Még több utast az óriásgépre!
A standard négyosztályos kivitelhez képest nyolcvan utassal többet vihet az új belső elrendezéssel a világ legnagyobb utasszállítója. Az ülésszám megnövelése pedig a légitársaságoknak jelentős többletbevételt, az egy ülésre számított üzemeltetési költségek csökkenését jelenti, ezzel ajánlotta az Airbus a gépek belső terével foglalkozó hamburgi szakkiállításon (Aircraft Interior Expo 2017) az A380-as új elrendezését.
A gyártó a Kiran Rao stratégiai és marketing alelnök által jegyzett közleményben a feltörekvő piacoknak javasolja az új kialakítást, azaz főképp a „vastag”, vagyis nagyon erős forgalmú ázsiai vonalakra. Elsősorban a gép két szintje közti elülső lépcső áttervezését és áthelyezését javasolja a cég, ami a business, a prémium-economy és az economy osztályokon összesen húsz plusz ülést jelent.
Az áttervezés az eddigi standard széles és egyenes lépcső helyett egy sokkal keskenyebb csigalépcsőt tartalmaz (gyakorlatilag ahhoz hasonlót, mint ami a hátsó részen köti össze a két kabint), és amely alatt elhelyezhető a személyzet egyik pihenője, míg az eddig a felső szinten, a pilótafülke feletti pihenőrészt az alsó szintre helyezik és „összekombinálják” az eddigi alsó hasonló célokat szolgáló térrel. A két pihenő szekció összevonása a prémium-economy osztályon tesz lehetővé három plusz ülést.
A főfedélzeten bevezetnék a más gépeknél az Airbus által hering-elrendezésnek minősített beosztást, vagyis: tizenegy ülés egy sorban, 3–5–3-as osztásban, az európai gyártó szerint azonban ez nem fog kényelmetlenséget okozni, mert a 380-asnak szélesebb a törzse és a kabinja, mint bármely más utasszállítónak. Ez ebben a szekcióban huszonhárom plusz ülést jelent, míg a hátsó, eddigi szélesebb spirális lépcső helyett egy keskenyebb lépcső köti majd össze a két fedélzetet, ez tizennégy plusz utasnak és a lépcső alá épített konyharészben két plusz ételes tolókocsinak nyújt helyet. A felső fedélzet business-osztályán az oldalsó tárolók helyett tíz további ülést építhetnek, a főfedélzet prémium-economy részlege pedig ugyancsak tizenegy ülést kapna egy sorban, és ebből adódna tizenegy plusz utasnak hely.
A kétszintes óriásgép jelenlegi átlagelrendezése 500 utasra szól, a légitársaságok többnyire ennél kisebb, ritkábban ennél nagyobb utasszámra alakították ki a kabinokat. A fő üzemeltető, az Emirates a maga példányainak többségét 489, illetve 517 üléssel repüli háromosztályos kivitelben, illetve néhány gépét néhány vonalon 615 üléssel, két osztállyal. A dubai óriáscég 380-asainak száma közelít a száz felé (jelenleg kilencvennégy), ez még jónéhány évre garantálja a típus gyártását, miközben új megrendelés már egy jó ideje nem érkezett a 380-asra. A gyártó részéről az elgondolás nyilván az, hogy a jobb helykihasználással gazdaságosabb legyen az egy ülésre eső üzemeltetés, így legyen vonzóbb a hatalmas gép megvásárlása.
A legtöbb utassal feltehetően azok a példányok repülnek, amelyeket a Malaysia zarándokjáratain üzemeltet majd, 720 kizárólag economy-üléssel. Az Air Austral eredetileg két gépet 840 utassal repültetett volna, de a társaság elállt a megrendeléstől. A tavalyi hamburgi szakkiállításon még csak a hátsó lépcső áttervezéséről volt szó, ami az alsó turista-osztályon hozott volna tizennégy plusz ülést.
A most szolgálatban álló óriások azonban általában ötszáz utasnál kevesebbre vannak berendezve, és noha ezügyben kevés a hozzáférhető adat, egyes becslések szerint a gépek csak akkor termelnek nyereséget, ha megtelítik a több ezer dolláros jegyekkel jelentkező utasok a prémium-osztályokat, az economy-ülések a teljes turistatelítettség esetén sem tudnák fedezni a költségeket. Az Airbus új koncepciója tehát azt a felismerést tükrözi, amely szerint a bővítés nem történhet csak a legalacsonyabb árkategóriájú, bár legnépesebb osztályon.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!