Lecse(h)rélik a Gorillákat

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2014.11.04. 18:45
Gorilla_kiskp
A cseh Messerschmittek magyarországi vendégeskedéséről már több ízben is írtunk. De mi is az oka ennek a nagy mozgolódásnak valójában? A válasz egyszerű: a Gorillák fokozatos kiváltása a Škoda üdvöskéivel, a 109E típusú új mozdonyokkal.

A Tátra alatt feszít egy IC-vel a Kakadu-Gorilla<br>(fotó: railpage.net)

Információink szerint december közepétől a Prága és Budapest között közlekedő nemzetközi EuroCity járatok nagy részét már az új cseh mozdony továbbítja majd csere nélkül a teljes szakaszon. Próbaüzemben az Avala EC-páron már napjainkban is Messerschmittek teljesítenek szolgálatot. A magyar személyzet oktatása is folyamatos. Információink szerint a 170/171-es Hungária EC, az újonnan bevezetett 172/173-as Porta Bohemica EC, a 174/175-ös Jeszenszky János (Jan Jesenius) EC, a 270/271-es Petrov EC (csak Brno–Budapest–Brno viszonylat), és a 274/275-ös Jaroslav Hašek EC vonatpárokat az új cseh gép hozza-viszi a menetrendváltástól. Az öreglányoknak, azaz a 350-es sorozatú Gorilláknak csak a Csárdás (EC 272/273), a Slovan (EC 276/277) és a Metropol (EN 476/477) marad.

Itt épp a Keletiben maradt fekve az egyik piros Gorilla<br>(fotó: Stahl Csaba)

A hetvenes években feltűnő addig nem látott, üde formavilágú 350-es sorozatú (akkoriban ES499.0) mozdonyok lassan, de biztosan elérik a nyugdíjkorhatárt, ezért szükség van a fokozatos leváltásukra. A Csehországban és Szlovákiában presztízsjáratokon (EC, IC, Ex) szolgálatot teljesítő Gorillák 1974-ben (szériagyártásuk két évvel később kezdődött) gördültek ki a pilseni vasúti járműgyártó kapuin. Már akkor tudni lehetett, hogy jelenség lesz a mozdony, és az évek során legendává is vált a sorozat. A mozdonyok mindkét Csehszlovákiában használt feszültségrendszer alatt képesek közlekedni, erre is voltak hivatottak. Leginkább a Prága–Pozsony, Pozsony–Kassa vonalon szolgáltak, később aztán eljutottak Budapestre is, sőt volt olyan időszak is, amikor a Rákóczi és Hernád IC-ket is Gorillák vontatták Kassáról, Hidasnémeti átmenettel. A mozdonyok maximális sebessége 160 kilométer per óra. Összesen húsz készült a sorozatból, mindegyik a pozsonyi fűtőházhoz tartozott, és tartozik is mai napig. Csehszlovákia 1993-as szétválása után a szlovák vasutakhoz, az akkor még nagyvállalati kolosszusként működő ŽSR állományába kerültek. Napjainkban a ZSSK személyszállító vasúttársaság tulajdonában vannak, összesen tizennyolc (két mozdony különböző súlyos balesetek miatt le lett selejtezve).

Vörös Attila fotóján Nagymaroson várakozik az utód

Az utóbbi időben egyre inkább nyilvánvaló, hogy a Gorillák ideje lassan lejár, már koránt sem hozzák valamikori formájukat – ez persze részben a túlhajtottságuk miatt is alakult így. Elég gyakran szolgálatképtelenek egy-egy járaton, így az esetek többségében nagy késést okoznak. A Gorillák fokozatos kiváltására a ZSSK már tett bizonyos lépéseket, de ezek egyelőre nem elégségesek. A 361-es sorozatú mozdonyokról van szó, amelyek kálváriájáról itt írtunk oldalunkon. Mindinkább úgy látszik, hogy új mozdonyokra lesz szükség. Nemrég pedig egy közbeszerzési pályázat jelent meg a szlovák közbeszerzési szerződések jegyzékében, miszerint a ZSSK mozdonyokat vásárolna. A pályázati kiírásban meghatározott feltételek kísértetiesen hasonlítanak a Škoda új üdvöskéjének, a 109E típusú villamos mozdonynak a paramétereire. Teljesítményük például legalább 6000 kilowatt kell legyen, 200 kilométer per órás sebességűek is legyenek, sőt két feszültségrendszer helyett már három alatt kell tudniuk közlekedni, valamint a Csehországban és Szlovákiában alkalmazott vonatbefolyásoló rendszereken kívül az Ausztriában, Németországban és Magyarországon alkalmazottakat is be kell szerelni. Összesen hat új mozdonyra írtak ki tendert első körben, de opcionálisan lehívható még további tíz mozdony. A közbeszerzési pályázat értéke eléri a 72 millió eurót. Meglátjuk végül ki lesz a befutó, de annyi biztos, a ZSSK-nak már van két 381-ese, amelyek a cseh testvéreiktől csak a megengedett maximális sebességben térnek el.

A Gorilla egyáramnemű testvére, a prágai Banán<br>(fotó: a szerző)

Az a tény is elgondolkodtató, miért dögledeznek egyre gyakrabban a szlovák Gorillák, s cseh unokatestvéreik, a 150/151-es sorozatú mozdonyok még egész jól bírják a mindennapi gyűrődést. Ugye a 150/151-es sorozatú Banánnak is becézett mozdonyok igazából nem sokban különböznek a Gorilláktól, csak éppen a 3 kilovoltos feszültségrendszer alatt tudnak csak közlekedni. Ezek mindig is prágaiak voltak, s itt is zajlott a karbantartásuk. Talán ez is sokat nyom a latban. A ruttkai járműjavító (ŽOS Vrútky) nagyjavításainak végeredménye az utóbbi időben nem mindig hozza a kívánt eredményt, lásd a fent említett 361-esek forgalomképességét – de ezt csak halkan tenném hozzá.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

ÉNYGÖ gyakorlatilag készre jelenthető

iho/vasút   ·   2020.10.31. 15:00

Elkezdődtek a debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet kialakításával összefüggő infrastrukturális fejlesztések: 2021 végére a vasúti összeköttetés a kiszolgáló létesítményekkel együtt megépül.

Vasút Nagyvasút

Elindul a Déli körvasút bővítése

Károly Szabolcs   ·   2020.10.30. 15:00

A kiemelt fontosságú projekttel a Ferencváros és Kelenföld közötti forgalmas, kétvágányú szakaszt részben három-, részben négyvágányúvá fejlesztik, növelve a kapacitást, legkésőbb 2027 végére.