Lufthansa: visszajönnek a gépek hosszútávra?

iho/repülés   ·   2022.06.20. 09:00
061108_AIHF_11-P

A szépvonalú A340-esek közül is van, amely már elhagyta a hosszú parkolás helyszínét, jönnek A380-asok is? Boeing-ajánlat: vegyen a cég whitetail 777-eseket.

A spotterek éles szeme és optikája előtt nincs titok: a Simple Flying portál, ami erősen alapoz a repterek körüli megfigyelők információira, érdekes hírt közölt az elmúlt napokban arról, hogy a légitársaság mintha elérkezett volna a válságból való kilábalás újabb szakaszához, és már az interkontinentális járatokra szánt gépeket is kezdené visszahozni a forgalomba.

(fotók: Lufthansa)

Az egyik érdekes hír a kecsesen hosszú törzsű A340-600-asokról szól, amelyek egyike a spotterek szerint elhagyta az eddigi kényszerű pihenőhelyét, a spanyolországi Teruel száraz levegőjű repülőterét, és mindössze két órás repülés után leszállt Máltán.

A beszámoló szerint a gép kétszer is megjárta Teruelt, először 2017 és 2019 között. Ez a „raktározás” feltehetően a típust érintő üzemeltetési problémával függött össze, nevezetesen azzal, hogy a négyhajtóműves gép több üzemanyagot és több karbantartást igényel, mint az utána következő kéthajtóműves, ugyancsak nagy hatótávolságú típusok, mint a Lufthansa 350-esei és a most forgalomba álló 787-esek.

A 2019-es nagy fellendülés hatása lehetett, hogy a 340-est abban az évben visszahozták, de aztán jött a járvány, és persze a 340-esek 2020-ban megint csak az elsők között álltak le, és repültek aztán Frankfurtból hosszú távú leparkolásra. A gép mostani úticélját az magyarázza, hogy a leállítás utáni szükséges műveleteket valószínűleg a Lufthansa Technik Malta végzi el. A portál ugyanakkor úgy tudja, hogy egy ilyen folyamat eltart vagy két hónapig, vagyis a gép, a mostani nagy nyári szezonból nem veheti még ki a részét.

Még érdekesebb hír, bár ezt eddig még a spotterek nem támasztották alá, hogy visszatér aktív állományba a Lufthansa „félretett” A380-asai közül is néhány. Ezeknek a kétszintes óriásoknak a sorsáról az elmúlt hónapokban többször is megkérdezték a társaság vezetőit, Carsten Spohr elnök pedig többször elég határozottan kijelentette, hogy ezeket a gépeket nem hozzák vissza a forgalomba, most mégis arról szólnak a hírek,  és legutóbb már maga Spohr sem zárta ki, hogy a tizennégy közül néhány mégis újra repülni fog a társaság színeiben. A portál szerint a 380-asokkal elsősorban az észak-amerikai járatokat repülteti a cég.

Ugyancsak érdekes fejlemény, hogy a Boeing is felajánlott egy verziót a hosszú távú kapacitás megoldására, hat, gyakorlatilag kész, úgynevezett „whitetail” 777-est, méghozzá a legnagyobb 300ER változatból, olyan gépeket tehát, amelyeket valamilyen okból a megrendelő mégsem vett át.  

A portál jogos megjegyzése: ez a nyilván jó árakkal operáló ajánlat egyfajta kompenzációja lehet annak, hogy az új 777-es X-sorozat, amelynek kibocsájtó légitársasága is lehetne a Lufthansa, alaposan megcsúszott, az erdeti 2021-hez képest a késés több év, most már csak 2025-re remélik az átadást. A 777-300-asok gyakorlatilag néhány hét alatt átvehetők lennének, és persze ezeket a gépeket könnyebb is megtölteni utasokkal, mint az Airbus hatalmas utasszállítóit, amelyek üzemeltetése egyébként sokkal drágább.

Egy biztos: a légitársaságok többsége eddig elsősorban a rövid- és középtávú járatok feléledésének örülhetett, a jelek szerint azonban az interkontinentális légiforgalom is magához tér, köszönhetően annak, hogy mind az amerikai kontinensen, mint Ázsia jónéhány országában az európaihoz hasonlóan könnyítettek a vírus elleni védekezés szigorán. A világ most leginkább Kínára vár, merthogy a külvilághoz igen jelentős légiforgalommal kapcsolódó az óriásország mindezidáig nemigen könnyített a járvány meghatározta beutazási szabályokon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek