Hidrogénhajtásúvá átépített dízelmozdonnyal kísérleteznek az írek
Egy Class 071-est alakítanak át. Ha a tesztek sikerrel zárulnak, a teljes mozdonysorozattal megteszik.
Egy speciális, hidrogénhajtással utólag ellátott belsőégésű dízelmotorral hajtott tehervonati mozdonyt fog tesztelni hamarosan Írország nemzeti vasútja, az Iarnród Éireann / Irish Rail. A vasúttársaság szerint a projekt meglehetősen egyedülálló a vasúti ágazatban, mivel az üzemeléshez szükséges hidrogént általában a járművek tetejére épített üzemanyagcellákban szokták tárolni, jelen esetben viszont a mozdony meglévő dízelerőforrása fogja hasznosítani a hidrogént. A hidrogén a meglévő belsőégésű motorral való használata csak minimális változtatásokat igényel a mozdonyon, ez az üzemanyagcellás alternatívánál gyorsabban kialakíthatóvá és olcsóbbá teszi a folyamatot.
A körülbelül másfélmillió euró (jelenlegi árfolyam alapján hozzávetőlegesen 550 millió forint) értékű projekthez az Iarnród Éireann egy a GMD által gyártott, Class 071 sorozatú, hattengelyes dízelmozdonyt ad, az átépítéshez rendelkezésre bocsát egy műhelyt, valamint a tesztelést és az üzembehelyezést is vállalja. A kezdeményezés során a vasúttársaság együttműködik a kettős üzemanyag-technológiára specializálódott, lett DiGas vállalattal, mely a mozdony dízelmotorjához egy belsőégésű motorokhoz megfelelő hidrogénüzemű készletet gyárt, szállít és szerel majd be. A beruházás jelenleg még a kezdeti szakaszban tart: a két vállalat a tervezési folyamatra összpontosít.
A két fő vállalaton felül további partnerek is jelen vannak: a pénzforrások az Európai Innovációs és Technológiai Intézet (EIT) városi mobilitással foglalkozó tudás- és innovációs közösségétől (EIT Urban Mobility), valamint az uniós Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz (RRF) által finanszírozott, lett Gépészmérnöki Kompetenciaközponttól érkeznek.
A korszerűsített mozdony két tesztsorozaton megy majd keresztül. A mozdony teljesítményének és károsanyag-kibocsátásának felmérésére összpontosító első, statikus próbák 2024-ben fognak zajlani. A második próbasorozatra várhatóan a következő éven kerülhet sor, ekkor a mozdonyt már mozgás és vonattovábbítás közben fogják értékelni.
A vasúttársaságnál jelenleg tizenkét 071-es dízelmozdony szolgál, a tesztprogram sikere esetén mindegyik gépet átalakítják hidrogénüzeművé – jelenti a Rail Freight.
(Nyitóképünkön egy ír Class 071-es dízelgép. Kép forrása: Flickr / railfreight.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!