GTW-utód a Stadlernél: itt a Wink
Folytatódik a Stadlernél a betűszó-mánia: a Wink, vagyis a Wandelbarer Innovativer Nahverkehrs-Kurzzug (magyarul: átalakítható, innovatív, rövid személyvonat) a kevésbé forgalmas szárny- és mellékvonalakra termett. A svájci gyártó szerint a motorvonat-platform egyaránt életképes lehet Közép- és Nyugat-Európában, beleértve az Egyesült Királyságot is.
A GTW-utód Winket a moduláris felépítésű Flirt-motorvonatcsalád alapjaiból fejlesztette ki a Stadler, a projekt kezdetben Flirtino néven futott. Az új járműcsalád szerelvényeit a GTW-khez hasonlóan egy, az energiatermelő, a vontatási és a segédrendszereket is magába foglaló központi hajtóegység mozgatja. A modularitásnak köszönhetően a Winkek számos kivitelben állnak rendelkezésre: választható majd többek között dízeles, biodízeles, dízel-elektromos, dízel-akkumulátoros vagy elektromos-akkumulátoros hajtású szerelvény. A motorvonatokra körülbelül kétszázhetvenöten férhetnek majd fel, közülük százötvenen foglalhatnak helyet, ez egy háromrészes GTW utaskapacitásával egyenértékű. Az alumíniumból készülő kocsiszekrények hossza 1,8 méteres lépésekben variálható, oldalanként kettő, három vagy négy duplaszárnyas ajtóval. A tengelynyomás tizennyolc tonna alatt marad, a legnagyobb üzemi sebesség pedig akár százhatvan kilométer per óra is lehet.
A Wink első vásárlója, az Arriva: a közlekedési vállalat százhetven millió euróért rendelt tizennyolc kétrészes, dízel-akkumulátoros motorvonatot – írja a Global Rail News. Az ötvenöt és fél méter hosszú, 2,82 méter széles, 4,12 méter magas járművek Hollandia északi részén, Groningen és Frízföld (Friesland) tartományokban állnak forgalomba 2020-ban. A szerelvények százharmincöt fix és tizenhat lehajtható ülést fognak kínálni, az utascserét oldalanként három ajtó segíti majd elő. Az utastér a nagy ablakoknak köszönhetően világos és barátságos lesz. A vezetőfülkék mögött egy-egy csendes zónát alakítanak ki, és külön többcélú tér áll majd a kerékpárral, babakocsival vagy kerekesszékkel utazók rendelkezésére is. Természetesen a fedélzeti wifi és a hálózati csatlakozók sem maradhatnak el.
A korszerű vonatokat hidrogénezett növényi olajjal (HVO) üzemelő Deutz-dízelmotor fogja mozgatni, a visszatáplált fékezési energiát pedig akkumulátorok tárolják. Az ezer kilowatt névleges teljesítményű erőforrás száznegyven kilométer per órás tempó elérését teszi lehetővé. Ha a Winkeknek hosszabb időt kell tartózkodniuk az állomásokon, a motort ki lehet majd kapcsolni, az energiaellátásért ekkor az akkumulátorok felelnek.
A modularitás előnyeit 2025-re ki is használhatják majd a hollandok. A Leeuwarden–Groningen vonal egy részét másfél kilovoltos egyenárammal szeretnék villamosítani, ezzel egyidejűleg a motorvonatokból kikerülne a dízelerőforrás, aminek a helyére részben további akkumulátorok érkeznének. Ezzel a rendszerrel a felsővezeték nélküli szakaszokon kizárólag akkumulátoros üzemben használnák a Winkeket – számol be a Railway Gazette.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!