Ganz és MÁVAG – ki viselheti a patinás elnevezést?

iho/vasút   ·   2025.04.15. 09:00
ganz_bcymot470

A hazai vasúti járműipari vállalatok keresik azt a márkanevet, ami segíthetné a piaci pozíciójukat. A nagymúltú Ganz-MÁVAG névre többen is pályáznának, de a nemzetközi piacok meghódításához inkább jó termék, mint történelmi márka segítene.

A hazai cégregiszterben 341 cég lelhető fel, aminek nevében szerepel, vagy szerepelt a Ganz elnevezés, ezek közül 84 jelenleg is működik. Mindez rámutat, hogy ma nem tekinthető igazán egyedi márkanévnek a Ganz, hiszen igazán eltérő termékeket nagyon sok különböző vállalat értékesít az egykor egységes gyár nevével.

A Ganz Ábrahám által 1844-ben alapított cégnek számos jogutódja van, ezek a saját profiljukban jogosan használhatják a vállalat nevét. A Ganz Holding tekinthető a Ganz-MÁVAG, a Ganz Hunslet cégláncolaton keresztül a kötöttpályás vasúti járműgyártás jogutódjának.

Azonban a Magyar Vagon cégcsoport is a Ganz-MÁVAG-ra kísértetiesen hasonló nevű céget is alapított Ganz-MaVag néven (Ganz-MaVag International Kft., Ganz-MaVag Invest Zrt., Ganz-MaVag Europe Zrt., Ganz-MaVag Holding Kft.). A Ganz-MaVag International Kft., aminek vasúti gyártáshoz kapcsolata van: ezen a cégen keresztül értékesítik az Egyiptomi Nemzeti Vasút számára a Dunakeszi Járműjavítóban készült gyártott személykocsikat. Magukon a kocsikon azonban nem jelenik már meg márkajelzésként a Ganz-MÁVAG.

Egyiptomban valóban ismerős lehet az egykori márka, hiszen itt már az 1930-as évektől kezdve, az Árpád sínbuszokkal jelen volt a Ganz. Így sejthetően az egykori magyar gyártóra akartak asszociálni, amikor egykoron még orosz-magyar üzletként elindult a Dunakeszi Járműjavító egyiptomi személykocsikra kötött üzlete.

A Ganz-MaVag név a Talgo felvásárlásakor is felmerült, itt már semmi értelmét nem lehetett látni, hogy miért. Európában, különösen annak nyugati felén nem valószínű, hogy az egykor patinás hazai gyártó nevének említése egy cégnévben bármilyen gyakorlati haszonnal jár. Különösen, hogy az azt használó Magyar Vagon csoport nem tekinthető az egykori termékek és szaktudás folytatólagos őrzőjének.

Oltalom nélküli márkaelnevezés

A névhasználat jogi szempontból igen összetett kérdés. Márkaneveket, logókat le is lehet védetni – ez a védjegyoltalom. Ezzel a Ganz-MÁVAG elnevezés a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala szerint 2020 óta a Magyar Vagon Befektetési Zrt. tulajdonában áll.

Azonban az nem azt jelenti, hogy bármilyen termékre lehet azt használni: vasúti járművekre érvénes az elnevezés. A védjegyet az európai védjegyrediszterbe is bejegyezték.

Mindez azért is volt lehetséges, mert korábban a Ganz-Hunslet Rt. M7901609 számú védjegye 1999. november 26-án megszűnt. Az eredetileg az alábbi logóval, 1959. november 25-én bejegyzett védjegyet ugyanis nem hosszabbították meg. Ezért is volt lehetősége a Magyar Vagonnak a védjegyet levédetni.

Vállalati viszonyok

A vállalatok elnevezése és a tulajdonukban álló védjegyek elválhatnak egymástól. Alapvetően bármely céget úgy nevezhet el tulajdonosa, ahogy csak szeretné. A polgári törvénykönyv szerint azonban az is elvárás, hogy ne legyenek a cégnevek összetéveszthetőek. Ilyen szempontból a Ganz-MaVag elnevezése nem tűnik éppen szerencsésnek, de lehet azzal érvelni, hogy mivel a Ganz-MÁVAG már megszűnt, nem okoz problémát.

Különösen összetett kérdés, amikor egy családnév jelenik meg a vállalat és a márka nevében, elég itt a Herz vagy Pick szalámikra gondolni – ezek kapcsán is számos per volt korábban. A családnevek használata a védjegyben vagy a vállalatok nevében igen összetett kérdés. Egyrészt nem lehet azt várni, hogy egy családnevet bárki kisajátítson, másrészt ha már egy adott piacon van egy bevett márka, cégelnevezés, akkor nem lehet az lemásolni. Hasonló kérdésekben az SZTNH és az internetes domaineket bejegyező szervezet tanácsadó testülete is adott ki részletes állásfoglalásokat.

Szükség lehet azonban a családok és utódaik jóváhagyására. Különösen akkor lehet jogvita, ha az örökösök és utódok úgy érzik, hogy a családnevet felhasználó cég és/vagy termékeik sértőek a számukra.

Így talán akkor jár a legjobban egy vállalkozás, ha kerüli a jogvitákat, és olyan egyedi nevet, márkát választ, amit nem lehet mással összekeverni. A Magyar Vagon is úgy látszik belátta, hogy nem jelent előnyt számukra az egykor valóban ismert és elismert Ganz-MÁVAG márkaneve, ha nincsen a nemzetközi piacokon piacképes termékük, és a magántőkealapos tulajdoni hátterük, az orosz üzleti kapcsolataik miatt inkább negatív kontextusba kerültek be az európai sajtóba.

Jelenleg a Magyar Vagon honlapján nem is találkozhatunk a Ganz-MÁVAG vagy Ganz MaVag nevekkel sem. De egyelőre nem látni azt sem, hogy saját, nemzetközileg piacképes termékekkel jelennének meg – márpedig e nélkül bármilyen márkanévvel nehéz érvényesülni.

(Nyitóképünkön: Ganz-termék volt a huszadik század első felében sorozatgyártott BCymot motorkocsi is. Kép forrása: Wikipedia)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek