Továbbra is 2026-ra ígérik a Koper–Divača vasút új építésű szakaszának megnyitását

iho.hu   ·   2024.01.11. 15:00
Autószállító tehervonat a Divaca–Koper vasúton

Mindeközben a Luka Koper forgalmi rekorddal zárta 2023-at, a minap pedig új kamionterminált adtak a kikötőben. 

Az új terminál építése körülbelül egy évet vett igénybe, és a kitűzött határidőre készült el: 13 millió euróba került, parkolóhelyeinek száma 203. A 2028-ig érvényes középtávú fejlesztési stratégiával összhangban a kikötői társaság várhatóan 780 millió eurót fordít beruházásokra, példának okáért egy új utasterminál létrehozására és az 1-es móló északi részének bővítésére. Az egyik cél az, hogy a beruházások révén az évente kezelt konténeregységek (TEU) számát a jelenlegi 1,1 millióról 1,7 millióra növeljék.

Koper tavaly megerősítette az Adriai-tenger konténerkikötői rangsorában az első helyét, és új forgalmi rekorddal zárta 2023-at. Az egy évvel korábbi, 2022-ben elért 1,02 millió TEU történelmi csúcsot ugyanis már november végén meghaladta a konténerforgalom.  A javak túlnyomó részét, mintegy hatvan százalékát vasúton szállítják a terminálokra, vagy onnan a célállomásokra.

Nincs tehát koperi sikertörténet nagykapacitású vasúti köldökzsinór nélkül: a Koper–Divača vasútvonal 27 kilométeres, önálló nyomvonalú szakaszán – a meglévő vasút meghagyása mellett – a második vágány építése az előmunkálatokat is beleértve még 2018-ban kezdődött, az érdemi építkezés 2021-ben indult. Az 1,109 milliárd euró összköltségű vaspálya Szlovénia egyetlen kereskedelmi kikötőjét köti össze Divača vasúti csomóponttal, továbbá Szlovénia és Európa többi térségével. A Koper és Divača között meglevő vasúti kapacitás ezzel jelentős mértékben megnő: az új sínpár a maximális áteresztőképességet napi 94-ről 212 vonatra növeli, a távolságot pedig (az új, Olaszországhoz közelebb vezetett nyomvonalnak köszönhetően) 44 kilométerről 27 kilométerre csökkenti. Nem mellékes körülmény: bár egyvágányú vasútként épül meg, a jövőben a második vágány kiépítéséhez is elegendő hely marad. A meglévő Koper–Divača vonal Prešnicán és Hrasztovljén keresztül halad, míg az új vasút az olasz határhoz közelebb, Črni Kalon és Zgornje Škofijén át vezet majd.

Szlovénia legnagyobb vasúti infrastrukturális projektje egy hónapja érkezett újabb, fontos állomáshoz. December derekán elkészült az a 416 méter hosszú, az Osp-völgy feletti Gabrovica viadukt. A műtárgy Kopertől mintegy húsz kilométerre keletre, a Črni Kal autópálya-viadukt alatt hidalja át a völgyet. Mindkettőt a nemzetközileg elismert hídtervező, Marjan Pipenbaher tervezte.

Mint ismeretes, Magyarország is részt vett volna a beruházásban, és kétszázmillió euróval támogatta volna a projektet. Cserébe a magyar kormány azt kérte, a koperi kikötő és az oda vezető vasútvonal fejlesztésében magyar cégek is komoly szerepet játszhassanak. A magyar áruk, különösen a gabonafélék fő export útvonala mindig is az Adria felé vezetett, ennek köszönhetjük a Déli Vasút által épített Budapest–Nagykanizsa–országhatár vasútvonalat is, ami Pragerskónál csatlakozik a Bécs–Zágráb–Koper vonalba. Szlovénia azonban udvariasan visszautasította a javaslatot, ezért Magyarország Triesztben keresett kikötőszerzési és beruházási lehetőségeket.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek