Izraelen át kötik össze Indiát Európával

iho   ·   2023.09.13. 16:05
6037_XS108320_230908_

Bejelentették az orosz és kínai útvonalak versenytársának szánt India–Közel-Kelet–Európa Gazdasági Korridor létrehozását az új-delhi G20-csúcson.

A hétvégén a G20-ak találkozóján Új-Delhiben jelentették be az India–Közel-Kelet–Európa Gazdasági Korridor (India-Middle East-Europe Economic Corridor, azaz IMEC) létrehozását, amelynek keretében India vasúton, hajózási vonalakon, csővezetékeken és elektromos kábeleken keresztül kapcsolódik a Közel-Kelethez és Európához a Perzsa-öblön át. Joe Biden amerikai elnök elmondta, hogy elsősorban a vasúti és hajózási útvonalak fejlesztésébe kell fektetni, de a csővezetékek és villamos- illetve adatkábelek is rendkívül fontosak.

A Wikipedia fotója a projekt indításáról

A The Jerusalem Post feleleveníti, hogy a korábbi közlekedési, jelenleg energiaügyi miniszter, Jiszráel Katz már régóta törekszik az ezirányú fejlesztések sikerre vitelére. 2012-ben például egy Eilat–Tel-Aviv vasútvonal tervezését kezdték meg, amely vonal a Vörös-tengert a Földközivel kötné össze, alternatívát nyújtva a túlterhelt Szuezi-csatornának. Mindemellett a lassú buszoknak és a drága, körülményes belföldi repülőjáratoknak is kiváltója lehetne a vonal a személyszállításban. Érdemes csak megnézni, hogy a 2018-ban átadott Jeruzsálem–Tel-Aviv vasútvonal micsoda fejlődést hozott Izrael közlekedésében – itt jelenleg félórás ütemben járnak a Ben Gurion repteret is felfűző vonatok, de a menetrend negyedórás sűrítésén gondolkodnak már...

Nagyjából végtelen pénz elköltésével, jelentős jármű- és infrastrukturális beruházást hajtottak végre Izraelben: Desiro HC-k és Traxx3-mal továbbított emeletes vonatok járnak Jeruzsálembe Tel-Avivból az új, 160-as sebességű vonalon. Pár éve még koszlott dízel motorvonatok dülöngéltek a hegyi pályán szégyenteljes menetrenddel (fotó: Vörös Attila)

Joe Biden amerikai elnök elsősorban geopolitikai lépésnek szánja a korridor támogatását a kínai és orosz útvonalak alternatívájaként. Egyben magasabb szinten kötné be az Egyesült Arab Emírségeket, Jordániát, Szaúd-Arábiát és természetesen Izraelt is a világkereskedelembe. Azt már az izraeli miniszterelnök, Benjámín Netanjáhú tette hozzá, hogy az izraeli kikötők és vasútvonalak segítségével az ország egy új kapuként nyílik meg Európa és Ázsia közti teherforgalomban.

A haifai kikötő (fotó: Vörös Attila)

Izraelben már évek óta aktualitása van a vasúthálózat bővítésének a barátibb környező országok irányába. Katz még 2017-ben tartott sajtótájékoztatót „Vasúttal a Békéért” címen, ahol részletezte a terveket: a haifai és asdódi kikötőkön át Izrael hozzáférést adna Jordániának, Iraknak és Szaúd-Arábiának a Földközi-tenger hajós teherforgalmához. Ez jelentős vasútépítéssel járna, komoly műtárgyakkal, a projekt a becsült bekerülési összege 3 milliárd sékel (úgy 300 milliárd forint). A jelenleg Bét-Seánnál véget érő haifai vonalat hosszabbítanák meg Jordánia felé, plusz építenének egy fontos leágazást is a palesztin Dzsenínbe, amin keresztül Palesztina is hozzáférést kapna nemcsak a tengeri, de a keleti forgalomhoz is.

A Jordán-folyó mentén is izgalmasan alakulnak a tervek, Izrael újabb nagy sebességű vasutat építene legészakibb nagyvárosa, Kirját Smoná, és a Vörös-tenger partján fekvő Eilat közé. (A nagy sebességű vasúttal vigyázzunk, így hívják a jeruzsálemi vonalat is, noha „csak” 160 kilométer/óra ott a maximális sebesség!).

Izrael jelenlegi vasúthálózata (forrás: Wikipedia)

A vasúti áruszállítás Izraelben jelenleg nem túl jelentős. Elsősorban a Holt-tenger környékéről szállítanak sót és más vegyi anyagokat, míg a nagy tengeri kikötőknél konténervonatok mozgására lehet számítani. Nem túl friss adat, de 2010-ben 7 millió tonna árut mozgattak meg az izraeli vasúthálózaton. Az elmúlt években ezügyben is történtek előrelépések, például elfogadták a Tamar mellett üzemelő kőbánya összekötésének terveit a meglevő hálózattal (a fönti térképen Dimona környéke a Negev-sivatagban) egy hét kilométeres új vágányon. A tervek szerint itt önmagában évente 10 millió tonnát szállítanak majd el. Ha pedig egyszer beindul a tranzit...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Titkos bunker Veszprémben, 150 éves fűtőház Miskolcon, vasúti magángyűjtemény Kelebián, nosztalgiabuszok Hatvanban: ha Múzeumok Éjszakája, akkor MÁV–Volán-csoport is!

MÁV/iho   ·   2024.06.19. 16:10

Június 22-én az ország számos pontján várják érdekes programokkal a látogatókat: a MÁV–Volán-csoport idén is aktív résztvevője a rendezvénynek, tizenkilenc településen, összesen huszonegy helyszín tart nyitva az érdeklődők előtt jövő szombat éjszaka.