Már százezren rollerezünk a magyar utakon

MTI/iho   ·   2023.06.18. 09:00
01_rollerezes_budapest

A 80–100 ezer rollerből mintegy 25 ezer bérelhető vagy közösségi roller, a többi magántulajdonban van a Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint. A rollerezés népszerűségét mutatja, hogy egy-két éve még csak feleannyian használták ezt az közlekedési eszközt.

A Kerékpárosklub tavalyi felmérésére szerint a megkérdezettek hatvan százalékának volt kerékpárja, és tizenhat százalékuknak ez a fő közlekedési eszköz. A jellemző útvonal biciklivel a tíz kilométeres távolság, ami egy városban autóval sokszor egy-másfél óra is lehet, míg biciklivel húsz–harminc perc alatt megtehető. Rollerrel átlagosan öt–nyolc kilométert tesznek meg, nyolc–tíz perc alatt.

A BKK mikromobilitási forgalommérő pontjainak adatai szerint az idei év első négy hónapjában 3,5 százalékkal többen, 1,75 millióan haladtak át a tizenkét budapesti mérőpont egyikén – miközben a megosztott mikromobilitási eszközök népszerűsége még nagyobb ütemben növekszik. Az adatok szerint januártól áprilisig átlagosan negyvenöt százalékkal többet bubiztak a felhasználók a tavalyi év azonos időszakához képest, míg a megosztott e-rolleres piac idén tavasszal új szolgáltatóval bővült, és összességében hét százalékkal nőtt a forgalom 2022 májusához képest.

A kerékpárszámlálók minden évben márciustól regisztrálnak növekedést a biciklizők körében: tavaly ekkor 153 ezer áthaladást mértek, míg idén ugyanebben az időszakban ennek több mint háromszorosát, 531 ezret, és várhatóan az első hidegebb napokig nem is csökken a számuk.

(illusztrációk: Vörös Attila)

A szövetség szerint a mikromobilitási piac bővülésének egyik fő oka, hogy közlekedők közül egyre többen ismerik fel, hogy „kinőtték a nagyvárosokat”, és ennél több autót már nem tudnak befogadni. A mikromobilitási eszközök legnagyobb előnye az utazási idő jelentős csökkentése, a kisebb stressz, illetve az, hogy parkolóhelyet sem kell keresnie a közlekedőnek.

Kárpáti András, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke azt mondta: – A szövetség a városi közlekedésben mindenkit, aki megteheti, a tömegközlekedés, a közösségi közlekedési eszközök és a mikromobilitás felé terel, aminek egyik eleme lehet az autós közlekedés, és ami jól kombinálható a mikromobilitási eszközökkel.

A Jövő Mobilitása Szövetség az iskolai szünet kezdetével arra is felhívta figyelmet, hogy a közlekedők tartsák be a szabályokat, mert ilyenkor sokkal több gyerek használ rollert és biciklit. Bár a rollerekre egyelőre nem létezik szabályozás, az autósok és a közlekedés más szereplői arra számítanak, hogy a rollerezők is betartják a kerékpárokra vonatkozó szabályokat.

Az elektromos rollerek és a kerékpárok használatához ugyan nincs szükség vezetői engedélyre. A szövetség elnöke elmondta: elkötelezettek amellett, hogy már a 10–14 év közötti korosztálynak megteremtsék a lehetőségét, hogy fakultatív óra keretein belül elvégezhessék már az általános iskolában az alap KRESZ-tanfolyamot.

Szabály ugyan nem írja elő a védőfelszerelések használatát az elektromos roller esetében és kerékpározáskor is csak lakott területen kívül óránként 40 kilométer feletti sebesség fölött kötelező a bukósisak, ezek viselése a Jövő Mobilitása Szövetség szerint ugyanakkor nagyon fontosak. Egy uniós, önbevalláson alapuló felmérés szerint a magyarok nagyon rosszul állnak sisakviselés terén: mindössze tizenhét százalékuk mondta azt, hogy az elmúlt harminc napban viselt bukósisakot, ennél rosszabb viselési arányt az európai országok közül csak Belgium és Hollandia mutat.

A Jövő Mobilitása Szövetség közleménye idézi az autóklub adatait, amelyek szerint 2023 első négy hónapjában a 3738 személyi sérüléssel járó balesetből 293-at okoztak kerékpárosok. Az unió Magyarországra vonatkozó adatai szerint 2018 és 2020 között 122 kerékpáros vagy más kétkerekű eszközön közlekedő vesztette életét, ezen balesetek nagy része városi közlekedésben történt. A tájékoztatás alapján ez jelentős, huszonkét százalékos csökkenést mutat a korábban vizsgált 2010 és 2012 közötti időszakokhoz képest, míg a súlyos sérülések száma négy százalékkal csökkent: 2010 és 2012 között 2131 biciklis vagy kétkerekű eszközön közlekedő sérült meg súlyosan balesetben, 2018 és 2020 között 2048.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek