Gázos teherkocsikkal erősít a Fiat
A Fiat valamennyi gázos modelljét kettős (metán és benzin) üzemű erőforrás hajtja, a járműveket alapvetően a gázzal való működésre alakították ki. Indításkor a motor benzint használ (kivéve az új Ducato esetében, amely gázzal indít), majd automatikusan átvált földgáz üzemmódra. Amennyiben elfogyna a hajtóanyagként használt gáz, a motor automatikusan átáll benzinhajtásra. A hajtóanyagot a műszerfalon elhelyezett kapcsoló segítségével a vezető bármikor átválthatja.
A földgázas meghajtással a városokban mérsékelhető a járművek által okozott szennyezés. A földgáz a természetben elérhető, gazdaságos és tiszta üzemanyag. A gázhajtású járművek a városok azon részeiben is közlekedhetnek, ahová más autókat nem engednek be. A gázhajtású motorok 90 százalékkal kevesebb részecskét és nitrogén-oxidot juttatnak a levegőbe, mint dízeles társaik, míg a benzines rendszerekkel összehasonlítva mintegy 50 százalékkal alacsonyabb a kibocsátott nitrogén-oxid, közel 75 százalékkal az el nem égett szénhidrogén, és 23 százalékkal a szén-dioxid mennyisége.
A földgáz használata anyagi szempontból is előnyös, alacsony a kilométerenkénti üzemanyagköltség. Az Amerikai Környezetvédelmi Hivatal (EPA) adatai szerint a dízel után a földgáz a második legbiztonságosabb üzemanyag. Nem mérgező, ráadásul kicsi a gyulladás veszélye, könnyebb a levegőnél és szivárgás esetén a légkörben felfelé illan el, nem gyűlik össze földközelben. Ezért a földgáz meghajtású járművek mélygarázsban is parkolhatnak és kompon is utazhatnak.
Doblo Cargo Natural Power
A Doblo Cargo Natural Power hajtásáról 1,4 literes T-Jet motor gondoskodik. Közbenső hűtő és megkerülő szelep növeli a turbófeltöltő hatásfokát, amelynek köszönhetően az új erőforrás mind benzin, mind földgáz üzemmódban 120 lóerő leadására képes. Forgatónyomatéka 206 newtonméter percenkénti háromezres fordulatszámon. A sajtóanyag szerint 4,9 kilogramm metánt fogyaszt száz kilométerenként. Olaszországi adatok szerint tíz eurónyi üzemanyaggal legalább kétszáz kilométer tehető meg (majdnem kétszer annyi, mint az 1,6-os, csak benzin hajtású motorral). Olaszországban egy teletank ára 16 euró.
Az Doblo Cargo CNG kétfajta rendszerrel választható. A földgáz tartályokat mindkét esetben a padlólemez alatt helyezik el, így a raktér mérete változatlan (3,4 és 4,2 köbméter között, amely további 0,4 köbméterrel növelhető az elforgatható válaszfallal és lehajtható utasüléssel rendelkező változatoknál). Alapesetben a jármű négy tartállyal rendelkezik, amelyek maximális kapacitása 95 liter. Ez 16,15 kilogramm metánnak felel meg, és 325 kilométer megtételét teszi lehetővé egy tankolással. Ezen felül a 22 literes benzintankkal további 300 kilométer tehető meg. A hosszított padlólemezes változatba rendelhető extra 35 literes tartállyal az új Doblo Cargo maximális kapacitása 130 literre növelhető. Az öt tartály 450 kilométer megtételét teszi lehetővé gázzal, a jármű teljes hatótávja 750 kilométer. Hátsó felfüggesztése révén kiviteltől függően 910 és 980 kilogramm között terhelhető.
Fiorino Cargo Natural Power
A furgon kivitelben és két (alap- és SX) változatban rendelhető Fiorino adottságait leginkább városi környezetben lehet kihasználni. A modell 70 lóerős, 1,4 literes benzinmotorja földgáz üzemmódban is a benzinesekkel azonos teljesítményt nyújt. Végsebessége 150 kilométer per óra.
A földgázt a padló alatti két acél tartályban helyezték el, ezek teljes kapacitása 77 liter (körülbelül 13,2 kilogramm gáz), így a 4,4 kilogramm per száz kilométeres vegyes fogyasztással a hatótáv háromszáz kilométer. Olaszországi adatok szerint tíz eurónyi metánnal 230 kilométer tehető meg, ami száz kilométerrel több, mint amennyire a 75 lóerős 1,3-as MultiJet motor képes. Egy teli tankolás költsége 13 euró. További 660 kilométer megtételére elegendő a 45 liternyi benzin, így a teljes hatótáv mintegy 900 kilométer. A CNG Fiorino modellek teljes hosszában sík padlóval rendelkeznek, amely 2,1 köbméteres rakteret és 500 kilogramm hasznos terhelést ad.
Ducato 140 Natural Power
Háromliteres erőforrása gázhajtással 136 lóerőt teljesít, percenkénti 1500-as fordulatszámon 350 newtonméter nyomatékot ad le. Végsebessége 155 kilométer per óra, a legnagyobb lejtésszöge 21,5 százalék, a földgázfogyasztása 8,8 kilogramm per száz kilométer, szén-dioxid-kibocsátása 239 gramm per kilométer Az erőforrás alaphelyzetben gázüzemben működik, ha az elfogy, automatikusan átáll benzinhajtásra. Ilyenkor a 15 literes benzintartállyal több mint 100 kilométert lehet megtenni a következő gázkútig.
A tartályokban tárolt (15 Celsius fokon 200 bar üzemi nyomású) földgáz egy csövön keresztül a nyomásszabályozóba áramlik, ahonnan 7 bar rendszernyomással a négy injektorba kerül. Az injektorok közvetlenül a hengerfejhez csatlakoznak, és az elektromos vezérlőegység működteti őket. Amennyiben üzem közben elfogyna a gáz, a vezérlőegység automatikusan átkapcsol benzines üzemmódra.
A gáztartályokat a padló alatt helyezték el, nem korlátozzák a raktér használhatóságát. Összesen öt tartály van: két 50 literes (egyenként 8,5 kilogramm földgáznak felelnek meg) és három 40 literes (egyenként 6,8 kilogramm földgáznak felelnek meg). A teljes feltöltéshez szükséges 220 liter (37,4 kilogramm) gáz 400 kilométeres hatótávot nyújt.