Megakadt a protokocsi a lengyel–fehérorosz határon

iho   ·   2019.12.04. 12:00
400px_egyiptomi_kocsi_magyar

Egyelőre akadályba ütközik a Transzmasholdinghoz tartozó tveri vasúti járműgyárban épített jármű tervezett, magyarországi futópróbája. A Szolnokra tartó protót ugyanis az illetékes lengyel hatóságok feltartóztattak a lengyel–fehérorosz határon. A kész kocsi előzőleg még Oroszországban túlesett a statikus próbákon: a tveri üzem és a budapesti Közlekedéstudományi Intézet szakemberei közösen végezték el a forgóváz és a kocsiszekrény szilárdsági tesztjeit, valamint megvizsgálták az elektromos berendezéseket, a szellőzést, a vízellátórendszert és a WC-ket is.

Megakadt az Egyiptomnak épített első orosz gyártású vasúti kocsi Magyarországra szállítása: a lengyel–fehérorosz határon egyelőre nem engedték tovább a szállítmányt (kép forrása: TMH)

Mint tudott, a Transmasholding vette át az irányítást minden idők legnagyobb magyar részvételű vasúti fejlesztési projektjében, amelyben a Dunakeszi Járműjavító Kft. a Transzmasholding (TMH) Hungary Zrt. partnere – a tét 1300, az Egyiptomi Nemzeti Vasutaknak szállítandó személykocsi hozzávetőlegesen 1,2 milliárd forint értékben. A járművek felét az oroszok Magyarországon építenék meg, eredeti terveik szerint Dunakeszin. És jóllehet, a kormány határozata alapján június 30-ig a Dunakeszi Járműjavítót – a versenyeztetés kizárásával – el kellett volna adni a TMH Hungary Zrt.-nek, ám ez nem történt meg. Érdessé teszi a helyzetet, hogy a hazai érdekeltségi viszonyok ismeretében rendkívül céltudatosan manőverező Stadler Trains Magyarország Kft. egyértelmű állásfoglalásából kiderült, amennyiben az oroszok birtokon belülre kerülnek Dunakeszin, nem áll módjában együttműködni a MÁV-val a megrendelt KISS emeletes motorvonatok gyártásában, és a járműveket a svájci anyavállalat egyéb országbéli üzemeiben építik meg. Értsd: a magyar fél elesik egy több mint százmilliárdos üzlet rá eső részétől.

Ismert az is, hogy a Stadler körülbelül másfél éve előzetes, jelzés értékű, indikatív ajánlatot tett a járműjavító megvásárlására. Ez az ajánlat még mindig él (bár konkrét ajánlat nem hangzott el), miközben az október végi, vonatkozó kormányhatározat, ami a TMH Hungary Zrt.-nek végül november 29-ig adott lehetőséget érdemi vételi eljárásra, lejárt.

A TMH Hungary Zrt. egyéb megoldásban is gondolkozik: bár a Csepel Holdinggal (CSH) korábban kezdeményezett üzletei kisiklottak, a társaság még hónapokkal ezelőtt megkereste a CSH-t az egyiptomi kocsiszállítási üzletben való részvétel lehetőségével is. Mivel a Csepel Holding a felszámolás ellen hadakozik, és más érdekeltség sem szólhat közbe, végső esetben az orosz fél tulajdonszerzés helyett elvinné az üzletet Csepelre – a kocsigyártást finanszírozó Eximbank ugyanis csak a magyar részvételt kötötte ki, azt nem, hogy melyik céggel kell ezt magvalósítani. Még a kívülállóknak is feltűnhet, hogy milyen lassan ér révbe a projekt, ezért az ügy részleteit ismerőkre kell hivatkoznunk, akik szerint nem fontolva haladásról van szó, hanem egyszerűen arról, hogy az oroszok nem tudják, személy szerint kinél kell érdekeiket érvényesíteniük.

A határhelyzetről szólva: amint a megakasztott személykocsi tovább indulhat Magyarországra, Szolnokon lel végállomásra. Az államvasút járműjavítója ideiglenesen lesz a protokocsi otthona.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Van benne ráció

iho/vasút   ·   2020.11.27. 09:00

Hatékonyabbá és fenntarthatóbbá válik a menetrendváltástól a MÁV-Start járműgazdálkodása a 418 sorozatú dízelmozdonyok, illetve a dízel motorvonatok átcsoportosításával.