Heteken belül elkészül Karesz
A BKK Közút által kifejlesztett közúti adatgyűjtő rendszert (Karesz) bemutató konferencián Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes azt mondta: tavaly februárban igazi újdonság született Budapesten, és ma már ott tartunk, hogy a teljes fővárosi fenntartású, a tömegközlekedés által érintett útvonalhálózat 4400 kilométeréből 4200 kilométert, a Duna teljes fővárosi szakaszát és az érintett útvonalakon található épületek homlokzatát lényegében teljesen felmérték digitálisan.
– Az érintett fővárosi terület első térgeometriai háromdimenziós térképe és a 4-es metróvonal háromdimenziós feltérképezése készen van – tette hozzá. Szeneczey Balázs közölte: a fővárosi úthálózat állapotáról mintegy háromszáz terabyte-nyi adat áll rendelkezésre. A rendszer alkalmas minden jelentős műszaki megkeresés informatikai kiszolgálására. Kijelentette: Budapest a világon a legelsők között ismerte fel annak a lehetőségét, hogy közterületeit digitálisan, három dimenzióban is feltérképezze. Emlékeztetett: 2012-ben született döntés arról, hogy a főváros területén a mindenkori környezeti adatokat mérnöki pontossággal, térbeli modellben ábrázolják.
Almássy Kornél, BKK Közút vezérigazgatója arról beszélt: nagyon fontos, hogy az elkövetkezendő évek projektjeinél már a rendszer adatai alapján tudjanak döntéseket hozni. Helyszíni bejárásokat, geodéziai felméréseket tudnak pontosítani és gyorsítani, valamint vagyonleltárt is tudnak végezni – sorolta a rendszer előnyeit.
Dabóczi Kálmán, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója a Kareszt „világraszóló műszaki teljesítménynek” nevezte. A BKK csoport együttműködéséről szólva arról beszélt, hogy szolgáltatási hálók szövevénye kezd kialakulni, és ezt kell tudni menedzselni. Úgy fogalmazott: „ennek alapvető feltétele – és én gyakorlatilag erre vállalkoztam – ez a fajta szinergiamenedzsment”. Azt mondta, hogy a BKK, a BKK Közút és a BKV felel a főváros közlekedéséért.
A 3-as metró várható felújításával kapcsolatban arról beszélt, hogy „hihetetlen” feladat előtt állnak. Azt mondta, naponta körülbelül félmillióan utaznak a 3-as metró vonalán, és a felújítás idején ezt az utastömeget szállítani kell, ezért a metrót pótlandó 150–200 csuklósbuszt is forgalomba állíthatnak majd. További feladatként jelentkezik a lámpahangolás, a csomópontok áteresztő képességével kapcsolatos munka, valamint, hogy ezeknek a buszoknak 25–30 másodperces követési időket kellene tudni kialakítani. A BKK Közút tájékoztatója szerint a nemzetközi viszonylatban is legmodernebb adatgyűjtési és térinformatikai rendszerrel lehetséges az utak és a közterületek vagyonleltárának és a műszaki nyilvántartásnak korábban nem látott egyszerűségű frissítése ugyanúgy, mint a várostervezés vagy a stratégiai, városvezetői döntéshozatal megkönnyítése, a különböző alternatívák gyors és pontos modellezése.
A rendszer alapját a ma elérhető legkorszerűbb és – városi szinten – leghatékonyabb úgynevezett mobil és statikus lézerszkenner, valamint az e műszerek által mért 3D-pontfelhők adat-előállítására szolgáló vektoros objektumkiértékelő rendszer adja.
A műszeregyüttes képeket és 3D-pontfelhőt készít az adott objektumról, így az nemcsak láthatóvá, hanem mérhetővé és elemezhetővé is válik. Az elkészült adatok egy központi térinformatikai adatbázisban futnak össze, amely a tervezéshez, az üzemeltetés folyamataihoz vagy a döntés-előkészítéshez szükséges adatokat már az adott igényeknek megfelelő formátumban és módon szolgáltatja. Az adatbázisban minden egy centiméteresnél nagyobb részlet pontosan definiálható.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!