Szuperlapos kínai–orosz szélestörzsű 2025-re?

iho   ·   2013.10.09. 17:45
cim

A kínai repülőgép-fejlesztő és -gyártó óriásvállalat, a Comac bejelentette: megkezdi a saját széles törzsű repülőgép fejlesztéséhez szükséges kutatásokat. A bejelentés szerint egy Oroszországgal közös programról van szó. A cél egy 300 személyes, több mint 12 ezer kilométer hatótávolságú utasszállító kifejlesztése, amely versenytársa lehet a Boeing 787-esnek és az Airbus A350-esnek. Ami a gép hajtóműveit illeti, ez ügyben érdekesmód a kínaiak nem az oroszokat keresik, hanem a nyugati gyártókat: a General Electric, a Pratt & Whitney és a Rolls-Royce kapott megkeresést, hogy fejlesszenek külön a kínai(–orosz) kétfolyosósnak megfelelő erőforrást.

A kutatási munka a Comac saját pekingi tudományos-technológiai kutatóközpontjában kezdődik, ami tavaly kezdte el a működését. A program célja, hogy a gép 2025-ben forgalomba álljon, és az elképzelések komolyságát jelzi, hogy – amint erről az iho/repülés is beszámolt – a Pudong nemzetközi repülőtér mellett épülő új Comac összeszerelő csarnok építésekor már kijelölték annak a részlegnek a helyét is, amelyik a széles törzsű kínai–orosz utasszállítót fogja készíteni.

A Comacnak először két most futó program lezárása a feladata: a 919-esé, amelyik még nem készült el...

A mostani bejelentés annyiban is újdonság, hogy a korábbi szándéknyilatkozatokhoz képest már egy létező orosz–kínai megállapodást emleget. A közös fejlesztésről 2012-ben kínai látogatásakor Putyin orosz elnök is beszélt, néhány hónapja pedig Rogozin miniszterelnök-helyettes erősítette meg a terv létezését, hozzátéve, hogy a közös program egyrészt csökkenti a fejlesztés pénzügyi kockázatait, másrészt nagy piacot jelent a majdani típus számára, és ezzel garantálja a fejlesztés megtérülését.

A programot előkészítő kutatásról beszámolva a tekintélyes brit szakportál, a Flightglobal ugyanakkor rámutat a fejlesztés nehézségeire is. A 300 üléses kategóriában óriási a verseny a jelenlegi két gyártó termékei között, ráadásul egyelőre a kínai fél azzal küszködik, hogy lezárja a most futó keskenytörzsű fejlesztéseit, a 11 éve(!) kezdődött ARJ21-es programot, amely a 78–90 személyes gépnek még mindig csak a berepülési fázisánál tart, és az A320/B737 gépcsaládok konkurenciájaként készülő, 156–168 személyes C919-esét, amelynek első repülését ismét elhalasztották egy évvel, most 2015 a valószínű dátum.

...és az ARJ21-esé, amelynek még tart a berepülése

Az oroszok közben ugyancsak a most zajló programokkal vannak elfoglalva, legfőképp az ugyancsak az Airbus és a Boeing piaci uralmát megtörni készülő, de ugyancsak komoly csúszásokat szenvedő MSz-21-es fejlesztésével, ugyanakkor a megállapodás szerint ők is megkezdik az új nagygéphez szükséges tudományos kutatásokat.

Hogy még érdekesebb legyen a helyzet, az orosz és a kínai partnerek ráadásul egy új regionális sugárhajtású utasszállító fejlesztését is fontolgatják a 100–120 személyes kategóriában, ami ezek szerint vagy továbbfejlesztése, vagy a végleges eltemetése lenne a hosszú ideje kínlódó ARJ21-esnek.

Rogozin nyíltan kijelentette, a programok célja a nyugati gyártók kiszorítása a nemzeti piacokról, ennek érdekében más repülőgépek közös gyártását is kilátásba helyezte, például egy olyan óriáshelikopterét, amelynek teherbírása kétszerese(!) a most létező legnagyobbénak, a Mi–26-osnak.

Ilyen lenne a jövő kínai-orosz szélestörzsű gépe? Nem az ábra torz, hanem a törzs ilyen lapos...

Az orosz Rosavia közben felvázolta egy igen különleges széles törzsű utasszállító koncepcióját: ellentétben a B–747-essel és az A380-assal, ez a gép nem függőlegesen, hanem vízszintesen növelné a befogadóképességet, vagyis nem kétszintes lenne, hanem egyszintes, de háromfolyosós. A törzs keresztmetszete nem kör vagy ovális, hanem lapított, és az is igaz, hogy ez az elképzelés elsősorban rövid és középtávú vonalakra készült. Az iho/repülés a későbbiekben részletesebben ismerteti az első látásra igen furcsa megoldás hátterét.

Most annyit érdemes megjegyezni, hogy Rogozin nyilatkozatának volt egy fontos kitétele, miszerint a közös szélestörzsűnek akkor van esélye a piacon, ha valami egészen mást nyújt, mint a mostani gépek. Nos ez a szöveg, illetve az a tény, hogy a kínaiak egy szót sem beszélnek a fejlesztendő új repülőgép alapvonalairól, arra a feltételezésre készteti a megfigyelőt, hogy feltételezze: az orosz–kínai nagygépnek akár ez a szuperlapos, a jelenlegiektől valóban alaposan eltérő koncepció lehet a kiindulása.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

Jönnek vissza az óriások!

iho/repülés   ·   2022.06.30. 09:00

A járvány óta több, mint száz A380-ast állítottak ismét forgalomba. Sir Tim Clark: legyen az új típus kétszer akkora, mint a Superjumbo, de legyen könnyebb, gyorsabb, olcsóbban és tisztábban üzemeltethető…