Ilyennek látják hivatásukat a cseh mozdonyvezetők

iho/vasút   ·   2025.09.09. 09:00
162_014_040

Egy friss kérdőíves felmérés alapján a mozdonyvezetői szakmának társadalmi presztízse van, hosszú távú jövőképpel, ám a túlságosan bonyolult szabályozás és az éjszakai pihenési lehetőségek gyenge szintje kissé árnyalja a képet.

A cseh közlekedési minisztérium három év után ismét felmérte a mozdonyvezetők véleményét hivatásukat illetően, az azzal járó pozitívumokról és negatívumokról egyaránt. Az eredményeket a napokban tették közzé, betekintést adva arról, hogyan változtak a vezérek munkakörülményei az elmúlt időszakban.

A legnagyobb változás az éjszakai tartózkodás és az egyéb pihenési lehetőségek minőségének megítélésében következett be: a vezérek nyolcvan százaléka lát javulást ezen a téren. Ez annak is köszönhető, hogy az előző felmérés óta meghosszabbították a pihenőidőket. Hasonlóan látják az egységes európai vonatbefolyásolási rendszer alkalmazását is: a megkérdezettek több mint nyolcvan százaléka pozitívnak vagy semlegesnek véli az ETCS-t. Úgy vélik, a rendszer alapvetően támogatja őket, azonban zavarják őket az ETCS-rendszerek különböző gyártóktól származó eltérő vezérlőelemei. A közlekedési minisztérium vasúti részlegénél úgy vélik, ez az Európai Unió elégtelen előírásai okán jöhet létre, a jelzőberendezések terén viszont nem szabadna ilyen helyzetnek előfordulni, ezért változtatástért fognak folyamodni.

A vezérektől érkező kritikák célpontjában – ahogy három évvel ezelőtt is – leginkább a Vasúti Hatóságot (Drážní úřad) és a fuvarozókat érintő bonyolult szabályozások, a járművek meghibásodása és a fordabeosztás állnak. A jelzők nem egyértelmű elhelyezése is a lista elején végzett, ezért a Vasúti Hatóság most erre fog összpontosítani. Például egy eset úgy oldódott meg, amikor az egyik mozdonyvezető egy ház lámpáját keverte össze egy jelzővel – a világítótest egy vonalban volt a jelzővel. A jelzők elhelyezését illetően a mozdonyvezetők három éve használhatják a Vasúti Igazgatóság rendszerét, ahol bejelenthetik ezeket a hibákat. A Vasúti Igazgatóság műveleti részlegétől elmondták, havonta cirka kétszáz bejelentés érkezik – a cseh vasúthálózaton körülbelül 300 ezer jelző található. A szakemberek azonnal kivonulnak az érintett helyszínekre, ahol megvizsgálják a problémákat, és ha kell, módosítanak is az infrastruktúrán.

A rendszerhez szintén hozzáférő Vasúti Hatóságtól arról nyilatkoztak, értékelni fogják a jelentéseket és állami szinten veszik majd figyelembe. A hatóság azt is javasolni fogja, hogy a fuvarozók tegyék lehetővé a mozdonyvezetőknek, hogy az új járműveket érintő típusismereti képzések hosszabbak legyenek. Ezt rendelet írja elő, azonban a kutatás alapján a mozdonyvezetők még alaposabb tanfolyamokat szeretnének.

A Mozdonyvezetők Szövetsége (FS) nagyra értékelte a kérdőívet, a szövetség részt is vett a kérdések megfogalmazásában. Elmondták, az első kérdőív megjelenéséig senkit nem érdekelt az operatív alkalmazottak véleménye. Az új szabályozás egyszerűsítése viszont részben sikeres, az új, decemberben életbe lépő D1-es szabályozás pedig egy jó kezdet. Szerintük a mozdonyvezetők általában két, nem pedig öt megoldást szeretnének az üzemi helyzetekre. Tipikus példa erre a vonatindítás. Ugyanakkor megértik, hogy a jelenlegi szabályozásoknak a régebbi jelző- és biztosítóberendezésekre, valamint az ETCS-re is ki kell terjedniük. A Vasúti Igazgatóság ezért igyekszik a szabályozást nyelvileg és vizuálisan is egyértelműbbé tenni, többek között nincsenek hosszú mondatok, képeket alkalmaznak, vagy az egyes szakterületekhez tartozó részeket különböző színekkel (és digitálisan) különböztetik meg.

Csehországban jelenleg körülbelül 8500 embernek van mozdonyvezetői jogosítványa, az ő véleményüket a cseh állam először 2022 nyarán kérte ki a munkájukról. Az akkori felmérés arra jutott, hogy a vezéreket leginkább a kiterjedt szabályozásokból eredő adminisztráció, az éjszakai szálláslehetőségek gyenge szintje, valamint a járművek és az infrastruktúra váratlan, kisebb meghibásodásai zavarják. Az idei felmérésben csaknem háromezer mozdonyvezető vett részt, többségük tíz évnél is régebben dolgozik a vasútnál – számol be a cseh Zdopravy közlekedési hírportál.

A felméréssel összefüggésben megkerestük a harmincöt éve megalakult Mozdonyvezetők Szakszervezetét, amint válaszolnak, közöljük a véleményüket.

(Nyitóképünkön a 162-es Persing vezetőállása. Fotó: Václav Rubeš)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek