Leállhat az ország, ha bedől a BKV?
Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke portálunknak nyilatkozva elmondta: a logisztika megoldhatatlan feladatai miatt állhat le az ország középső régiója egy teljes BKV-bedőlés esetén. A kieső járatokat nem tudják majd honnan és mivel pótolni: ekkora fölösleges gördülőállománya az országban nincs senkinek. A 2010 januári sztrájk idején több munkáltató igyekezett autóbuszok bérlésével áthidalni a problémát, saját dolgozóit elszállítani, a BKV néhány főbb buszvonalát szintén bérelt járművekkel üzemeltette.
Szintén fennáll a veszély abban az esetben, ha a tervezett pénzforrások elapadnak. A hírek szerint a 2013-as évet a BKV az ideihez képest 40 milliárd forinttal kisebb állami támogatással kezdené (ami a normatív támogatásnak és a fogyasztói árkiegészítés egy részének kiesését jelenti), ezt legfeljebb a kötöttpályás közlekedés (mint a legdrágábban üzemeltethető ágazat) leállításával lehetne kompenzálni. A metró, a HÉV és a villamosok pótlására azonban olyan mennyiségű autóbuszra lenne szükség, amekkora szabad járműállománya viszont összesen nincs az ország közlekedési cégeinek.
A kormány decemberben hozott törvénye alapján az egyetlen megoldás a csődvédelem lehetne, azaz a BKV kiemelt stratégiai jelentőségű vállalattá nyilvánítása. Abban az esetben, ha a nemzeti légitársaságéhoz hasonló leállás bekövetkezik, a forgalmat ellátó járművek beszerzésén, bérlésén kívül egy, a koordinálást végző központra is szükség lenne.