Kartellgyanúba keveredett az ÖBB és a ČD
A cseh Seznam Zprávy újság egyik cikke egy, a ČD és az ÖBB felsővezetése közötti e-mailezésről számol be, amelyre mostanában derült fény. Az üzenetekben a cseh és az osztrák vasúttársaság megegyezett abban, hogy annak ellenére sem adnak el saját használt kocsijaik közül egyet sem a vasúti személyszállítási piacon új szereplőnek számító Regiojetnek, hogy a cseh magánvasút magasabb árat kínált, mint a kocsikra végül lecsapó nem csehországi vásárló. Ha a kartellmegállapodás igaznak bizonyul, médiaértesülések szerint a cseh nemzeti vasúttársaságra akár négymilliárd korona, vagyis körülbelül ötvenmilliárd forintos bírságot is kiróhatnak.
Más közlekedési ágazatoktól eltérően a használt személykocsik beszerzése az egyik legnagyobb akadály a vasúti személyszállítási piacra belépő társaságoknak. Ennek az az oka, hogy mivel ezen vasúttársaságok az egyetlen kizárólagos nemzeti szolgáltatók, jelenleg nincs működő piac az állami vasúttársaságok által használt személykocsik terén, amelyeket eredetileg részben az adófizetők pénzéből vásároltak.
Az ÖBB 2015-ben döntött arról, hogy felesleges kocsijainak egy részét értékesíti. Akkoriban a Regiojet már a Prága–Ostrava–Kassa útvonalon is már közlekedtetett nemzetközi vonatokat, továbbá Szlovákián belül is üzemeltetett regionális járatokat.
A nyilvánosságra hozott e-mailekben a ČD egyik vezető képviselője arról számolt be, hogy a szlovák WGS és a Regiojet is érdeklődött a járművek iránt, és arra kérte az ÖBB érintettjeit, hogy ne kössenek üzletet a Regiojettel. Az illető jól informált volt a kínált összegeket érintően is: a WGS állítólag 60 ezer eurót (bő 18,5 millió forintot) fizetett volna kocsinként, a Regiojet ennél több pénzt, 80 ezer eurót (körülbelül 25 millió forintot) ajánlott. Az osztrákok vezető képviselője beleegyezett abba, hogy nem értékesítenek kocsikat a cseh magánvasútnak, sőt a ČD-nél is érdeklődött, nem venné-e meg inkább a cseh nemzeti vasút.
Az AllRail következetesen állítja, hogy a vasútra történő áttérés ösztönzése érdekében a vasúti piacvezető cégeket Európa-szere arra kérik, hogy kihasználatlan járműveiket értékesítsék vagy adják bérbe a piacra újonnan belépőknek anélkül, hogy a piaci erőfölényben lévő társaságokra vonatkozó kedvező bánásmódban részesüljenek.
Az állítólagos megállapodás azt jelzi, hogy kartelltevékenység zajlik állami tulajdonban lévő vasúti szereplők között, vagyis hogy az ÖBB az alacsonyabb árat is elfogadta azért, hogy megakadályozza egy új szereplő belépését a piacra – ez pedig kötelezettségszegésnek minősül.
Az AllRail szerint ez azonban még csak a jéghegy csúcsa: aggodalomra ad okot, hogy a nemzeti vasúti szereplők sok más területen is összejátszanak. Ennek következtében a piacnyitás csak a versenyszabályok érvényesítése mellett történhet meg, ellenkező esetben a vasútra történő átállás nem megy végbe, és az Európai Unió Zöld Megállapodását komoly veszély fenyegeti.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!