Közel háromszáz új mozdonyt gyártanak ebben az évben

Joó Ferenc   ·   2018.02.16. 18:45
railcolor400

Először csak az Eurosprinter és Traxx mozdonyok adatbázisaként funkcionált a Railcolor oldal, de ma már tizenegy gyártó termékeit tartják nyilván (mozdonyonként egyedi profillal) és külön híroldalt is üzemeltetnek. Itt bukkantunk az alábbi statisztikára: a már megkötött szerződések alapján ebben az évben várhatóan kettőszáznyolcvan új építésű mozdonyt szállítanak le a gyártók a vasútvállalatoknak.

A végső szám ennél csak több lehet! A Siemens például előre gyárt le mozdonyokat, hogy egy-egy kisebb megrendelés esetén heteken-hónapokon belül leszállíthassák a masinákat a megrendelőnek. A statisztika viszont nem tükrözi azokat a mozdonyokat, amelyek már megrendelés alatt vannak, de csak 2019-ben (vagy később) kerülnek leszállításra.

Az érdekesebb tételek között szerepel a Softronic harmadik generációs Transmontana mozdonya, amelyet a svéd Green Cargo számára gyárt. A típus beceneve a zuhanyhíradó szerint Északi Sarkkör (Polar Circle) lesz. A svájci HUPAC és a német RDC Autozug Sylt is kék Vectron mozdonyokkal gyarapodik még az idén. Kisebb szünet után ismét ugyanilyen típusú mozdonyokat vásárol az MRCE, akik az olaszországi közlekedéshez használt egyenáramú mozdonyok mellett többáramnemű Vectronokat is rendeltek a Siemenstől, az alpesi korridorokon való használathoz.

Ugyancsak Vectronokkal gyarapszik 2018-ban az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB). Harminc mozdonyt rendeltek, amelyek közül az első éppen szerdán dugta először ki orrát a gyárból. Az 1293 001 pályaszámú mozdony és a sorozat többi tagja Horvátországtól Lengyelországig, Magyarországtól Németországig és Olaszországig is képes lesz majd közlekedni. Az ÖBB keretszerződése a Siemensszel akár kétszáz Vectron mozdony megvásárlását is lehetővé teszi.

Az 1293 001-es ÖBB-s Vectron első próbaútján (fotó: Klaus Seidl)

A Bombardier számára is fontos év lesz az idei. A cseh RegioJet 386 sorozatú mozdonyaitól kezdve a kicsi osztrák Stern & Hafferl magánvasút vagy a Captrain megrendelésein át a talán már idén megjelenő két új mozdonysorozatukig bezárólag szintén rengeteg mozdonyt fog gyártani a cég. Kérdés, hogy a Német Vasút (DB) 147.5 sorozatú mozdonyokra szóló megrendeléséből még vajon ebben az évben szolgálatba tudnak-e majd állni Németország és Svájc között az IC2 márkanevű vonatokon a TRAXX AC3 mozdonyok.

A Bombardier idén bevezetni tervezett kettő új típusa a többáramnemű TRAXX MS3 és a csak egyenáramról működő TRAXX DC3. Mindkét mozdony fajtából a prototípus már elkezdte róni próbaköreit és a gyártó jelenleg a különféle típusengedélyek megszerzésén ügyködik

A HSL Logistik által az Akiemtől lízingelt hat Traxx F140 MS2e villamosmozdony egyike (fotó: Marc Anders)

A kisebb megrendelések között tarthatjuk nyilván a Svájci Szövetségi Vasút (SBB) Alstom Prima H4 tolatómozdonyait, vagy a DB Fernverkehr Traxx DE többmotoros dízelmozdony-megrendelését: három gép az ICE vonatok segélyezésére fog szolgálni. Utóbbi ugyan egy kétszáz mozdonyra szóló keretszerződés része, de a jelenlegi opció lehívása mindössze hat járműre szól (további kettő ICE-segélymozdony majd csak három év múlva érkezik meg a DB-hez), a maradék egy gép pedig az Erfurt – Gera útvonalon áll majd forgalomba IC-vonatok élén, még 2018-ban.

Bár alap esetben nem új gyártásnak minősül, de tőmondatban említsük meg, hogy a CER Cargo egy Belgiumból származó, felújított EffiLiner 3000 típusnevű villamosmozdonyt rendelt a CZ Lokotól. A kétáramnemű mozdonyt elsősorban a CER szlovákiai leányvállalata fogja használni, de magyarországi üzemeltetésre is rendeltek egy ugyancsak mozdonyfelújítás révén létrehozott EffiLiner 1600 típusú dízelmozdonyt (lásd még: 753.6 sorozat, ismertebb nevén Csillagromboló).

A Railcolor statisztikája szerint tehát eseménydús év lesz az idai azon vasútvállalatok számára, akik új vontatójárműveket rendeltek. Az erős év nagyszámú megrendelésének hátterében valószínűleg a gazdasági fellendülés áll, amely lehetővé teszi a vasútvállalatok számára a járműpark fejlesztését. Hol is maradt el az opcionális újabb huszonöt Traxx megrendelése a MÁV részéről?

Alábbiakban a Railcolor listája az idén várhatóan leszállított mozdonyokról:

(forrás: railcolornews.com)

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Vasútmodell

Újabb cseh tanker az Igrától: jöjjön a 98-as!

Kovács György   ·   2020.11.29. 12:00

Az októberi Indóház magazin hasábjain már bemutattuk a cseh Igra modellgyár ezévi újdonságainak egyikét, a 88 köbméteres tartálykocsiját. A decemberi magazinunk lapzártája után került a boltokba a nagytestvér, a 98 köbméteres változat modellje.