Megérkezett Poprádra Bibircs, az első fogasvillamos

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2021.01.16. 15:00
Tréleren érkezett Poprádra az első új kétéltű szerelvény

A Stadler öt új kétéltű szerelvényt gyárt a ZSSK vasúttársaságnak, júniusban már ezekkel kapaszkodhatunk fel a Csorba-tóhoz.

Nem a legkörnyezetbarátabb módon, három kamionon érkezett meg Svájcból Szlovákiába az első kétéltű villamos motorvonat, amely egyben fogaskerekű is. A ZSSK összesen öt szerelvényt vett a Stadlertől, amelyek a Fogaskerekű Vasúton és a Tátrai Villamos Vasúton egyaránt tudnak majd közlekedni. A hetvenes évekből származó "zubacskát" nyugdíjazzák, az már csak különjáratként, ünnepélyes keretek között fog közlekedni. A szlovák vasúttársaság versenypályázatot hirdetett az új szerelvények elnevezésére és a grafikai formatervezésükre. A versenyben kevésbé ismert hegycsúcsok nevei nyertek (Ganek, Kostolík, Stredohrot, Bradavica, Vysoká), így érkezett meg elsőként Bibircs (Bradavica).

A szlovák személyszállító vasúttársaság (ZSSK) még 2018 nyarán hirdetett versenypályázatot öt villamos motorvonat plusz egy többcélú mozdony megvásárlására. A tendert a Stadler nyerte, aki 38 millió 801 ezer 691 euróért szállítja le a megrendelt szerelvényeket 2022-ig. A magas-tátrai fogaskerekű vasút teljeskörű felújítása miatt 2020. július 6. és 2021. február 6. között pótlóbuszok közlekednek a Csorba és Csorbató állomások közötti fogaskerekű helyett. A pályafelújítási munkák a tervek szerint haladnak. Az új szerelvények légkondicionáltak lesznek, wifi, konnektorok és automatikus utasszámláló is lesz bennük, nem marad ki a kamerarendszer sem. A vonatban 91 ülőhely, plusz két hely lesz a mozgáskorlátozottak számára, ezen kívül 88 álló utas is elfér kényelmesen. Maximális sebességük 80 km/h, s legnagyobb előnyük, hogy a fogaskerekű vasúton is és a villamos vasúton is képesek közlekedni. A karbantartási célokra szánt mozdony villamos- és dízelmeghajtással egyaránt képes lesz üzemelni. A dízelerőforrás megfelel az Euro IIIB emissziós előírásoknak. A járműveket úgy alakítja majd ki a Stadler, hogy azok elé télen hómarót is fel lehessen rögzíteni. A gépeket távirányítással is lehet majd vezérelni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Száz százalékban hazai

iho   ·   2021.03.04. 15:45

A NIF Zrt. beruházásában, a Prolan Zrt. kivitelezésében ától cettig magyar fejlesztésű komponensekből épült ki a központi forgalomirányítás az újszászi oldalban, illetve a Pusztaszabolcs–Dombóvár szakaszon.