Füst a 787-es körül, szivárgó cella: megint az akku?!

iho   ·   2014.01.15. 10:00
cim2
A Japan Airlines bejelentette, átmenetileg kivonta a forgalomból egyik Boeing 787-esét, miután a gépen kívülről füstöt tapasztaltak, és az egyik akkumulátor egyik cellája szivárgott.

A bejelentés szinte napra pontosan egy évvel azután történt, hogy a légügyi hatóságok a típus példányainak repülési tilalmáról döntöttek két akkumulátor leégése miatt: az első ugyancsak a JAL egyik gépén történt Bostonban, a másik Japán felett az ANA egyik Álomgépén. A tilalom miatt az új típus gépeinek három és fél hónapot kellett a földön vesztegelniük.

Mint arról legutóbb is beszámoltunk, a lítiumionos akkumulátorok leégésének pontos okát az NTSB azóta sem tudta felderíteni, néhány nappal ezelőtt a közlekedésbiztonsági testület az év végére ígérte az ügyről a végleges jelentését, de elismerte, hogy egyelőre nem jutott közelebb a hiba eredeti forrásához.

A JAL egyik 787-ese: csak az érintett gépet állították le

A Boeing ugyanakkor azt mondja, hogy a tavaly kidolgozott és a gépeken bevezetett módosításai viszont a mostani eset alapján úgy tűnik, jól működnek, vagyis az egyetlen és a többitől elszigetelt cellában keletkezett hőt sikerült kivezetni a gépen kívülre, a túlmelegedéstől nem olvadt le a szomszédos cella sem, és nem keletkezett tűz sem az akkumulátorban, sem azon kívül. De hogy az az egy cella mitől melegedett túl, azt most sem tudják.

Mint a JAL közleményéből kiderül, az újabb akkuhibát a tokiói Narita repülőtéren észlelték. A gépen nem voltak még utasok, a karbantartó személyzet a pilótafülkéből észlelte a gépen kívüli fehér füstöt, de mire kiértek a fülkéből, a füst már szét is oszlott, a műszerfalon viszont megjelent az akkumulátor, illetve az akkutöltő hibájára utaló jelzés.

Az akku körbeburkolva és szellőzőrendszerrel, ami most is működött

Az akku ellenőrzésekor derült ki, hogy a nyolc cella egyikéből folyadék szivárgott. Mint ezt korábban is megírtuk, az akkumulátorokat külön acélburkolattal látták el, a közlemény megfogalmazásából az következtethető ki, hogy a szivárgás a burkolaton belül maradt.

A gép 158 utassal indult volna Bangkokba, a JAL egy másik 787-est állított be az elszállításukra.

A 787-esek a két japán gép egy évvel ezelőtti akkutüzei óta egyszer sem produkálták még ezt az eseményt. Egyelőre nincs hír arról, hogy más légitársaságoknál a Dreamlinerek leállításán gondolkodnának, a United, az Egyesült Államok társaságai közül az első és eddig egyetlen 787-eseket üzemeltető jelezte, hogy a gépei rendben repülnek. A 787-esekből eddig száztizenöt példányt adott át az amerikai gyártó a légitársaságoknak.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek