Így utazunk vonattal 2017-ben

Károly Szabolcs   ·   2016.11.13. 18:45
400px_flirtnyiregy

Van némi igazság abban a mondásban, hogy az új menetrendet mindig az előző évi alapján készítik. Most sincs ez másként: kicsit faragnak itt, elvesznek ott, toldanak amott. A jelenlegi, 2015 decemberétől érvényben lévő menetrend több helyen hozott lényeges változásokat, leginkább a győri vonalon: az új, modern bécsi főpályaudvar átadásával a Budapestet a császárvárossal, valamint Münchennel összekötő Railjet-vonatok menetideje csökkent, ennek következtében szinte az egész 1-es vonal közlekedését át kellett strukturálni. Továbbá az eddig a főváros és Csorna között egyesítve közlekedő szombathelyi és soproni intercityk is külön menetvonalat kaptak a Csorna–Porpác szakasz villamosításával, végig villanymozdonyos trakcionálással. A december tizenegyedikével életbe lépő 2017-es menetrend nem szolgál különösebb meglepetésekkel, jelentős, érdemi változásokat csak az oroszlányi, a miskolci és a szilvásváradi vonalak mutatnak – utóbbi kettőnél nem éppen pozitív irányba. Szomorú tény viszont, hogy a röszkei, 136-os számú vonalat már hiába is keressük a menetrendben: a vonatok 2015. őszi leállítását követően magával a vasútvonallal sem számol a MÁV – legalábbis egyelőre. A teljes menetrendet pdf formátumban ide kattintva lehet letölteni. A gyűjtők készüljenek: várhatóan a 2016/2017-es lesz az utolsó menetrendkönyv, amihez nyomtatott kiadásban is hozzá lehet jutni.

Nemzetközi járatok: bevált csapaton ne (nagyon) változtass

Meglepetésekkel nem szolgál a nemzetközi járatok menetrendje. A Budapestet az erdélyi Brassóval összekötő Hargita Intercity (IC367) kerül egy órával későbbre, a Keletiből a jelenlegi 5 óra 55 helyett 6 óra 45-kor indul, a Kolozsvárra tartó Ady Endre IC (IC363) pedig egy órával korábban, 14 óra 40 helyett 13:40-kor hagyja el Budapestet.

Az eredetileg a Balaton déli partján közlekedő, zágrábi Agram IC a 30-as vonal átépítése miatt kerülő útvonalon, Dombóvár, Kaposvár és Gyékényes érintésével fog közlekedni, Budapest és Dombóvár között pécsi IC-vel egyesítve. A járatot a menetrendben ismét Kvarner néven kell keresni (IC200 és IC205). Az átépítési munkálatok nyári szüneteltetése idején a vonat visszatér a 30-asra, és egészen Rijekáig lehet majd vele utazni.

Újabb áldozat van viszont a kishatárforgalmi vonatok között: a magyarbólyi határátmeneten megszűnik az egyetlen pár határátlépős pélmonostori vonat, ami ezentúl csak Villány és Magyarbóly között fordul.

A berlini Metropol EuroNight-vonatpár (EN476-477) már nem fog megállni Szobon.

Elővárosi vonalak

Az 1-es vonalon munkanapi reggeli és délutáni tatabányai személyvonatok üzemidejét kiterjesztik szinte az egész napra, ráadásul egészen Oroszlányig járnak majd. Marad az óra ötvenes indulás a Déli pályaudvarról, Tatabányáról pedig óra tíz a menesztés időpontja. A munkanap délutáni Budapest–Győr plusz gyorsvonatok pótjegymentes, gyorsított G10-es személyekké változnak át.

A 2-es számú, Budapest–Esztergom vonalon marad a jelenleg érvényes, mindenhol megálló és gyorsított személyvonatokkal operáló közlekedés. Néhány járat menetrendje változik csak minimálisan: Budapest felől a munkanap reggeli 2110-es piliscsabai vonat Pázmáneumnál is meg fog állni, egy másik esztergomi (2020) pedig a magdolnavölgyi utasokat is kiszolgálja már. Páratlan irányban az esztergomi 2119-esről Magdolnavölgyön, a Piliscsabáról induló 2117-esről pedig Újpesten is le lehet majd szállni, a szintén esztergomi 2127-es pedig Aranyvölgynél is végez utascserét. (A vonatszámokban jártasak észrevehetik a változást: a gyorsított vonatok jelenlegi 2800-as számcsoportja a szobi zónázók 2100-asát veszi át – több elővárosi vonalon is módosul a vonatok számozása.) A várhatóan 2017 végére elkészülő villamosítás, valamint a remek gyorsítási és fékezési mutatókkal bíró Flirt-motorvonatok megjelenésével valószínűleg újabb perceket faraghatnak majd a menetidőkből – azonban ez még legjobb esetben is csak a 2017-es menetrendváltás zenéje lesz.

Az új menetrend legnagyobb durranása, hogy az oroszlányi (12-es) vonalon, hogy végre ismét átszállásmentesen lehet utazni a fővárosba – igaz, csak munkanapokon, de napközben legalább minden órában. A megoldás valamennyire eddig is adott lett volna: az eddig meglévő tatabányai „kirohanósok” üzemidejét kibővítik egész napra, és összecsapják az oroszlányi ingával. Hosszú idő után újra vonatkeresztezést is lehet majd látni a vonalon: a páros és páratlan S12-es vonatok Környén kerülik majd ki egymást. A hétköznapi közvetlen járatok a Déliből reggel hat óra ötven és este hét óra ötven között, Oroszlányból pedig reggel 4 óra 44 és este 18 óra 44 között indulnak óránként. Utóbbiak közül az első három reggeli vonatot Tatabányán egyesítik a Győrből vagy Komáromból érkező személlyel. A Déliből induló járatok menetideje hetvenegy perc, visszafelé Tatabányán a Győr felé történő csatlakozás biztosítása, valamint néhány perces kelenföldi tartózkodás miatt nyolcvanhárom perc. Hétvégére és ünnepnapokra azonban marad a tatabányai átszállás: a jelenleg is érvényben levő „kotta” szerint, kétóránként forog majd az ingajárat.

Visszatérnek a közvetlen Budapest–Oroszlány vonatok, valószínűleg többségében a legújabb Flirt-motorvonatokkal (fotó: Vörös Attila)

Székesfehérvár felé, a 30a-n a Kőbánya-Kispest és Martonvásár közötti személyvonatok jó részének csak munkanapokon közlekedik Martonvásárig és onnan vissza, hétvégén és ünnepnapokon Tárnok lesz a végállomásuk.

A pécsi vonal pusztaszabolcsi elővárosi szakaszán (40a) az egyesítve közlekedő dunaújvárosi és dombóvári személyvonatok nem állnak meg Hároson és Nagytétény-Diósdon, emiatt Barossteleptől Pusztaszabolcs felé egy perccel hamarabb közlekednek, a szabolcsi óra ötvenötös érkezés viszont marad. A 42-esen a dunaújvárosi vonatok egy része nem áll majd meg Dunaújváros külsőn.

A szobi vonalon (70-es) egy új, mindenhol megálló, váci személyvonatpár jelenik meg este (2461, 2488). Vácról 21 óra 4-kor indul, Nyugatiból pedig 22 óra 18-kor forog vissza. (A váci vonatok a 2300-as vonatszám-csoportból a 2400-asba, a szobi járatok pedig a 2100-asból a 2200-asba és 2300-asba kerülnek át.) A veresegyházi oldal (71-es vonal) menetrendje pontosan megegyezik a jelenlegivel, a vonatszámozás viszont ott is változik: a 2400-asról 2500-asra.

A Budapest–Hatvan szakaszon (80a) a kora hajnali, fővárosba tartó személyvonatok öt perccel később indulnak Hatvanból. Továbbá az eddig a Keletiből este húsz és huszonkét órakor induló miskolci gyorsvonatok helyén munkanapokon gyorsított hatvani személyvonatok (3068 és 3078) fognak közlekedni, melyek Pécelen, Isaszegen, Gödöllőn, Aszódon és Turán állnak csak meg.

A lőkösházi vonal elővárosi szakaszán (120a) két nemzetközi járat került kicsivel arrébb: a reggeli Hargita IC (IC367) a Keletiből a jelenlegi 5:55 helyett 6 óra 45 perckor indul, a délutáni Ady Endre IC (IC363) pedig 14:40 helyett 13 óra 40-kor hagyja majd el Budapestet.

Nyugat-Magyarország

1-es vonal: egységes távolsági ütem. A 2015 decemberében különválasztott szombathelyi és soproni intercityk menetvonala egyaránt százhatvanas sebességűvé válik – előbbieké már egy éve az. A soproni IC-knél eddig a GYSEV híján volt a száznegyvennél magasabb sebességre képes kocsiknak, az ÖBB-től idén tavasszal használtan beszerzett, kétszázzal is továbbítható RaaberCity-kocsik forgalomba állításával viszont a probléma megoldódik. Ezzel teljesen egységessé válik a távolsági közlekedés üteme az 1-es vonalon: a Keletiből kora reggeltől estig páros óra tíz perckor Szombathelyre, páratlan óra tízkor Sopronba indulnak IC-k, óra negyvenkor pedig – a 14 óra 40-es szombathelyi gyorsot leszámítva – Railjet-, Eurocity- és EuroNight-járatok startolnak. Így Budapest és Győr között lényegében félóránként lehet igénybe venni a prémiumszolgáltatást biztosító, feláras vonatokat.

A személyzet motorkocsi-spórolás miatt az idén nyáron egybecsapott menetrendű 4-es (Esztergom–Almásfüzitő–Komárom) és 5-ös (Székesfehérvár–Komárom) két vonalon nem történik lényegi módosulás, marad a két vonatpáros alibiszolgáltatás. Az Esztergomból jövő reggeli vonat (32912) három helyett tíz percet vár majd Almásfüzitőn, így Komáromba is hét perccel később ér majd be. Az eddig Komárom–Székesfehérvár viszonylattal jelzett 5-ös vonal egyetlen változása, hogy már Székesfehérvár–Komáromként szerepel.

Északnyugaton a helyzet változatlan, avagy Győr, Sopron és Szombathely környékén szinte semmi sem módosul. A GYSEV szanálja nem használt megállóit: a Győr–Sopron (8-as) vonalon Bágyogszovát, Dör és Balffürdő, a Sopron–Szombathely (15-ös) vonalon pedig Harka, Pereszteg és Nemeskér-Egyházasfalu megállók hivatalosan is kikerülnek a menetrendkönyvből, ezt leszámítva a menetrend szinte az előző másolata. Csak a 15-ösön van több vonatnál egy-két perces igazítás, valamint egy reggeli, Sopronba tartó vonat (9167) Szentgotthárd helyett Zalaegerszegről indul (9839), a szentgotthárdi (21-es) vonalon pedig a reggeli soproninak Szombathely lesz a végállomása.  MÁV-os területen, vagyis a celldömölki 10-es, a veszprémi 11-es és a 14-es (Pápa–Csorna) vonalakon egyetlen apró változást találni: a Győrből 12 óra 17-kor Celldömölkre induló 9214-es személyvonat már szombaton is közlekedni fog, így minden nap igénybe vehető majd. A 17-es számú, Szombathely–Nagykanizsa vonalon néhány perccel módosul egyes vonatok menetrendje, a reggeli 9839-es Zalaegerszeg–Szombathely vonatot pedig továbbzavarják Sopronig, igazi regionális járatként két megyeszékhelyet és egy nagyobb várost összekötve. A kőszegi (18-as) vonalon sem történt egy tollvonás se.

A GYSEV-nél egy új regionális viszonylat jön létre Zalaegeszeg–Szombathely–Sopron között, a fordulóra valószínűleg Flirt-motorvonat fog beállni (fotók: a szerző)

A 20-as, Székesfehérvár–Szombathely vonalon kétórás ütemben követik egymást a szombathelyi és a veszprémi gyorsvonatok. Előbbiek ismét nem állnak majd meg Öskün és Hajmáskéren, ezeket a főként vadiúj Flirt-motorvonatokból kiállítandó veszprémi gyorsok és személyvonatok szolgálják ki. Ezen kívül csak pár perces módosítások történtek egyes vonatoknál.

A 29-es vonalon, vagyis a Balaton északi partján a téli és a kora tavaszi időszakban betűről betűre a jelenlegi menetrendet alkalmazzák. A tavasz végi elő- és ősz eleji utószezon hétvégi, a fővárosig meghosszabbított útvonalú vagy pluszjáratai már március végétől közlekednek. A nyári menetrenddel visszatérnek a vonalra a közvetlen, budapesti Kék Hullám és Katica sebesvonatok, valamint a Tekergő gyorsvonatok is. A Katicák szerelvényei várhatóan ismét jórészt Desiro-motorvonatok lehetnek, függően az esztergomi vonal villamosításának aktuális fázisától.

A Balaton déli partján végighaladó 30-as vonalra kiadott menetrend leginkább csak tájékoztató jellegű, ugyanis a nyári menetrend életbe lépéséig, azaz 2017. június 16-áig vonatpótló buszok közlekednek Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy között. A munkálatokat a nyár megérkezésével csak szüneteltetik: szeptember negyedikétől Fonyód és Balatonszentgyörgy között ismét leáll a forgalom. Az aktuális menetrendeket a MÁV-Csoport vágányzári tájékoztatói között lehet majd megtalálni. A közre adott menetrend viszont már magában foglalja a nyári közlekedési rendet is, mely alapján ismét sűrű vonatforgalmat bonyolíthat majd az egyre inkább megújuló déli part: a napi távolsági forgalom gerincét a Balaton Expresszek és a Déli-Parti sebesvonatok fogják jelenteni, de nem maradhatnak ki a hétvégi Keszthelyi Flirt és Siófoki Flirt sebesek, valamint az ország keleti és délkeleti részeiből érkező, átlós expresszek sem.

A Fonyódot Kaposvárral összekötő 36-os vasútvonalon sem lehet vonatokkal találkozni jövő június közepéig: a 30-as vonal átépítése során kikerülő anyagokból újul meg a pálya.

Aprócska, mindössze a két végállomás, Nagyatád és Somogyszob közötti forgalmat bonyolító vonal a 38-as, mégis találunk változást: a legtöbb vonat néhány perccel később vagy korábbra kerül, továbbá egy délelőtti vonatpár (38952, 38957) nyáron nem közeledik, egy csak hétvégi délutáni vonatpár pedig kikerül a menetrendből.

A 40-es vonalon a déli partot használó zágrábi intercity a pécsi vonalra kerül át a 30-ason zajló munkálatok okán, a jelenleg még Agramnak nevezett vonatot ismét Kvarnerként kell majd keresni (IC200 és IC205). A nemzetközi járat a Keletiből Pécsre tartó első IC-vel, a Sopianae-val (IC800) egyesítve halad Dombóvárig, ahonnan már külön, Kaposvár és Gyékényes érintésével megy Zágrábba. Visszafelé pedig kora délután, a Mecsekkel (IC815) együtt közlekedik.

A 65-ös, Pécs–Villány–Magyarbóly vonalon megszűnik az egyetlen határátlépős pélmonostori vonatpár, csak belföldön, Villány és Magyarbóly között fog közlekedni.

Kelet-Magyarország

Az Aszód–Balassagyarmat vonal (78-as) legjelentősebb változása, hogy az utolsó vonat Aszódról (33528) bő negyed órával később, 21 óra 31 helyett 21:48-kor indul, és Balassagyarmatra is tizenhét perccel később érkezik. Néhány reggeli és délelőtti járat indulási idejét módosították még pár perccel.

Nem zörög a haraszt, ha nem fújja a szél. A miskolci vonal körül keringő rémhírek igaznak bizonyultak: a Füzesabonytól Miskolcon át Hidasnémetiig közlekedő személyvonatok megszűnnek közvetlen formájukban, és a borsodi megyeszékhely válik egyik végállomásukká. Ráadásul Füzesabony és Miskolc között hat vonatpár helyett az elviekben kétóránként közlekedő sátoraljaújhelyi sebesvonatok és miskolci gyorsok veszik át szerepüket. A sátoraljaújhelyi sebesek ezentúl lényegében Kál-Kápolna és a zempléni határváros között személyvonatként funkcionálva. Ezen a 153 kilométeres szakaszon nem kell majd pótjegyet vásárolni, azonban így szinte értelmetlenné válik a felár, amit például egy Sátoraljaújhelyről Vámosgyörkre vagy Hatvanba utazó huszonhat vagy negyvenhat kilométernyi gyorsvonati szakasz okán a teljes, közel kétszáz kilométeres útra ki kell majd fizetnie! Plusz menetidőt azonban nem okoz a többletmegállás: a bő negyed órás miskolci gépcseréből csípik le a szükséges időt. A személyvonatok kiváltásával a Ganz-Hernyók és az osztrákoktól használtan vásárolt „hosszú Schlieren”-kocsik érkezése ellenére is égető miskolci kocsihiányt próbálják orvosolni.

A sátoraljaújhelyi sebesvonatok decembertől az útvonal több mint felén, a zempléni határváros és Kál-Kápolna között minden állomáson és megállóhelyen meg fognak állni

Csak vasárnap fog közlekedni teljes útvonalán a jelenlegi napi utolsó Sátoraljaújhely–Budapest sebesvonat (5201, leendő 15203), minden más napon csak Újhelyt és Miskolcot köti majd össze, személyvonatként (5203). Még egy adag utast terelnek ezzel a Vércse Intercityre, ami így Sátoraljaújhely és Szerencs környéke szempontjából a Budapestre induló utolsó, közvetlen vonattá válik.

Az ősz beköszöntével kitörölték a menetrendből a vasárnap este a fővárosba tartó, desirós Zemplén Expresszt, valamint annak pénteki megfelelőjét, a Füzér Intercityt. De hogy ne maradjon IC nélkül a zempléni régió, öszvérmegoldást találtak ki. Tanítási időben pénteken a Füzér IC helyett az este fél hatkor a Keletiből induló Tokaj IC cipel majd közvetlen kocsikat Tokaj-Füzér néven, melyek Szerencsen leakadnak, és Füzér IC néven (IC1528), ám az 5228-as személyvonattal egyesítve, mindenhol megállva jutnak el a zempléni határvárosba. A pénteki az egyszerűbb megoldás, a vasárnapi viszont sokkal körülményesebbre sikerült. Figyeljenek jól, nem egyszerű a képlet! A Sátoraljaújhelyről naponta 15 óra 48-kor Budapestre induló 521-es sebest vasárnap IC1521 számon, Zemplén Intercityként kell majd keresni, ami Szerencsig mindenhol megáll, Szerencs és Miskolc között viszont sehol. Miskolcon az IC- és sebesvonati stokkot cipelő vonatot szétkapcsolják, az IC-részt ráakasztják a 17 óra 29-kor Budapestre startoló Szinva Intercityre, Zemplén-Füzér Intercityvé varázsolva azt, a sebesvonati rész pedig a normális sebesvonati menetvonalán folytathatja útját a fővárosba. Azonban jogosan merülhet fel a kérdés, hogy mi lesz azon utasokkal, akik eddig Szerencs és Miskolc között szálltak fel a pesti sebesre? Vajúdtak a hegyek és egeret szültek: külön személyvonat indul 16 óra 49-kor Szerencsről, hogy összeszedje a Zemplén IC-re vagy a sebesre átszállni szándékozókat, akiknek erre három vagy nyolc percük nyílik Miskolcon. Azon harcdore utasoknak, akik nem bánják, hogy csak nagyon későn, este tizenegy óra körül érnek Budapestre, tartogat a MÁV-Start egy másik megoldást is, erről pár sorral lejjebb számolunk be.

Megszűnnek a Keleti pályaudvarról jelenleg 20 és 22 órakor Miskolcra induló gyorsvonatok (5008 és 5108) – pontosabban félúton megegyeznek, mint a piacon: a két időpont között, 21 órakor indul majd „gyorsított személyvonat” (5008), mely Füzesabonyig a megszokott gyorsvonati megállásokon kívül Pécel, Isaszeg, Tura, Adács és Nagyút utasait is ki fogja szolgálni, Miskolcra pedig éjfél előtt húsz perccel fog befutni. Pozitívum, hogy a járatot a jelenlegi információk szerint Flirt-motorvonattal adják majd ki, ami nem sokat fog a borsodi megyeszékhelyen éjszakázni: hajnali 3 óra 28-kor már indul is vissza a Keletibe az 5009 számú távolsági személyvonatként. A két törölt gyors idejében munkanapokon gyorsított hatvani személyvonatokkal lehet találkozni.

Miskolcról Füzesabony felé a személyvonati indulás alapüteme óra 34-re változik; páratlan órában a Keletibe tartó sebeseket lehet igénybe venni – már amikor épp vannak. Füzesabonyban óra 24-kor állnak meg a vonatok. A magmaradó személyvonatok esetében azonban elég hektikus a csatlakozás Vámosgyörk, Hatvan vagy a főváros felé: van, hogy napközben sebesvonati ütemben, ám az egy éve kinyírt sebesvonat helyett megy a személy, csatlakozás pedig negyven perccel később, IC formájában lesz csak, vagy majd’ egy óra múlva, de csak Vámosgyörkig. A rendes személyvonati ütemnél viszont már ott vár az egri gyors, ami pár perccel később tovább is megy Budapest irányába – vagy negyven perc múlva megint rendelkezésre áll az intercity. Az egrihez biztosított csatlakozás miatt Füzesabonytól pár perccel el is csúszik az ütem: míg a sebes óra 26-kor, az egri csak 28-kor indul a főváros felé, Vámosgyörkre azonban már egységes a menetvonal. A két perc hátrányt nem lesz nehéz ledolgozni: már most is Flirtökkel adják ki az egri távolsági járatok nagy részét, decembertől pedig elvileg szinte százszázalékosan korszerű motorvonatokkal lehet majd utazni. Füzesabony felől Miskolc felé óra 33 lesz az alapütem, az egri gyorsok egy perccel hamarabb érnek be az abonyi pókhoz, mint az újhelyi sebesek. Az egri járatokról így megfelelő csatlakozás lesz a miskolci személyvonatokhoz – Hidasnémeti felé viszont mindenképp át kell majd szállni a borsodi megyeszékhelyen.

Füzesabony felől Miskolc irányába sem kevesebb a változás. A reggeli 5062-es vonat tíz perccel hamarabb közlekedik, 7 óra 2 helyett 6:52-kor hagyja el Füzesabonyt. A 8 óra 2-es személy helyett a Budapestről érkező, első sátoraljaújhelyi sebesvonatot lehet majd igénybe venni, fél órával hamarabb, a 10:02-es és 12:12-es hidasnémeti személyek helyett pedig köztes időben, 11-kor indul vonat Miskolcra. A 23:02-es Füzesabony–Miskolc személyvonatot a késő esti új Budapest–Miskolc személyvonat fogja pótolni. A délután 2 körüli Miskolc–Füzesabony személyvonat (5035) 4 perccel hamarabbra kerül, és csak munkanapokon közlekedik, a 21 órai járatot pedig új, Nyíregyháza–Hatvan gyorsvonat helyettesíti, személyvonati megállásokkal.

A vámosgyörki „kisingák” négy perccel hamarabb, páratlan óra 12 helyett 8-kor fognak indulni Füzesabonyból, visszafelé is 3 perccel korábban, páros óra 11 perc helyett 8-kor közlekednek.

Miskolcon kettészedik az eddig Füzesabony és Hidasnémeti közötti közvetlen személyvonatokat

Tovább keverik a lapokat a tavaly decemberben Záhony felé terelt Délibáb Intercity maradéka, a Miskolc és Nyíregyháza között közlekedő gyorsvonatpár (510, 511) körül. Az esti Nyíregyháza–Miskolc gyors (511) egészen Hatvanig fog járni, Miskolc és Füzesabony között mindenhol megállva, vasárnapokon pedig egészen a Keletiig (1511), ahova pontban este tizenegy órakor fut majd be. Reggeli párja (510) azonban marad az eredeti útvonalán. A vonatok a tervek szerint hosszú Schlierenekből állnak majd a jelenlegi első osztályú – pontosabban arról másodosztályúvá lefokozott – fülkés gyorsvonati kocsik helyett, viszont mindkét járatra kötelező lesz a gyorsvonati pótjegy váltása.

A Hatvan és Vámosgyörk között félúton található Hort-Csány állomás eddig se a nagy utasforgalmáról volt híres – a 2015/16-os menetrend szerint Hatvan felé öt, Füzesabony felé pedig három személyvonatot szolgál ki –, az új menetrenddel azonban elbúcsúzik az ott megálló ablakos vonatoktól.

Hatvan és Szolnok között (82-es vonal) a dél környéki 5734-es járat kihagyja Meggyespele és Portelek megállókat, a péntek délutáni 15716 viszont megáll az utóbbinál. A gyöngyösi ingavonatok (85-ös vonal) közül napközben több nem áll meg Kitérőgyár megállónál.

Eger felé (87a) megszűnik Andornaktálya napközbeni kiszolgálása, mindössze a reggeli és esti vonatok állnak meg a megállóhelyen. A már így is a létezés minimális szintjén tengődő szilvásváradi vonal (87) helyzete tovább romlik: két vonatpáros alibi-vonallá degradálódik a téli és őszi időszakra. Pótlás nélkül megszűnnek a munkanapokon Egerből reggel 4:45-kor és délután 17:50-kor Szilvásváradra, onnan pedig 5:55-kor és 19 órakor visszainduló személyvonatok. Egy munkanap délutáni kanyar körülbelül egy órával hamarabbra kerül, viszont minden nap közlekedik. Április 1-től szeptember 23-ig négy vonatpár közlekedik majd naponta: egy reggeli és egy késő délutáni járatpár próbál kedvezni a kirándulóknak.

A 89-es vonalon a Nyékládháza–Tiszaújváros ingavonatok menetrendjéből ezentúl kiesik Nagycsécs és Sajószöged – a két végállomás között mindössze Hejőkeresztúron állnak majd meg. Pozitívum, hogy egy dél környéki (35014, 35025) és egy délutáni vonatpár (35016, 35013) viszont Miskolcról fordul.

A kettévágott Füzesabony–Miskolc–Hidasnémeti személyek maradéka a jelenlegi menetrendet örökíti át a 90-es vonalra. Egyetlen változás, hogy a kora reggel Miskolcról induló 5310-es vonat Ináncson is meg fog állni. Miskolcon túli, átszállásmentes utazáshoz csak a Rákóczi és Hernád IC-páros vehető majd igénybe.

Miskolc és Ózd között (92-es vonal) továbbra is marad a szeptember elején visszatért, átszállásmentes kínálat. Ezen nem is nagyon változtatnak, mindössze a legutolsó, Ózdra közlekedő járat (5428) ütem szerinti 21 óra 41-es indulási ideje csúszik kilenc perccel későbbre. Tornanádaska felé az egyetlen módosítás, hogy a reggeli, Miskolcra tartó 35417-es vonat már nem fog Sajóecsegen várakozni hat percet, utascserét követően haladhat is tovább.

A 100-as számú, záhonyi vonal változása, hogy munkanapokon 15 óra 28-kor új, 6298-as számú sebesvonat indul Budapestről Záhonyba, ami Ceglédtől a 6236-os személy helyén halad. 6199-es párja hajnali 4:34-kor indul Nyíregyházáról a 6129-es ceglédi személyvonat helyett, és 8:32-kor landol a Nyugatiban. Munkanapokon 17:28-kor szintén egy új, gyorsított szolnoki személyvonat (2608) indul majd a Nyugatiból. Továbbá megváltozik két, páros irányú nemzetközi járat menetvonala: a Budapestet az erdélyi Brassóval összekötő Hargita Intercity (IC367) egy órával későbbre, Kolozsvárba tartó Ady Endre IC (IC363) pedig egy órával korábbra kerül.

A 101-es vonalon, Püspökladány és Biharkeresztes között némiképp módosul a menetrend, leginkább az egyre silányabb pályaállapotoknak köszönhetően: a páros vonatok menetideje nyolc, a páratlanoké tíz perccel nő. Ladányból ütem szerint napközben egy perccel hamarabb, óra 9-kor rajtolnak a vonatok, visszafelé pedig óra 51 helyett 44-kor indulnak. A Romániába tartó Hargita IC egy órával később, a szintén kifelé haladó Ady Endre IC pedig egy órával korábban közlekedik.

Debrecen és Mátészalka között megszűnik a Kraszna Intercity eddigi felármentessége. Remélhetőleg ez azt jelenti, hogy a pluszpénzért a kényelmi szintnek megfelelő IC-kocsit adnak majd ki a járatpárra.

A 120-as számú, lőkösházi vonal menetrendje lényegében „CTRL+C + CTRL+V” verziója lesz a jelenleginek, mindössze néhány vonat időpontjaiba nyúlnak bele egy-két percet. A vonalon folyamatosan zajlik az egységes európai vonatbefolyásolás (ETCS) telepítése, a legutolsó információk szerint jövő decembertől már százhatvannal suhanhatnak a vonatok Szolnok és Békéscsaba között, és több személyvonat is korszerű Flirt-motorvonatból fog állni.

A 150-esen, Kelebia környékéről eltűnik egy tanítási időszakban délután Kiskunhalas és Kelebia között közlekedő személyvonatpár.

A felsorolás során nem említett vonalakon, viszonylatokon vagy egyáltalán nem változtattak semmit, vagy csak egyes vonatok egyes állomásainál és megállóinál egy-két percet.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Nincs B-terv

Kiss Bertalan   ·   2021.01.16. 18:00

A fenntarthatóság, a környezetvédelem jegyében matricázták fel a napokban a GYSEV Cargo 193 837-es Vectronját.