslói központi pályaudvar (Oslo Sentralstasjon, Oslo S) megközelítését jelentősen átalakították, a harmincezres Ski városának állomását pedig teljesen átépítették: három szigetperont és egy intermodális csomópontot alakítottak ki.

A rövidke Follobanennel felére csökkent az Oslo és Ski közötti menetidő (képek forrása: Railway Gazette)

A nagysebességű Follo-vonal 250 kilométer per órás tempóval használható, mivel viszont még zajlik az egységes európai vasúti közlekedésirányítási rendszer (ERTMS) keretében megvalósuló európai vonatbefolyásoló rendszer (ETCS) telepítése, így a szerelvények „csak” kétszázzal száguldhatnak. Az új pálya átadása egyrészt lehetővé teszi a regionális és intercity-járatok számának növekedését, másrészt megfelezi a menetidőt: az eddigi huszonkét perc helyett már tizenegy perc alatt el lehet jutni Oslóból és Skibe, és fordítva.

Az Oslo S-en megrendezett hivatalos átadóceremónián Jonas Gahr Støre norvég miniszterelnök elmondta: a fejlesztésnek köszönhetően a Follobanen sokkal gyorsabb és sűrűbb járatokat kínálhat rengeteg utasnak, emellett még vonzóbbá teszi a környezetbarát vasúti közlekedést.

A Bane Nor vezérigazgatója, Gorm Frimannslund azt reméli, hogy a vonal egy Oslót és a fővárostól délkeletre fekvő területeket átfogó, közös lakó- és munkaterületet fog létrehozni. A sokkal gyorsabb és könnyebb ingázás pedig az egész régió életkörülményeit javítja majd – számol be a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek