Már harminc vonalon elsőajtós felszállás a fővárosban
Hétfőn újabb négy vonalon, a 119-es, a 166-os, a 166A és a 266-os járatokon vezette be a BKV az elsőajtós felszállást. Ezzel harmincra bővült azoknak a fővárosi vonalaknak a száma, ahol az utasoknak az első ajtót kell használniuk a felszállásnál. A közlekedési társaság ezzel szeretné visszaszorítani a bliccelést.
A 2010 tavaszán a 65-ös, a 118-as, a 126-126A, a 134-134A, a 137-es és a 165-ös vonalakon kísérletképpen bevezetett rend a BKV szerint összességében pozitív tapasztalatokat hozott. Eleinte ugyan úgy tűnt, hogy a közlekedési társaság feladja az elsőajtózásra vonatkozó terveit, de a kísérlet kiértékelése után mégis úgy döntöttek, hogy a kisebb kihasználtsággal közlekedő járatokon beindítják a rendszert.
Az elsőajtós felszállási rend bevezetése tavaly december 5-től kezdődött a 121-es, a 140-es és a 170-es vonalon. Ezt követően három csepeli járaton, a 152-esen, a 179-esen és a 71-esen, valamint három másik vonalon, a 174-esen, a 175-ösön és a 197-esen vezették be az új rendszert. Ezeket a 193E jelű járat követte. Az idei év első munkanapján a 13-as, a 13A, a 113-as, a 113A, a 39-es, a 40E, a 188E és a 191-es került be a csapatba. Majd következtek a 124-es és 125-ös vonalak. Ezután kapcsolódott be a 143-as, a 186-os és a 243-as, majd a 102-es, a 128-as és a 129-es. A tervek szerint a mától csatlakozott négy járat az utolsó.
Mint minden hasonló intézkedést, ezt sem kedvelik az utasok. Főleg az első napokban kényelmetlen számukra a bérlet vagy a jegy keresgélése a táskában, illetve az első ajtó használata. A járművezetők szintén nem rajonganak az új rendért, hiszen amúgy is nehéz munkájuk mellé még egy ellenőrzési feladatot is kapnak ezzel.
Az elsőajtós felszállás egyébként több külföldi nagyvárosban is hasonlóképpen működik, mint Budapesten, de a hazai nagyvárosokban is létezik a rendszer. Miskolcon és Debrecenben már évek óta csak az első ajtónál lehet felszállni. Többszöri próbálkozás után néhány éve Nyíregyháza is beállt a sorba, nemrég pedig Pécsen vezették be. A tapasztalatok azt mutatják, hogy amint az utasok és a sofőrök megszokták az új rendet, sokkal gördülékenyebben megy a beszállás.