Még mindig drónveszély, sőt, egyre inkább
Az amerikai légihatóság, az FAA meglehetősen döbbenetes jelentést tett közzé az „ember nélküli légi járművek” (UAV) feltűnése miatt történt incidensekről: a nem kívánt találkozások száma a drónok számára tiltott légtérben 2014 novembere és az idei év augusztusa között több százra rúgott. Viszonylag ritkán volt szüksége az ember vezette repülőgépnek elkerülő manővert végrehajtania a veszélyhelyzet megoldása érdekében, de mint azt az amerikai pilótaszervezet, az ALPA vezetője hangsúlyozta, nem kell feltétlenül ütközés ahhoz, hogy a szerkezetek feltűnése bajt okozzon, ugyanis rendszerint a pilóták számára legnagyobb leterhelést jelentő szakaszok, a megközelítés és emelkedés, le- és felszállás során tűnnek fel általában a nagygépek közelében pilóta nélküli szerkezetek és térítik el a személyzet figyelmét, illetve okoznak plusz munkát és stresszhatást.
A jelentés megemlíti például egy JetBlue 320-as esetét, amely 3-400 láb magasságban találkozott UAV-val, a New York-i Kennedy repülőtérre történő leszállás előtt közvetlenül. Volt hasonló incidens Houstonban, Los Angelesben is, utóbbi esetben a gép mintegy 150 méternyi kényelmetlen közelségbe került egy drónnal. Apró sötét szerkezet veszélyeztetett egy a bostoni Loganra tartó CRJ-t, mindössze húsz méter közelségbe került egy drónhoz a FedEx 767-ese San Jose repülőtere légterében. Hasonlóan veszélyesen közel járt egy hasonló szerkezet ugyanott a Southwest egyik végső megközelítést végrehajtó 737-eséhez.
A jelentés azt is feltárja, hogy az esetek túlnyomó többségében a távirányítású gép „pilótáját” illetve tulajdonosát nem sikerült azonosítania a hatóságoknak. Kisebb gépeket is fenyeget a veszély, legutóbb Vancouver repülőterének megközelítése közben csak méterekkel kerülte el az ütközést egy GA-repülőgép egy drónnal. A légimentők, rendőrök és más, a városok fölött hivatásszerűen repülő szolgálatok körében is egyre nagyobb az aggodalom, hiszen ők úgymond szabályosan használt drónokkal is találkozhatnak.
Korábban is már létezett az ilyen szerkezetek használatát szabályozó rendelkezés, amely tiltja bizonyos magasság fölött és a közforgalmi repülés által használt légterekben ezeknek a gépeknek a használatát, az FAA emellett egyfajta felvilágosító kampányt indított a szabálytalan drónrepültetés kockázatairól, de ennek a jelek szerint nem lett igazán komoly eredménye, az egy év alatt történt veszélyes incidensek száma 238-ról 650-re ugrott, vagyis kissé leegyszerűsítve nem múlik el nap az Egyesült Államokban ilyen eset nélkül. A nyilvánvalóan kudarcos felvilágosító kampányról egyébként egyre kevesebb szó esik.
Szkeptikus netes hozzászólók szerint addig nem lesz igazán drasztikus a fellépés a drónok szabálytalan használata ügyében, amíg egy ilyen távirányított gép balesetet nem okoz. Egy másik eset viszont a drónrepültetés másfajta veszélyeire figyelmeztet: egy ilyen, ismeretlen személy által reptetett gép lezuhant emberekkel teli focistadionban, el is talált valakit, de szerencsére nem okozott veszélyes sérülést. Vagyis a hatóságok újabb veszélyes szituáció kezelésével kell, hogy szembenézzenek, az UAV-használattal a tömegrendezvényeken.
Az ALPA egyik javaslata a helyzet megoldására, hogy a drónok vásárlóit és használóit regisztrálják, a kereskedelemben kössék ehhez az eladásukat. De az ALPA számára aggodalmat keltő a következő időszak egyik várható fejleménye, a nagyobb, hatóságilag is engedélyezett pilóta nélküli szerkezetek használata akár hatósági vagy katonai üzemeltetésben. A pilótaszervezet vezetője szerint ezeket a gépeket pontosan olyan kötött szabályrendszer keretein belül kell üzemeltetni, mint a légitársaságok gépeit, ez pedig engedéllyel rendelkező üzemeltetőket és „pilótákat”, illetve az ütközések elkerülésére fejlesztett műszaki megoldások (TCAS) kötelezővé tételét jelentené.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!